Dokument från Win till Ubuntu?
Hej!
Håller på att testa Ubuntu för fullt. Trivs bra.
Men alla mina dokument och program på Win7. Hur kan jag flytta dessa till Ubuntu automatiskt?
Eller måste man göra allt detta manuelt på något sätt? Kopiera och klista?
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Varför flytta filerna? Om du har Ubuntu och Windows på samma maskin så kan ju Ubuntu läsa dina dokument där de ligger.
Tvärt om däremot, går inte då Windows inte förstår det filsystem du använder i Ubuntu. Nu vet jag ju inte vilket du använder, men om du inte gjorde något aktivt så har du filsystemet Ext4 i Ubuntu, vilket alltså Windows inte kan hantera, såvida man inte hittar något tredjepartsprogram som klarar det, förstås.
Dina program kan du inte flytta heller, de fungerar ju bara i Windows. Visserligen kanske några fungerar i Wine, som är ett program som gör att du kan köra vissa Windowsprogram i Linux. Låter som om det är fråga om en emulator, men det är det inte. Det enklaste brukar vara att hitta program i Ubuntus programcentral (Program ? Programcentral för Ubuntu) som motsvarar de program du använder i Windows idag, vilka nu det är.

OK! Då var det ju enklare än vad jag trodde. Jag skall bara leta reda på var Ubuntu har Winprogrammen någonstans. (Kanske behöver återkomma
)
Tom

Om du öppnar menyn "Platser" så hittar du antagligen Windows-partitionen där som en hårddisk. Det enklaste för att lätt kunna komma åt "Mina Dokument" är att dra den mappen till en av panelerna. Hemmamappen brukar redan ligga i den övre panelen, så "Mina Dokument" från Windows kan man lägga bredvid. Det som hamnar i panelen är bara länkar.
Eller så kan man göra det som tydligen jag är helt ensam om att göra: Använda ”lådor”. Där kan man lägga ett antal ikoner som man slipper se hela tiden, tills man klickar på lådan. Men egentligen är det ju samma sak som en meny, fast med enbart ikoner…
Annars kan du ju bara dra mappen med dina filer till Ubuntus skrivbord samtidigt som du håller Ctrl+Shift+ nedtryckt, så att en länksymbol syns vid ikonen. Du skapar då en länk till mappen du vill åt direkt på skrivbordet. Ikonen till länken kan du byta ut om du vill och du kan även göra den större eller mindre: Högerklicka på ikonen och välj ”Sträck ut ikon…”. Ikonen får några blå handtag som man kan dra i för att ändra ikonens storlek. Observera att endast den ikonen ändrar storlek, så du kan alltså ha blandade storlekar på dina ikoner på skrivbordet; man kanske vill ha ikoner man klickar ofta på lite större, exempelvis.
Fast nu kom jag nog bort ifrån ämnet igen…

Jag lyckades få hela Win Dokomentmapp att lägga sig i Hemmamappen. Och där ligger den väl bra så här långt.
Och jag har ju sedan en tid tillbaka använt OpenOffice, och med dom dokumenten tycks det ju inte vara några som helst problem.
Tyvärr är det ju många program som inte funkar med Linux/Ubuntu, så med Widows får jag tydligen dras med iaf.
Ett exempel är det stora släktforskarprogrammet Disgen. Och om jag kan få mina Internetbanker att funka på Ubuntu har jag inte kollat än. Kanske får ställa frågan direkt till dem.

