Dagens Opera-tips:
Och då är det webbläsaren jag syftar på, inte musik alltså.
Som alla glada Operaanvändare vet så är ett av de snabbare sätten att söka på sidan i Opera att trycka punkt (”.”) och sedan sin text. Man kan ju sedan hoppa omkring bland sina träffar med F3 och Shift+F3. Alla träffar får gul bakgrund medan den som är markerad just nu har grön bakgrund. Skulle texten med grön bakgrund vara en länk kan du trycka Enter (?) för att komma till länkens mål.
Kan tyckas vara en bagatell men har man vant sig vill man inte vara utan. Själv trycker jag punkt även i Firefox och sitter sedan som ett fån och undrar varför det inte fungerar…
Observera förresten, att för att punkt-sökningen ska fungera så får givetvis inte markören befinna sig i en textruta eller liknande, för då kommer det ju bara att skrivas en punkt där följt av texten.
Ha ha vad du e ironisk då 
Tack för tipset knugen
I FF trycker man Ctrl+F, skriver texten och hoppar sedan fram eller bak med N eller P
#2: Ja, men poängen här var ju att om texten man sökt är en länk eller ingår i en länk kan jag i Opera trycka Enter för att ta mig till länkens mål. Hur gör du det i Firefox? Säger inte att det inte går, bara att jag inte vet hur man gör… (förutom att klicka på länken med musen förstås).
Man kan trycka ' för att söka på bara länkar i FF och sedan F3 och Shift+F3 för att bläddra framåt och bakåt. Sedan Enter när man markerat den länk man vill öppna.
Ungefär samma som i Opera med andra ord, fast man måste trycka Ctrl+f först… (det kan man i Opera också, men punkt-varianten är så mycket smidigare – tycker jag i alla fall).
Apropå länkar så kan jag väl i trådens anda ge ytterligare ett Opera-tips, och det är ju den lilla panelen till vänster som man får fram och tar bort med F4. EI den kan man ju få upp lite av varje, exempelvis anteckningar, historik, sök, samtal, e-post (inklussive kanaler, listor och annat), kontakter, info och så vidare. Man kan även se alla länkar som finns på den sida man för tillfället är inne på samlade på ett och samma ställe. Inget jag själv brukar använda, men jag misstänker att någon kan tycka att det är användbart.
Alla använder ju programmet på sitt sätt, förmodar jag. Själv använder jag exempelvis inte ens musgester, medan min fru är en flitig användare av dessa.
Fast när du söker på bara länkar så trycker du inte Ctrl+F först, bara '
Jaså, du menar så…
Fler Opera-tips: Du har råkat trycka Ctrl+F12 och därefter klickat Avancerat och sedan Historik. Du förfasar dig över följande mening:
”Kontrollera och den cachade sidan har uppdaterats på servern”
Visst är det irriterande när man upptäcker felaktigheter i översättningarna. Vi vill att det ska stå ”om” istället för ”och” ovan, eller hur?
Okej, sagt och gjort. Kontrollera vad din språkfil heter och var den ligger. Det gör du genom Ctrl+F12 ? Klicka Allmänt ? Klicka Detaljer…
Du kan nu se var din språkfil ligger. På min maskin heter den /usr/share/opera/locale/sv/sv.lng men eftersom du har Windows ligger den säkert på ett helt annat ställe.
Öppna filen i en vanlig textredigerare, i mitt fall gedit och i ert fall förmodligen något annat. På min maskin måste man vara root (administratör) för att ändra filer i /usr, om man behöver det i ert fall vet jag ju givetvis inte. Om det inte går utan dessa rättigheter, prova med dem istället…
Använd nu din textredigerares sökfunktion och sök helt enkelt upp meningen du irriterar dig på, i detta fall räcker det gott och väl att söka på ”Kontrollera och”. Byt nu ut ”och” mot ”om” och spara filen.
