Opensource
Jag tycker mig allt oftare se att OpenSource-projekt börjar falla sönder på grund av att utvecklarna tröttnar på att jobba gratis. Väldigt tråkigt, men inte alls oväntat.
Tror ni OpenSource kommer överleva i längden och kunna konkurrera med kommersiella motsvarigheter?
Mvh // Johan

Jag tror att det är fel att säga att många utvecklare jobbar gratis.
Ta Eclipse som ett lysande exempel, projektet får kapital från en mängd stora mjukvarutföretag, framförallt IBM. På så vis så har det vuxit till att bli marknadens tveklöst bästa utvecklingsmiljö.
Många OpenSource projekt faller sönder i delar, delarna absorberas i andra projekt men hela tiden så är utvecklingen framåtskridande. I mitt tycke så finns det inga konkurrenter (kommersiella) för följande open source projekt:
1) Eclipse
2) ANT
3) Tomcat
4) Struts
5) Hibernate
Dessa produkter är mycket programvaruutvecklarcentriska, men det är ju dom som behövs för att man ska kunna utveckla större applikationer så som Office verktyg etc.
---
Vad får IBM tillbaka på denna investering?
Mvh // Johan

En utvecklingsmiljö att bundla med i sin WebSphere platform.
---
Kostar WebSphere pengar?
Mvh // Johan

WebSphere kostar multum. Skulle gissa på att en medelinstallation kostar runt $100.000.
---

Men det är ju naturligtvis andra företag som tjänar pengar på att bygga plugins till Eclipse och bundla med dessa i sina releaser. Men själva kärnan i Eclipse är gratis.
---
Kan man säga att det till stor del är Eclipse förtjänst att java blivit så stort bland utvecklare?
Mvh // Johan

Hmm.. det är nog hårt att säga så jag tror snarare att Java är såpass lättläst att det är enkelt att köra Opensource projekt i språket. Att jämföra t.ex. med Perl, som i princip är självkrypterande.
Förnärvarande så finns det ju tre stora IDE (Utvecklingsmiljöer för Java) där 2 är opensource samt en är det ifall man jobbar på opensource. Den stora sporren är att det hela tiden finns alternativ som möjliggör utveckling.
När MS var på sin topp när i utvecklingsmiljö 1997-2000 så tävlade man hela tiden emot andra Borland etc. Nu när det helt plötsligt inte fanns några konkurrenter så har det i princip hänt ingenting på VS de senaste 6 åren.
---

Vist har eclipse mycket att göra med att fler och fler utvecklar börjar använda java. Av den enkla andledningen att eclipse är bättre än andra utvecklings miljöer. ;)
Jag har ett annat bra exempel på openSource projekt som fungerar utmärk. Det jag tänker på är ett väldigt troligen okänt området för 99.9% även på denna site. ;)
Projketet heter QucikFIXEngine, används för att skicka FIX medelande, FIX är ett protocol för utbyte av Finciealla medelanden. Det är ett antal företag som är bakom detta och de får in pengar för att sälja public service, som support och kunsult uppdrag.

#9 Jag skulle inte säga att eclipse är så mycket bättre än t.ex. IntelliJ men det är dock mycket billigare. Jag tror att Java har mognat och fler och fler har insett att C++ har gått helt snett.
Att fler och fler lockas till Java är nog till stor del den otroliga mängden klassbiblotek som finns att tillgå samt att det är oftast så att man kan köra samma bytekod på de flesta platformarna.
---
Vem "äger" egentligen C++ och ser till att det utvecklas?
Kommer C++ behövas i framtiden? Vilka skäl finns det att använda det framför java och C#? Och hur är det med vanlig C?
Skulle det ens gå att skriva ett OS i java eller C#?
Och varför finns inte CLR till andra platformar?
Mvh // Johan

C++ är en djungel… skräp sk*t och drömmar.
C kommer nog att finnas de närmaste 10-15 åren, det är nog det absolut vanligaste programspråket… alla kategorier.
En av featuren i Vista skulle vara att CLRen skulle köra i kärnan… men den liksom resten av featuren togs bort. Men det finns strävanden att ersätta mycket av OSens bristfälligheter med en sk. VEE.
Det svåra med en JVM eller CLRen är inte direkt implentationen, den kan nästan vilken vanlig hårig apa som helst knepa ihop.
Det jobbiga är att skriva klassbibloteken runtomkring. MS har valt att inte licensiera ut sitt klassbiblotek så som Sun har valt för Java.
CLRen finns för andra platformar, kolla in Mono projeket (Open Source även det). Men det ligger i sakens natur att MS är livrädda att CLRen ska spridas till andra platformar. Annat än mobiltelefoner etc.
---