Har just kollat bankerna. Inga problem!
Tom
#5: Bara för att klargöra: Har du kopierat din Windows-dokumentmapp till din hemmapp i Ubuntu eller har du länkat dit?
Och med hemmapp, menar du då ”/home/
Och hur vet man om man kopierat eller länkat? Jo, det finns ju flera sätt, men om det tog en massa tid att lägga mappen i din hemmapp och hårddisken stod och tuggade en stund så har du kopierat. Gick det blixtsnabbt har du antingen länkat (gjort en genväg) eller så har du väldigt få och små filer…
Det där med Windows-program som inte funkar i Linux är ju inte så konstigt. Egentligen funkar ju inget Windowsprogram i Linux (om man inte fuskar med Wine och liknande), inte ens OpenOffice.org. Du kan inte installera OpenOffice.org för Windows i Linux, utan du behöver en särskild version för Linux. Nu kommer ju Ubuntu med OpenOffice.org färdiginstallerat och klart, så det är ju inget problem.
Jag vet inget om släktforskning, men om du ändå har kvar Windows så kan du ju alltid experimentera hej vilt med Ubuntu medan du lär dig.
Så jag öppnade Ubuntus programcentral, den hittar du längst ner i Program-menyn. En sökning i programcentralen på ordet ”Genealogy” (vissa udda program är tyvärr inte översatta till svenska så är det något man inte hittar kan man försöka att söka på engelska istället…) gav mig en träff på ett program som heter Gramps. Du kan ju alltid ta dig en titt på det. Antingen är det bra eller så är det dåligt, ingen vet innan man kollat…
De är i alla fall uppe i version 3.2 så det verkar ju ha funnits ett tag i alla fall, så det borgar väl för att man ska slippa de värsta pajas-buggarna, förhoppningsvis.
Det är förresten en bra sak att tänka på när man letar hej vilt i programcentralen efter något kul. Kolla versionsnumren. Om första siffran är 0, så brukar det indikera att man fortfarande är mer eller mindre på experimentstadiet. Först när man är uppe i 1.0 brukar man kunna fundera på att ta programmet på allvar, så att säga. Så förvänta dig ingen urbergs-stabilitet om du hittar något program med versionsnummer 0.51.2 eller liknande.

Minnet är kort. Hade du ställt frågan innan, hade jag väl tittat lite extra. Men det är klart att du inte vet vad du skall fråga eller informera om innan jag skriver nåt.
Såvitt jag minns, blev de flesta kopierade, några länkade.
Det jag har mest besvär med är bilder. Har fortfarande inte lyckats få över länk eller kopia på en hel del gammalt.
Men det spelar egentligen inte så stor roll längre. Släktforskarprogrammet Disgen är så stort, omfattande och utvecklat, så det vill jag inte lämna. Och då spelar det inte så stor roll om även något annat också ligger kvar.
Jag skall iaf gå in på Gramps och kolla.
Jag har ju samma problem medf bokföringsprogrammet. Jag har sett att det finns en grupp som jobbar med bokföring på Ubuntu. Men än så länge tycks inte så mycket hänt.
Ett av skälen att lämna Windows och alla dess program (av gammal vana trivs jag egentligen ganska bra där) är ju att Ms är så trögt med sin utveckling. Och att hela tiden betala för något, där andra är gratis och bättre, finner jag inte logiskt.
Av samma anledning har jag idag lämnat Tele2 (och alla de gam la drakarna) och anslutit mig till ett telefonabonnemang via bredbandet. Suverän kundservice (fick sitta minst en halvtimme bara för att säga upp Tele2), billigare och fungerar klanderfritt.0
Tom
#8: Alla är vi ju olika, men hade det varit jag, och om jag mot alla odds hade velat ha kvar Windows, hade jag nog bara skapat en länk (genväg, som ni kallar det) till den mapp i Windows-partitionen där användarfilerna ligger. På så vis behöver inga filer flyttas eller kopieras över huvud taget, utan det enda man gör är att skapa sig ett snabbare sätt att komma åt dem där de ligger. I Nautilus (filhanteraren) ser det ju ändå ut ungefär som att filerna ligger i en mapp i Ubuntus filsystem, så användarmässigt ser det ut som att man faktiskt flyttat filerna.
Exempelvis om du lagt en genväg på skrivbordet som leder till någon mapp med filer i din Windows-partition, låt oss kalla den ”Mina Filer”, så hade den mappen i Nautilus visats som:
/home/guraknugen/Skrivbord/Mina Filer
Men den mappen är då alltså i själva verket en genväg, eller länk som det heter.
Nackdelen med att kopiera är ju att man då får två uppsättningar av filer. Ändrar du en fil i Ubuntu och sedan startar om maskinen och går in i Windows, har du inte längre ändringen. Det kan i och för sig vara en fördel i vissa lägen, men samma fördel kan man få genom att helt enkelt ta regelbundna säkerhetskopior av sina filer.
Nackdelen med att ha två uppsättningar av filer blir ju att man till sist har absolut noll koll på vilka ändringar man har i vilka filer…
Du får givetvis göra precis som du vill, jag bara säger hur jag skulle ha gjort och varför. Det kanske inte alls passar in på ditt sätt att arbeta, vad vet jag?
Bokföringsprogram finns för Linux, men problemet är ju att de inte är anpassade för svenska förhållanden, så de bör man nog kanske inte använda i seriösa sammanhang, antar jag.
Ibland kan man ha tur och hitta program som är skrivna i exempelvis Java och då fungerar de ju oftast i alla operativsystem med Java-stöd.