Den ambitiöse kan ju också passa på att söka upp alla förekomster av ”sänd” och byt ut mot det korrektare ”skicka”. Man sänder inte epost, man skickar det, precis som med vanlig post. Det jobbiga här blir ju att ordet förekommer i olika böjningar så det räcker inte att bara göra en automatisk sök-byt-operation. Vi vill ju inte att ”sänder” ska bytas ut mot ”skickaer”, exempelvis…
När du ändrat klart, stäng Opera och öppna igen. Tryck åter igen Ctrl+F12 ? Avancerat ? Historik och konstatera att meningen nu är korrekt.
Metoden ovan lämpar sig kanske inte så mycket om man ska ändra var och varannan mening, för när en ny uppgradering kommer är det kanske troligt att du får en ny språkfil och då är ju din gamla borta… Och om du lägger tillbaka din gamla från en säkerhetskopia så kommer kanske vissa meningar att saknas (eller förmodligen att dyka upp på engelska) eftersom nya meningar troligen tillkommit i den nyare versionen, och dessa saknar ju översättning i din gamla fil.
Ännu ett tips kommer strax, men det kanske gäller alla webbläsare, vad vet jag?
Och dagens andra tips då:
Har sett att en del ibland frågar hur de ska göra för att spara YouTube-filmer på datorn för att kunna titta på dem i sin vanliga mediespelare, exempelvis. Nu vet jag inte om detta är unikt för just Opera, men då det är den enda webbläsare jag använder så kan jag ju inte yttra mig så mycket om de övriga på marknaden förekommande läsarna.
Se först till att Opera sparar tempfiler. Det går du enkelt på Ctrl+F12 ? Avancerat ? Historik. Se till att inte ”Diskcache” står på ”Av” eller på ett för lågt värde.
- Öppna en ny flik (Ctrl+t) och leta upp ditt klipp på YouTube.
- Spela hela klippet.
- Öppna ännu en ny flik och skriv ”opera:about” i adressraden och tryck Enter.
- Leta bland Sökvägar efter var din Cache sparas, i mitt fall står det ”/home/
/.opera/cache/”, men eftersom du kör Windows ligger det någon helt annanstans. Det viktiga är att veta var mappen ligger. - I mappen finns ett antal mappar och filer. Filerna heter alltid något med .tmp på slutet, i alla fall de filer som är bilder och filmer man tittat på i Opera.
- Sök på lämpligt sätt efter den fil du är ute efter, exempelvis vet du ju ungefär när du tittade på filmen, så det går kanske att söka på klockslag. Kanske kan du, trots filändelsen, precis som i mitt fall, ändå se att filen är en flash-fil och då blir ju urvalet lite mindre också. Enkelt att se alla flash-filer på en gång också genom att sortera på filtyp (nu menar jag ju inte filändelse här, för alla filer i mappen slutar ju med ”.tmp” – vilken typ en fil har framgår ju av filens metadata, som bekant).
- När du väl hittat filen så kan du ju, om du vill, byta namn på den så att ”.tmp” ersätts med ”.flv”. Vet inte om det behövs i Windows, men det behövs verkligen inte i Linux i alla fall, men det ser kanske lite roligare ut med ”rätt” filändelse. Passa förresten också på att ändra resten av filnamnet, om du vill.
- Kopiera eller flytta filen till var du nu vill ha den. Bara att klicka och dra.
- Öppna sedan filen i din filmspelare, vilken det än månde vara, bara den klarar flash-filer så ska det fungera.
Man behöver alltså inte ”spela in” sina klipp med något sofistikerat program, klippen finns redan på din hårddisk, det var det jag ville komma fram till… Och de behöver ju alltså inte konverteras heller, men man kan ju som sagt byta namn på filerna. Exempelvis är ”oprH9H.tmp” kanske inte ett så upplysande namn direkt.
