Rivstart för Oo-utmanaren
Rivstart för Openoffice-utmanaren
http://www.idg.se/2.1085/1.344522/rivstart-for-openoffice-utmanaren
"Det är stora delar av öppenkällkodscommunityn som gaddat ihop sig mot Oracle och startat en egen variant på öppna officesviten Openoffice undet namnet Libreoffice.
Med på tåget finns bland annat Ubuntu, Red Hat, Novell, Gnome och Google."
-----
/L

Den är än så länge beta och finns ännu bara på engelska, men den kommer troligen att vara ett vettigt alternativ för den som vill ha helt öppen källkod utan proprietära insticksmoduler. Sedan Oracle tog över har det ju varit en viss osäkerhet, och det här initiativet är ju en del av reaktionen.
Hm… I Ubuntu är det ju ändå inte det vanliga OpenOffice.org som ingår, även om de kallar det så. Det är istället GO-OO som används, vilket jag bistert fått erfara, då vissa cellfunktioner i Calc exempelvis betett sig lite olika mot ”originalet”. Jag löste det enkelt genom att avinstallera Ubuntus office och istället installera original-OpenOffice.org. Vips så försvann alla buggarna… eller i alla fall de jag störde mig på.
Förhoppningsvis bygger LibreOffice inte på GO-OO, men jag har inte studerat det hela över huvud taget, så jag vet inte.