Jo, och det var därför jag föreslog att dra mappen till panelen. När man lägger en mapp i panelen, så blir det automagiskt en länk; inga mappar kan ligga i panelen, den är som en meny, och varje objekt man drar dit blir en länk.
Ubuntu kan ha en Windows-partition i det egna filsystemet, det finns inga hinder för det, så det smidigaste är så klart att låta "Mina Dokument" ligga kvar där det ligger och använda det från Linux också. Nackdelen är att man måste följa Windows restriktioner när det gäller filnamn. På en FAT-partition skiljer sig inte versaler och gemener, utan de räknas som samma tecken, men i andra filsystem är versal och gemen av samma bokstav olika tecken. Om man är van att jobba med Windows så kanske man inte sätter namn som skiljer sig åt bara genom skiftläge, men jag har varit med om att det har varit problem att backa upp till en FAT32-partition på extern hårddisk för att filnamnen blev samma på olika filer.
#10: Det där råkade jag faktiskt ut för idag! Förstod inte vad som var fel först…
Jag hade några bilder i min digitala kamera och hade kopplat upp kameran via USB. Bytte namn på filerna utan att först kopiera dem till hårddisken och det gick ju bra, men så stör jag mig oerhört mycket på att kamerans filnamn är versaler, även ”.jpg” på slutet, så jag startade GPRename för att byta till gemener på alla filer på en gång, nämligen genom att byta ut ”JPG” mot ”jpg” (resten av filnamnen var ju rätt eftersom jag just ändrat dem manuellt till något som säger mer om vad bilderna föreställer än vad filnamn som ”DSC04583.JPG” gör…).
Fick då ett felmeddelande att operationen inte kunde utföras eftersom filnamnet redan finns. Kanske inte världens mest logiska felmeddelande, men efter ett tag kom jag på vad det kunde bero på – filsystemet på kamerans kort. Så jag flyttade filerna till hårddisken, filsystemet där är Ext4, och försökte sedan igen och då fungerade det.

Om man tänker på det kan man göra till en vana att inte göra liknande filnamnn. När jag stötte på problemet var det en god vän som skulle migrera sitt system till en annan burk, och min vana trogen tar jag först backupp på en extern hårddisk, men den är så klart FAT32, och han har filer som heter nästan lika, men skiljer bara på skiftläge på en bokstav och ligger i samma mapp.
Så man bör tänka på det när man skapar filer, att skiftläge har betydelse i Linux, men inte i Windows. Det blir inte något problem när man alltid kör med samma filsystem, men när man har olika filsystem kan det bli krockar.

Hej! Håller helt med om att länkar vore det bästa.
Men begreppet "Panelen". Vad betyder det? Var ligger den?
Är det möjligtvis det som högst upp heter Platser?
Tom

Det är fältet där menyerna Program, Platser, System och lite annat ligger. Man kan dra objekt dit, och de ligger då kvar på sin ursprungliga plats, men skapar en länk till objektet, så att det kan startas med ett enkelt klick på dess ikon i panelen. Det finns en övre och en undre panel i grundinställningen, och man kan skapa fler.
Den nedre panelen innehåller länkar till papperskorgen och arbetsytorna, och där hamnar också för varje arbetsyta aktuella processer, som kan minimeras eller återställas genom att man klickar på dem i panelen. Panelerna är synliga i grundinställningen, men de kan ställas in på några olika sätt, så att man kan utnyttja skärmytan bättre.

OK! Så man skall alltså lägga länken bredvid Firefoxikonen, som ju ligger bdär från start?
Där har jag lagt en ikon för Chrome.
Tom

Jag har lagt några mappar där för att jag vill kunna komma åt dem lätt utan att minska ner fönstren som är öppna. Det är ganska praktiskt att ha sånt som man ofta behöver komma åt i en panel i stället för att lägga det på skrivbordet.
Det gåt att använda nedre panelen också, eller skapa en ny panel till höger eller till vänster på skärmen, och man kan låta dem dras undan när man inte för musen dit. Panelen är så klart ett program, som samlar programstartare.
I panelens egenskaper kan man välja var panelen ska ligga, höger, vänster, uppe eller nere. Panelen kan också döljas automatiskt, eller man kan plocka fram den med pilar i kanten. Det går att lägga ytterligare paneler över dem som redan finns, och om man använder olika metoder att dölja dem, kan det till och med funka att ha det så. Objekten i panelen kan redigeras med högerklick.

