Mitt grafikkort låter vid hög belastning
Hej.
Jag har nyligen flyttat min dator och efter flytten så har nu grafikkortet börjat låta ganska mycket vid hög belastning (spel etc). Det låter ungefär som om man håller en liten bit papper i vägen för en fläkt.. Ett väldigt "flärpigt" och mekaniskt ljud. Detta missljud kan även höras i högtalarna (!) oberoende på volyminställning och liknande. Även när datorn är på lågvarv så hörs ett visst brusande i högtalarna, som inte funnits förut. Jag antar att detta har med det andra misslljudet att göra..
Kortet har från det att det var nytt alltid låtit lite vid hög belastning, men inte såsom det gör nu.
Har provat med att öppna och blåsa rent med tryckluft, dock utan större resultat.
Har någon ett tips?
Kortet är ett Nvidia Geforce 8800GT
tack på förhand.
/Johan

Högtalare eller datorn står väl inte i närheten av någon annan elektrisk utrustning som kan orsaka störningarna?
Du kan ju pröva att flytta högtalare och datorn lite för att se ifall det försvinner
Har provat att koppla in högtalarströmmen i ett annat uttag, men problemet kvarstår.. Dock känns det "mekaniska ljudet" vid hög belastning som det viktigaste att komma till rätta med till en början…
/J
Det är säkert lättare att ge råd och tips om man själv hört ljudet ifråga, men på din beskrivning låter det ju som att exempelvis en kabel kommit i vägen lite för fläktbladen. Enkelt att kolla i alla fall.
MJa, kan försöka greja en inspelning.. :)
Undrar hur det kommer sig att det låter i högtalarna också!!!
/J

Mnja det är väl fläkten som gett sig helt enkelt.. inte helt ovanligt.. pröva med att byta grafikkort.
Men kolla först att det inte är någon sladd som ligger emot.
Ibland när det fastnat mycket smuts på på bladen kan det bli obalans som fortplantar sig till chassit och några plåtdelar kan då vibrera mot varandra.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
@Zepp: "Pröva att byta grafikkort"… Hehe..mja är ju inte så att jag har en bunt liggandes här hemma….
tycker fortfarande det är konstigt att det surrar i högtalarna….
Tycker dessutom att det låter som ett "elsurr" från framsidan (nätdelen?) av burken…
/J

Joo.. jag förstår det.. men iallafall.. antingen öppnar du datorn och kollar om det är smuts, kabel ligger emot eller liknande.
Sen så är det bara att vänta tills det ger upp.. alternativt du ger upp på grund av allt oväsen.. eller så lånar du någons kort och testar.
Kolla först om det sitter på PCI eller AGP.
Är det en bärbar eller en stationär?
Stationär… Är inte såpass haj att jag vet vad PCI (moderkort?) och AGP (?) är för skillnad…
Har ett Gigabyte moderkort (S-series). Har redan som sagt blåst med tryckluft, men jag kan ju ha missat själva grafikkortet… Känner mig lite rookie på detta område… :S

Ljud är ju till sin karaktär mekaniskt, och om det låter om delar som inte ska ge ljud ifrån sig, så är det något som är knas. Det allra vanligaste är att det är fläktar som låter, och även andra mekaniska komponenter, hårddiskar och cd-stationer kan låta. Om ett ljud fortplantar sig till ljudkortet, kan det bero på att en ledning som rör sig ligger nära någon analog ledning i ljudsystemet, så att den ändrade impedansen när den vibrerar matas in i ljudkanalen.
Men om det är själva grafikkortet som ger ifrån sig ljud kan man nästan säkert anta att det är grafikkortets fläkt som endera har något skräp i, eller att oljan i fläktens lager har beckat/torkat, så att den inte längre smörjer. Jag har haft det felet på flera av de grafikkort som jag har tagit vara på, och vanligen går det att lägga en droppe tunn olja på lagret så att den drar in mellan axel och bussning, för att få tyst på den - åtminstone en tid.

