Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 2156 ggr
vauren
0

hjälp i excel

Hej

finns det något smidagare sätt att summera rader?

Jag skriver in värden i kolumn d och så har jag uppdaterad summa i kolumn c. Så när jag skriver in i d på exempelvis rad 12 så ska c uppdateras på rad 13

använder =c12+summa(d12) . Ja min fråga är då finns det något smidigare sätt att skriva in det så man slipper sitta o skriva i varje rad för sig. har 98 inmatningar som ska göras

mvh

Victor

guraknugen
0

Bara en liten detaljfråga först: Varför skriver du SUMMA(D12)? D12 är ju bara en cell och dess innehåll är ju samma sak som dess summa.

Så ”=C12+D12” borde ju räcka.

Så där har vi en förenkling redan…

Använder inte själv Excel utan kör istället OpenOffice.org Calc, men cellfunktioner funkar nästan exakt likadant i OpenOffice.org Calc och i Excel. Skulle något jag skriver här trots allt inte fungera, så kan det kanske hända att det finns olikheter ändå, men jag tror inte det.

Okej, om man vill förenkla så kan man ju skriva en hel kolumn med formler på en gång. Så när du skrivit din formel i exempelvis C2 så är det ju bara att kopiera den, markera hela C-kolumnen och klistra in. Då stämmer alla referenser också.

Kanske irriterar man sig då på att hela C är ifylld redan från början, trots att inte korresponderande rad i D har något värde. Detta kommer man enkelt runt med de vanliga OM-funktionerna, exempelvis i C2:

=OM(D1="";"";C1+D1)

Nu kommer alla C-rader att se tomma ut om det inte finns något innehåll i korresponderande D-rad - 1, om du förstår vad jag menar.

Kanske har jag missuppfattat frågan, jag vet inte, i så fall får du försöka förklara lite bättre…

Tungan ute

Inkanyezi
0

Jovisst, det finns ett litet svart hörn på cellen, och man kan ta tag med musen där och dra. Om man tar cellen som innehåller formeln så kan den kopieras neråt på olika sätt, så om samma sak ska göras med alla rader går det bra att dra med vänster knapp. Så formeln behöver man bara skriva in en gång om samma sak ska göras med alla rader.

Alltså, ta tag i det svarta hörnet och dra neråt om du vill ha samma formel i följande celler i kolumnen, rad för rad.

Samma sak går att göra horisontellt, om det är kolumner som ska summeras.

guraknugen
0

Fast Ctrl+c och sedan Ctrl+v går fruktansvärt mycket snabbare. Speciellt om man använder Ctrl+Shift+End (och eventuellt därefter Ctrl+? för att avmarkera oönskade kolumner) för att komma till slutet istället för att dra i cellen i en halvtimme… Brukade också dra i den svarta fyrkanten en gång i tiden, men har funnit att det går betydligt fortare att använda tangentbordet än att använda musen. I alla fall om man vet alla knep.

Inkanyezi
0

Jo, man kan markera kolumnen och välja att kopiera neråt, men många gånger har jag behövt kopiera formler på en avgränsad del av bladet, och då är metoden att dra ganska praktisk. Sen kan man lägga till rader/kolumner om man vill utöka avsnittet med formeln.

Gunlog
0

Det var längesedan jag jobbade i excel, men finns det inte en knapp också där man kopierar formeln, sedan markerar man området med ett klick vid början och ett klick vid slutet? Jag är kanske helt ute och cyklar…

Förvånad

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

vauren
0

Ja har nog besrkivit det väldigt konstigt, men det som Inkanyezi tipsade om fungerade perfekt :D _r inte dirket så duktig på excel än :D

och gnuraknugen, ditt sista tips gjorde dokumentet snyggare med

Men om man har =OM(D1="";"";C1+D1) som du skrev bara det att kolumn D (D1 i detta fall) och hela vägen till raden H1 ( har många olika att skriva in) . För skriver jag =OM(D1:H1="";"";C1+Summa(D1:H1)) så får jag fel och det beror på H1 delen. Hur skall man göra där?

tack för all hjälp

guraknugen
0

#6: ”D1:H1=1” lär nog inte funka, du lär nog göra det testet på enskilda celler. Du kan dock, om det inte är för många villkor, göra något i stil med:

=OM(ELLER(D1="";E1="";F1="";G1="";H1="");"";C1+Summa(D1:H1))