OK! Då förstår jag benämningen. Och har tittat lite på hur den fungerar.
Jag känner att jag ställer många frågor till er. Och lär behöva fråga mycket mer.
Finns det någon bra instruktionsbok om Linux/Ubuntu på svenska? De jag sett är på engelska, och verkar inte så omfattande.
Tom

Jag känner inte till någon instruktionsbok. Jag har mest provat mig fram, och man kan fråga på olika forum. Det mesta är så klart på engelska, vilket inte är något problem för mig.
En sak som är ny om man kommer från Windows är arbetsytorna. Man kan i stället för att ta fram skrivbordet genom att minimera fönster som är öppna, helt enkelt låta dem vara öppna fortfarande och växla arbetsyta, genom att klicka i något av de små fälten till höger i den nedre panelen. Det går att bestämma hur många arbetsytor man vill ha, och man kan dra fönster till en annan arbetsyta om man vill ha färre fönster på den aktuella ytan. Det är som att ha flera skrivbord.
Man kan växla arbetsyta genom att trycka Ctrl-Alt-pil höger eller vänster, eller genom att rulla med mushjulet utanför fönster, på skrivbordsytan. Om man råkar rulla på skrivbordet av misstag kan man uppleva det som att allt på skrivbordet försvinner, men det är alltså som det ska. Linux är lite olika mot Windows när det gäller muspekarens position. i väldigt många fall måste muspekaren befinna sig på rätt ställe för att inmatade tecken ska hamna rätt. exempelvis i fildialogerna ska pekaren ligga i filnamnsfältet för att tecken som man matar in ska ändra filnamnet, annars bläddrar dom mellan mapparna i vänstra delen av dialogrutan.

OK! Men då får jag fortsätta fråga. Och ni får väl svara så länge ni orkar.
I många fall måste jag nästa ha klick för klick-instrution för att begripa. Bättre än så är jag inte.
Egentligen skulle man kanske ha ändrat namn på denna sajt, "Linuxinstruktion" , men det får väl Sajtvärden fixa om denne vill.
Just nu är mitt problem hur jag skall kunna hitta "Mina dokument" i Win, när jag är i Ubuntu. Jag vill ju få dit den där länken i Panelen.
Tom

Prova att öppna menygardinen "Platser" och hitta din Windowspartition där. Öppna den och leta rätt på "Documents and Settings" och hitta din hemmapp i Windows, som du drar till panelen.

Tack, det var ju så jag gjorde häromdan när jag la allt i Hemmamapp.
Men jag fick gå bakvägen genom att leta reda på en speciell mapp (Släktforskning), sen klickade jag mig bakåt mot mitt användarnamn.
Men det tycks inte blivit en länk. Skall testa att ändra något när jag är inloggad på Win, och se att det hänger med även i Ubuntu.
Dock alla mappar jag lägger i Panelen ser likadana ut, likaså försökte jag med en Låda på Panelen. Hittar inte var jag ändrar ikonen eller färg.
Jag ser att du fått fullt upp nu att hjälpa fler. Vi är säkert alla mycket tacksamma.
Tom

För att ändra storleken på en ikon högerklickar man och väljer "sträck ut ikon". Då får ikonen handtag som man kan dra i.

Jo, men jag tänkte ha en helt annan bild på Ikonen.
Tom
#23: Högerklicka på ikonen och välj Egenskaper. Du ser nu den aktuella ikonen till vänster i rutan som kommer upp. Den kan du klicka på för att byta ikon.
Om du vill göra en egen ikon behöver du inte använda något speciellt ikon-format för bilden. Själv brukar jag göra png-bilder i GIMP och välja en hyfsat stor upplösning för att ikonerna inte ska bli fula när man förstorar dem, men bäst är givetvis att göra SVG-bilder, men det har hittills inte varit så viktigt för mig att jag brytt mig om det…

Ja, det där har jag gjort hur många gånger som helst. Och sen klickan på "ikon". Och inte blev jag klokare för det.
Men nu, helt plötsligt, efter ännu mer klickande där så dök det upp. Så javg kunde ändra. Fast jag är inte säker på att jag så enkelt hittar tillbaka nästa gång. Jag vet iaf vartåt jag skall leta.
Dax för NattiNatti nu!
Tom