PCI och AGP är kontakterna som grafikkortet sitter på moderkortet med och ansliter till bussen.
De ser helt olika ut och går inte att förväxla.
#4: Jag trodde det var två olika problem du hade, men då missuppfattade jag dig.
@Inkanyezi:
detta låter som ett troligt scenario. imorgon skall jag öppna upp burken igen och se hur det ser ut…
tack!
/J
Det du kan göra är att kolla om fläkten till grafikkortet funkar korrekt, samt att göra rent fläkten och lådans innanmäte och fläktar. Ha du möjlighet så se till att nåt expansionskort inte sitter nära grafikkortet.
Testa att snurra fläkten på grafikkortet med ett finger. Går fläkten lätt?.
Såvida det inte är tjall på fläkten till grafikkortet, så lär du behöva göra rent lite i lådan.
Vet att du försökte göra rent lådan, men du kan alltid kolla en gång till. 
Det där flärpande ljudet skulle mkt väl kunna vara en kabel som ligger emot fläkten. Har du kollat så att ingen kabel ligger emot? Gällandes att ljudet kommer ut ur högtalarna har jag ingen annan förklaring till att det skulle va nån liten strömkabel/ljudkabel som ligger emot eller nära en fläkt.
Ett gammalt med beprövat tips är att alltid ha ljudkort och grafikkort så långt ifrån varandra som möjligt.
En annan orsak kan vara att nåt kort inte sitter intryckt ordentligt (grafik eller ljudkort). Det kan hända att kort åker ut lite längts bak om man har en klen, ranglig låda vid förfrlyttning. En annan orsak kan vara att inte ljudkontakten på ljudkortet ingångar inte är intryckt ända in, men då brukar det bli surrande/brummande ljud, typ taskig jordning.
Men jag antar att du redan kollat på dessa alternativ?.
Som sagt så är det rätt svårt att felsöka på distans, men lycka till iaf.
Tack för alla svar!!!
Kommer under dagen göra en liten operation.. återkommer senare med resultatet!
/J
Ska bli spännande att se om våra tips kan hjälpa din dator..

Har inte läst tråden så noga så säg till ifall jag upprepar vad någon annan har sagt.
Angående fläkten kan det vara så att självaste fläkthöljet har gjort sitt. NVidia har en del kort där fläkten är i sämsta klass. Du kan byta ut den, känner du en datakunnig så kanske den personen kan fixa det åt dig. En ny fläkt kostar från 250 kr och uppåt - klart billigare än ett nytt kort.
Angående ljud så är den svaga signalen som används för att skapa ljud i högtalare väldit känslig. Det kan vara så att i och med att fläkten inte fungerar som den ska så ger den störningar (elektromagnetiska) som påverkar kretsarna samt signalen från ljudkortet. Som de sade ovan, ha de två korten så långt ifrån varandra som möjligt.
Hej alla hjälpsamma.
Igår öppnade jag upp burken under "gång" och blåste rent ännu mer på grafikkortet. Jag körde även ett krävande program och ljudet uppstod. Jag provade att hålla fläkten still, men detta hjälpte ej. När jag väl var så nära så lät det trots allt mer som någon form av elfel.. Ett ordentligt lågfrekvent surrande. Ruckade även lite på kablarna dock utan resultat.
Kan inte med säkerhet säga var ljudet kommer ifrån, men det bör vara från grafikkortet (då ljudet blir betydligt starkare och tydligare när man kör grafiktunga program, så kan det väl inte vara mycket annat?)
Har haft kontakt med en datakunnig kompis som gett mig stort sett samma råd som ni har.. Skall se om jag kan ordna att få honom att ta en titt på burken.. :)
/J
Är du verkligen säker på att det är grafikkortet?
-Kan ju va din nätdel som kippar efter andan???

Om det är belastningen som orsakar fenomenet, så är Woozys misstanke mycket rimlig. Nätdelen innehåller saker som kan låta; främst en stor transformator, som vid hög belastning kan ge ifrån sig lite ljud, genom att den är elektromagnetisk, och att strömmen pulsas ut ifrån den dels via belastningen, dels genom att elnätet tillför strömmen med hundra pulser i sekunden.
Hmm… om det kan stämma att nätdelen sitter närmre fronten i en burk, så gör den nog det på min. Isåfall så sitter den också nära grafikkortet…
Men… kan ett mer grafikintensivt program få själva nätdelen att låta mer menar ni?
/J
Ja givetvis. Grafikkortet äter ju ström när det arbetar (hela tiden kan man säga). Det är nätdelen som bl.a föder grafikkortet med ström.
När du maxxar grafikkortet så förbrukar det massor med ström. En för svag nätdel kan skada datorkomponenterna om du har otur.
Kolla över alternativet till ny nätdel, men undersök före så slipper du eventuellt onödiga utgifter om det trots allt inte skulle vara för klen nätdel.
Ja, nu har "skiten verkligen träffat fläkten"…
Kom ej underfund med vad ljudproblemet hade sin grund i (har inte lyckats få tag i min datorkunnige vän, så jag lät det bero, eftersom datorn trots allt fungerade felfritt) men idag la den tydligen av.
Har varit iväg på landet under helgen och kommer hem och ska starta burken. Nada. Inget händer. Strömmen i lägenheten funkar fint och inga tecken på strömavbrott eller liknande.
Har provat att koppla strömkabeln till en annan förgreningsdosa, utan resultat. Har provat att koppla ur strömkabeln ur datorn också utan resultat.
Har även låtit den vara urkopplad från ström i ca +10 min utan resultat…
När strömmen är inkopplad till datorn hörs ett svagt elbrus-ljud. (detta tror jag har funnits tidigare också, när datorn varit avslagen, iaf på senare tid, då den väsnats mer över lag…)
Finns det nåt annat jag kan göra i detta läge? Eller vad tror ni? Är det nätagget som lagt av?
Alla tips välkomna….
/Johan
Det låter som nätagget, men det kan ju vara precis lika gärna moderkortet (beroende på vilket moderkort och nätagg du har). men troligen är det nätdelen.
Startar datorn utan grafikkort i?
Moderkortet är ett Gigabyte S-Series GA-P35-DS3…
resten: Intel Core 2 Duo E6750 (2.66GHz)
XP (SP3), DirectX 9.0c NVIDIA Geforce 8800GT 512Mb, 2Gb RAM, 1,8Tb HD
Lyckas inte få loss grafikkortet… Vill inte rycka och slita för mycket…
Fan, hoppas verkligen inte det är moderkortet som dött. Är verkligen inte i finansiell sits för sånt..