Sökning i ordlistor och liknande
En liten finess som Opera haft länge är att man kan söka i externa ordlistor, eller vad vi ska kalla dem, direkt i adressfältet. Exempelvis om jag vill söka på ordet ”fragmatiker” i Google, skriver jag bara ”g fragmatiker” i adressfältet (och till min stora förvåning fick jag dessutom ett antal träffar…). Ett antal sådana söktjänster är fördefinierade, men givetvis inte alla som finns på hela Internet…
Lägga till söktjänst
Så dags att göra en egen då. Ska tillägga att detta förfarande inte funkar på precis alla söktjänster, men det brukar gå att fippla till det på något sätt ändå.
En söktjänst av många, som inte ingår i standardlistan är ju Google Translate, så jag tänkte vi kunde lägga till den. I detta exempel vill vi översätta från svenska till engelska, så vi börjar med att gå in på http://translate.google.com/.
- Välj sedan svenska respektive engelska.
- Högerklicka i det stora textfältet och välj ”Skapa sökning…".
- Ett fönster poppar upp med alla uppgifter ifyllda utom en: Nyckelord.
- Nyckelordet är exempelvis ”g” i mitt ovanstående exempel när jag sökte påGoogle. Välj något som du kommer ihåg, exempelvis ”gtse” (Google Translate Svenska Engelska) och klicka OK.
Använda söktjänst
Om du nu öppnar en ny sida och skriver exempelvis ”gtse överkomlig” i adressfältet, kommer du till http://translate.google.com/ med rätt språk valt, ”överkomlig” ifyllt och översatt. Bara att klicka på högtalarikonen om du vill höra hur det översatta ordet låter eller föreslå en bättre översättning om du tycker det är motiverat.
Du kan redigera dina sökningar i efterhand med Ctrl+F12 ? Sök. Exempelvis ser du att din sökning finns med i listan under namnet ”Google översätt”. Kanske vill du ha det lite tydligare, om du vill skapa översättningar mellan flera språk, exempelvis ”Google översätt Sv-En”. Detta kunde du också ändrat redan när du skapade din sökning, men det är som sagt inte för sent att ändra något om man klantat sig.
**Fler sätt att söka
**Om du befinner dig på en webbsida och vill översätta ett ord eller en mening där, kanske en hel uppsats, dubbelklicka bara på ordet, eller markera ett antal ord och högerklicka på markeringen, välj ”Sök med” och välj ”Google översätt Sv-En” eller något av de andra valen som dyker upp.
I Opera finns redan alternativet ”Översätt” vid högerklick på markeringar, men den är begränsad i antal språk och svenska är ju givetvis inte med, så skit i den. Den har hängt med väldigt länge i Opera och har tyvärr inte ändrats på flera år, men den behövs ju inte nu, eller hur?
Kanske kan det vara läge nu också att skapa en sökning för översättning åt andra hållet också som övning, och därefter till och från andra språk om man tycker det känns motiverat. Själv har jag ju givetvis lagt in ett antal sökningar, varav jag inte använder en bråkdel av dem, men några använder man ju regelbundet i alla fall, exempelvis ”w” och ”ws” för Wikipedia respektive Wikipedia på svenska.
Lycka till!
Dagens tips 2010-09-01 - inmatning av UTF-8-tecken
Som alla vet är det väldigt enkelt i de flesta (alla?) Linux-distributioner att skriva UTF-8-tecken (Unicode) om man vet dess hexadecimala kod, låt oss säga f901:
Ctrl+Shift+u ? Släpp tangenterna ? f901 ? Enter.
Detta ger oss tecknet ?.
Opera utmärker sig dock genom att vara den enda webbläsaren där detta inte fungerar. Fast det vet jag ju inte, men det fungerar i Firefox i alla fall. Det är i alla fall inte kört ändå, men i Opera gör man på ett annat sätt, låt oss ta samma exempel igen:
f901 ? Ctrl+Shift+x
Detta fungerar på alla webbplatser jag hittills testat utom en. Gissa vilken… Japp, alldeles rätt, iFokus som utmärker sig som vanligt och i samma riktning också. Om jag gör det i Video-URL-fältet nedan så funkar det, men inte i den ruta där jag skriver just nu. Tecknet ovan fick jag dit med hjälp av Ctrl+c i annat fält och Ctrl+v i detta fält.
