Excel tre alternativ i OM funktion?
Jag håller på att göra ett självrättande blad för multiplikationstabellen.
Jag använder =OM(A13*C13=E13;"Rätt!";"o_0 ")
Men då blir det ju o_0 även innan eleven skrivit något finns det något sätt att göra så att cellen är tom tills ett svar skrivits in och sedan visa rätt eller fel?
Jag har sökt på google utan framgång. Går detta att göra och jag letar dåligt eller är det bara att ge upp eftersom det inte är möjligt?
=OM(A13*C13=E13;"Rätt!";" ") detta ger ingen skrift i cellen. Titta även i hjälen för xl på om funktionen.
Hälsningar Gnidde.
Tack! Jag har tittat i hjälpen men inte hittat den information jag ville ha, jag har läst om kapslade formler men kände mig mest förvirrad.
Jag provade din formel men det är fortfarande bara två alternativ om E13 är tom eller har fel svar fortsätter svarscellen att vara tom.
Det jag tänkte mig att följande
problemet är
5x6 så länge eleven inte har skrivit något skulle "svarscellen" vara tom och när man skriver in ett svar vill jag att det skall om svaret är rätt eller fel.
Jag var nog inte tydlig och även nu är jag osäker på om det är klart vad jag menar alltså.
5x6=Tom cell Tom cell
5x6=30 Rätt!
5x6=25 o_0
Nu vet jag inte ens om det är möjligt men fick hopp när jag läste om kapslade former men sen kunde jag inte lösa det.

Vad jag förstår så vill du att om svaret i E13 är rätt skall det stå Rätt i A1 (jag tog A1 som ett exempel på var du vill ha resultatet men det går ju bra med vilken cell som helst utom de som du utför beräkningarna på förståss)
Om svaret i E13 är fel skall det stå o_0
Om man inte angett något svar alls i E13 skall A1 vara blankt
Du kan då göra dubbla om satser i A1. Först en som kollar om E13 är blankt dvs 0 (om det är en numeriskt formaterad cell vilket jag antar) och därefter göra en ny OM sats enligt som du gjort tidigare för att se om resultatet i E13 är rätt eller fel.
OM E13 inte är ifyllt triggas den första OM satsen och A1 blir blankt.
Om E13 däremot innehåller något så triggas andra OM satsen och A1 får då värde Rätt! eller o_0 beroende på om svaret var rätt eller fel
Om jag uppfattat rätt så pröva med följande formel i A1
=OM(E13=0;" ";OM(A13*C13=E13;"Rätt!";"o_0 "))

Alternativ om du hellre vill att det skall stå Fel! om de angivit fel i uträkningen
=OM(E13=0;" ";OM(A13*C13=E13;"Rätt!";"Fel!"))
Tack! Nu fungerar det precis som jag tänkt mig!
Tyckte det var lite trist att det stod fel innan man ens försökt lösa talet.

Finemang
Fast man behöver inte skriva ut ett mellanslag i cellen. "" ger också en till synes tom cell, fast egentligen är den alltså mer tom än med " ".
Själv brukar jag alltid, när jag vill att en cell ska vara tom om en annan cell också är tom, testa på en tom sträng, typ ”=OM(A1="";"";och så vidare)”.
Fast i och för sig använder jag OpenOffice.org Calc, men jag tror det funkar på samma sätt i Excel också.
Ah tack. Jo, det borde det göra.
Kanske en petitess i och för sig…
;P
Förvisso men bra att komma ihåg till en annan gång.
Vill man ha en massa olika villkor kan man ju alltid, som nämnts, ha en massa OM-satser inuti varandra, exempelvis ”=OM(villkor;gör något;OM(villkor;gör något;OM(villkor;gör något;OM(villkor;gör något;gör något annat))))”