Du behöver nog inte plocka bort grafikkortet. Men det handlar inte om att rycka och slita, utan det är fasthakat i bakänden med en liten plastbygel eller en flärp som håller i en liten hake i bakänden på kortet. Den måste man frigöra innan man får ut grafikkortet.
Men du kan kolla om nätagget funkar utan att koppla det på moderkortet. Gör som i den här tråden. När man jordar pinne 14 ska nätaggets fläkt starta. Om den inte gör det, så är det trasigt.
OK Inkanyezi, kan du vara snäll och utveckla hur man gör detta test?
tack på förhand
/Johan

Man tar bort strömkontakten från moderkortet. Den har en liten hake som man måste frigöra för att få loss den. Och så med el anslutet, kortsluter man mellan nr 14 och en av de svarta. Man kan använda en liten snutt ledning eller ett uppvikt gem eller en liten sax för att sluta mellan nr 14 och en av de närmaste som är svart. Man behöver bara göra det en mycket kort stund för att märka om det kommer igång. Om fläkten inte går, så är strömagget trasigt.
Om du tittar på bilden i tråden jag pekar på, så är det den gröna som är nummer 4 från höger när du håller kontakten uppåt och har den lilla haken emot dig. Den kan ha annan färg, men den har en svart till höger och tre svarta till vänster, och man sluter mellan den och en av de svarta.
Annars är det väl bara att rycka loss en av matningskablarna till exempelvis hårddisken och mäta om man har någon spänning i kontakten. Om man har en multimeter, vill säga.
Finns billiga sådana som fungerar hyfsat – köpte en för 79 spänn på Biltema för några år sedan och fick i stort sett samma värden med den som med en Fluke 87 IV (= dyr multimeter på den tiden) när jag testade den, även för oregelbundna kurvformer, fast i detta fallet är det ju likspänning så då duger det ju ännu bättre.
Jag syftade mera på om grafikkortet drog så mkt ström så nätdelen inte orkade.. Om kortslutningsskyddet i nätdelen går igång så borde nätdelen inte låta tycker man…
OK, Inkan, skall försöka med detta.
gura:; mja låter lite overkill i nuläget. tack ändå.
/J
Inkan, läste just i andra tråden du länkade till. Verkar ändå vara förknippat med vissa risker (?) då du säger att detta bara bör göras en ytterst kort stund.. känner mig lite "tummen-mitt-i-handen" när det gäller denna typ av hårdvaruingrepp, så jag kanske bör vänta tills jag får tag på mina mer vana vänner?
/J
Förresten.. kan det vara läge att göra en reset av CMOS? Och är det några risker förknippat med en sådan här reset?
/J

Om du gör reset av cmos, så glömmer datorn alla inställningar som har gjorts där, som klocka och datum och vilka enheter som är installerade. Det som är installerat hittar den igen när den startar, men tiden och datumet får du ställa in. Om den dessutom har begåvats med något lösenord i BIOS, så tappar den det också.
Men man brukar aldrig behöva återställa cmos annat än just för att ta bort lösenord som någon klåfingrig person har lagt dit för att hindra start av datorn eller för att hindra att man ändrar i BIOS.
Så om inga lösenord är inställda, strunta i CMOS.
OK, nej har inget lösen så då avstår jag från det… kommer en kompis hit imorgon och ska ta en titt..
/J
Det var PSUn som lagt av (tackar för det). Dock fick jag byta hela chassit också, då min gamla PSU var fastmonterad (!) i det chassit. Väldigt dumt.
Nu är allt uppe och kör som vanligt igen och INGA missljud finns att finna någonstans!!!
Tack alla i tråden för hjälp och "stöd" :)
/Johan
Nu såg jag din fråga för sent, men kan svara ändå.
Man ska aldrig reseta CMOS med nätagget på. Så stäng av strömmingen till nätagget och tryck på on/off-knappen så att fläktarna äter upp resterande ström som finns. Testa att trycka på on/off igen. Snurrar inte en enda fläkt till så är det tomt på ström. Nu så har ju alla moderkort oftast nån lysdiod som indekterar ström i moderkortet.
Har man ström i moderkortet och resetar CMOS så kan man ha otur att pajja det, alternativt ett moderkort i mkt dålig hälsa.
Bra att det löste sig med burken din.