Men för den som gärna skriver på andra ställen än här kanske det är ett bra tips. Vet inte om detta funkar i alla Operaversioner eller om det bara funkar i Linux-versionerna, men ni som inte har Linux kan ju kommentera detta om ni vill. Ni som har Opera, alltså.
Och ni som kör andra webbläsare i Gnu/Linux kan ju kommentera om det funkar eller inte med den vanliga Ctrl+Shift+u-metoden. Funkar det exempelvis för er som kör KDE, Xfce och så vidare? Och hur är det med Google Chrome, Epiphany och så vidare?
Och hur gör ni Windowsanvändare för att knappa in UTF-8-tecken med hjälp av dess hexadecimala kod? Och ni som använder MacOS?
Dagens tips 2010-09-16 – ändra antalet ”speed dials” till annat antal än vad som finns att välja på…
”Speed dial” har man valt att kalla ”snabbval” i den svenska översättningen, vilket jag tycker är helt okej.
Normalt gör man ju på följande sätt:
- Ctrl+t (för att skapa ny flik)
- Du har nu ett antal snabbval, men du vill ha ett annat antal, förmodligen betydligt fler eftersom du har en gigantisk skärm med en otrolig upplösning. Klicka på ”Konfigurera snabbval” – en knapp du hittar längst ner till höger.
- Du kan nu välja och vraka bland hela sex stycken olika antal snabbval, alltifrån 3×3 till 5×5 ”tumnaglar”.
Givetvis är du inte det minsta intresserad av att välja något av dessa alternativ och då har vi lösningen nedan, häng på…
Ett tag var det en hyfsat livlig debatt om huruvida man skulle kunna ändra antalet snabbval eller inte i olika Opera-forum (eller i alla fall i ett av dem). Det fanns en massa åsikter om varför man bör kunna det och varför man inte bör kunna det. Hela tiden, så länge snabbvalen funnits i Opera, har man kunnat göra detta på nedanstående sätt, men man efterfrågade ett mer användarvänligt sätt att göra det på, därav att man la till knappen ”Konfigurera snabbval” som jag nämnde ovan. Dock blev det ju som det blev och alltså inte särskilt flexibelt. Jag hade nog föredragit om man fick välja antal rader och kolumner separat genom att skriva in det önskade antalet med tangentbordet, men som sagt finns ju lösningen nedan att tillgå om man inte har något emot att fippla med textfiler. Håll i hatten nu, för så här gör man:
- Bland dina konfigurationsfiler för Opera hittar du en fil som heter ”speeddial.ini”. Använder man GNU/Linux ligger den oftast i ~/.opera, men har man ett annat operativsystem ligger den förmodligen på ett annat ställe. Det är nog inte så många filer på datorn som heter ”speeddial.ini” så använd din sökfunktion om du inte hittar den.
- Öppna filen i din textredigerare, exempelvis emacs, gedit eller vad du nu brukar använda. Vi ska bara in och ändra i vanlig text här så vad som helst duger i princip.
- Någonstans i filen hittar man en rad som lyder ”[Size]”, I min fil är den på slutet, men jag vet inte om den alltid hamnar där. Finns den inte, så är det bara att skriva in den manuellt.
- Efter den raden skriver man in hur många rader och kolumner man vill ha. De tre sista raderna i min fil ser ut så här:
[Size] Rows=6 Columns=6
Så jag har alltså 36 snabbval och det fungerar utmärkt, och det är alltså lätt att ändra detta genom att ändra siffrorna ovan. - Jag har för mig att man måste starta om Opera också för att de nya siffrorna ska börja gälla.
*