Kokbokstema till word eller...
Jag vill börja skriva på en ny kokbok, den tidigare jag skrev fick jag tillgång till en dator med ett program för just kokböcker, det var bra då den la allt i kategorier och organiserade sig om man la till något.
Finns det något gratisprogram som kan göra detta på mac?
Har förskt med word, men får inte till det, kan man få word att katogarisera det man gjort? Annars tema skulle jag vilja ha något liknande som nedan, men vet som sagt inte hur man gör i word.

Det är ganska enkelt att bygga ett sånt tema själv, och det funkar lika bra vilken kontorssvit man än har, Lotus, OpenOffice eller MSOffice. Det finns också andra program som lämpar sig utmärkt, exempelvis Microsoft Works eller Claris Works.
Man lägger upp de olika delarna av recepten i en databas, och sedan fogar man ihop dem i ett formulär, som man kan formatera i ordbehandlardelen. Då fpr man enhetlig layout i alla recept, och man kan sätta ihop dem till en bok eller publicera på nätet ungefär lika enkelt. I databasprogrammet kan man göra ett formulär där man matar in respektive data i olika fält så att de automatiskt hamnar i "kokboken".
Och det kanske finns något sånt färdigbyggt att hämta på nätet?

Det är ganska enkelt att bygga ett sånt tema själv, och det funkar lika bra vilken kontorssvit man än har, Lotus, OpenOffice eller MSOffice. Det finns också andra program som lämpar sig utmärkt, exempelvis Microsoft Works eller Claris Works.
Man lägger upp de olika delarna av recepten i en databas, och sedan fogar man ihop dem i ett formulär, som man kan formatera i ordbehandlardelen. Då fpr man enhetlig layout i alla recept, och man kan sätta ihop dem till en bok eller publicera på nätet ungefär lika enkelt. I databasprogrammet kan man göra ett formulär där man matar in respektive data i olika fält så att de automatiskt hamnar i "kokboken".
Och det kanske finns något sånt färdigbyggt att hämta på nätet?
Du får gärna länka. Nu äger jag bara word på min mac. Work och claris works visste jag inte ens fanns till mac? Låter lite krångligt annars det du säger.
Jag har köpt för länge sedan MacGourmet som är rätt bra m en man kan tyvärr inte göra någon bok på den. Boken ska vara A5 är informationen från de som vill trycka.

Claris Works fanns tidigare bara till Mac. Om det är aktuellt nu vet jag inte, men om det fortfarande finns, så finns det till Mac.
Du kan så klart göra det i ordbehandlaren direkt, om du har bestämt dig för en layout, eller ännu hellre i ett DTP-program, som exempelvis QuarkXPress. Där kan du göra böcker. Du kan skapa en sidlayout som är enhetlig och lägga den där du vill ha den i Quark, så att du kan ha olika layout på olika sorters sidor. När man gör en bok brukar den ju ha omslag, titelblad, innehållsförteckning och inledning innan det egentliga innehållet startar, och man kanske vill ha något efterord också, med annan layout än själva recepten. Så kanske man vill ha några bilder också, och kanske något någonstans som bryter enhetligheten, exempelvis olika avdelningar (fisk, kött, soppor, svamp, efterrätter osv.)
Jag tror att Quark är det bästa verktyget om du ska göra en bok. Det är inte gratis, men det finns en 60 dagars provversion att tanka ner från nätet.
Ja det var mig inte gratis det kommer ta mig flera år att få ihop pengar till det programmet. 60 dagar är ingen tid alls när man ska göra en kokbok.
Finns det inga gratisalternativ?

Om du har iWork (efterträdaren till Claris som alltid fanns med i macar förr) så funkar den bra, och om du har MSOffice går det bra att göra med en kombination av Word och Excel, eftersom databasen inte är så stor att man behöver ett riktigt databasprogram.
Gratis är OpenOffice.org, men om du vill ha mallar, så kanske det är bäst att vända sig till diskussionsgrupper kring kontorsprogrammen.
Men word är helt kört med andra ord?

När det gäller "kategoriseringen" är det där databashanteringen kommer in. Du har dels rubrikkategorier, dels olika textkategorier och tabeller, som kan läggas in i olika celler i ett kalkylblad (Excel), och sedan kan man använda det som en databas, där man lägger in de olika cellernas innehåll i en layout som man kan göra i Word.
Exempel på tabeller är listor över ingredienser, där man bör ha tillräckligt många celler med listor för att kunna lägga upp mer än en lista, exempelvis om olika delar av tillredningen ska behandlas separat. Också bilder kan läggas i databasen om layouten ska vara enhetlig för bilder också.

Och nej, Word är inte kört om du också har Excel (eller Access, som är onödigt tungt).
Du kan också göra det helt i Word, genom att lägga upp en mall, där du bestämmer platser för de olika delarna av dina alster, men även om du har en mall, så kan arbetet underlättas av att du använder en databas av enkelt slag för de olika elementen som ingår i recepten.
Jag köpte ett för elever, ingick word, excel och någon mer.
Får se om jag lyckas få ihop något. Har gjort i word förut men det tog mig 3 år, tänkte bli klar under 1 år. Då hade jag massor av problem med kopiera och klistra in att bilderna ändrades eller försvann, texten blev fel format m.m.
Sökte lite snabbt i Ubuntu-förråden och fann ett program som heter AnyMeal. Fanns tyvärr inte för Mac OS X (endast GNU/Linux för närvarande, enligt deras hemsida och det ser ut att passa bättre med KDE än Gnome också, rent utseendemässigt) och jag vet inte ens om programmet är bra, men det verkar fungera ungefär som beskrevs i #1. Kanske kan vara ett tips för någon annan eller inspirera till fortsatt sökning efter lämpligt program.
Sökte ytterligare lite och fann ett program för OS X som heter MacGourmet, men det var inte gratis: $24,95.
#11. Får kolla lite till.
#12. Nej det stämmer, det är inte gratis skrev i #3. att jag hade köpt det för länge sedan. "Jag har köpt för länge sedan MacGourmet som är rätt bra m en man kan tyvärr inte göra någon bok på den"

Jodå, åtminstone enligt reklamen på MacGourmet, så ska det finnas ett instick för att göra kokböcker,
#13: Måste ha läst bara vart annat ord i #3 och missat att du nämnde MacGourmet… för jag läste faktiskt #3, hur otroligt det än låter…
#14. Ah, har inte tänkt på att man kan spara som pdf när man skriver ut.
Men går det att översätta till Svenska eftersom står "source:--" längst ner eller om man skriver sitt namn. Sedan står det "Ingredients" och "Method" och finner ingenstans man kan ändra det till Ingredienter och Gör så här.

Jag vet inte om man kan hacka programmet till att göra det. Det är mycket möjligt att det går. I en del program finns texterna i en särskild fil, som man kan redigera med en vanlig texteditor. I andra program kan man gå in med en hexeditor och ändra textsträngar inne i programmet, men då kan inte längden på strängarna ändras.
Kan man inte ändra pdf-filer?
Jodå, det går bra, frågan är bara hur smidigt det är. Fast i detta fallet är det ju inte så mycket man behöver ändra, verkar det som. Ett antal sök/byt, så borde översättningen vara klar.
Kanske borde omformulera mig, hur ändrar man i en pdf-fil?