Bios tid är förbi?
Jag hittade denna artikel om att Bios är på väg bort och boot tiden kan reduceras markant med ett nytt program. Vad tror ni om detta? Bios ersätts

Förstår rent ut sagt inte ett smack!
BIOSets uppgift är att få hårdvaran att prata med varandra, det är ett standardiserat program som finns inbränt i EEPROM-minnen, finessen är att alla hårdvarutillverkare anknyter till samma standard.
I slutet av programet ligger BOOTSTRAP-loadern som drar igång operativsystemet.. och det kan väl vara som så att man kan förnya standarden och kalla den för något annat, men jag har lite svårt att förstå att det skulle göra någon vesäntlig skillnad?
Man kan ju tex låta operativsystemet sköta allt.. men då får man i stället vänta på att detta pratat färdigt med hårdvaran.
Vet ju att tex Compaq tidigare kört med mjukvaru-BIOS på hårddisken.. blir ett helvete sen att byta någon hårdvara.. man kan bara köra samma som datorn levererades med.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
fattar jag saken rätt av artikeln som visserligen är skriven av en kvällstidning. Så är detta en uppdatering eller ett ersättningsprogram för Bios, som ju egentligen inte uppdaterats alls de senaste 25 åren enligt artikeln. Man få anta att det är kompatibelt med gamla bios annars blir det ju kaos. Jag kör inte mac så jag vet inte riktigt hur det fungerar i deras maskiner? men minns jag inte fel stod det att hos dem ligger"Bios" i deras OS.

Hoppas att de inte lägger BIOS eller vad de kallar det för i OS, för då blir det lika kasst som på Mac och i gamla Compaqburkar.. dvs ingen kompabilitet med standard hårdvara.
"Det var aldrig tänkt att Bios skulle leva i närheten så länge som det nu gjort och det här är en av anledningarna till att moderna PC-datorer tar så lång tid på sig att värma upp.
Från och med 2011 kommer ersättaren UEFI att dominera i nya datorer.
Enligt Mark Doran, chef för UEFI Forum, kan det i dagsläget ta 25-30 sekunder av "bootning" innan man ser en skymt av operativsystemet.
Med UEFI ska det däremot gå på bara några sekunder."
man kan även läsa om det på denna länk
Ytterligare en länk:
Startprogrammet bios som funnits i 25 år är på väg ut.
http://www.idg.se/2.1085/1.343697/slutet-nara-for-bios
"UEFI Forum, det organ som ansvar för utvecklingen av startprogram för pc, meddelar att arbetet med efterföljaren till bios nu är slutfört. Den nya versionen kallas unified extensible firmware interface, uefi, och ska innebära att det går betydligt snabbare att starta datorerna."Fujitsu: Alla våra datorer som kommer efter årsskiftet ska vara uppdaterade.
"Bytet från bios till uefi inte bara innebär snabba uppstart utan att pc-leverantörerna även kan bygga in flera nya funktioner i systemen."
--
/L
Jag ser positivt på det. för ibland blir man ju knäpp i väntan på att datorn skall starta om man har bråttom.
jag instämmer jag förstår ingenting 
hur lång tid datorn tar på sig att starta tycker jag mest beror på hur många program man har i uppstarten
lite O.T men kollade för skojs skull hur lång tid det tar att starta min gamla stationära dator den stackarn är 5 år och kör Windows XP och att starta upp datorn till lösenordet på användarkontot tog makalösa 42 sekunder att sen läsa in operativsystemet och läsa in 14 program i uppstarten tog 1 minut blankt alltså 1 minut och 42 sekunder för att få igång jösses det va mycket bättre än jag trodde så det behöver inte ta evigheter att få igång datorn 
#7 Jag kör fortfarande Xp i en ca 1 år gammal stationär Pc. Jag har faktiskt aldrig klockat bottiden för att komma till skrivbordet? Men det känns som bra mycket längre än 1,42 Men jag har väll nån bokstavskombination i kombination med min demens så jag tappar fokus på vad jag skulle göra när jag väl är inne ibland.
#7: Att man får vänta i x antal sekunder innan operativsystemet börjar laddas kan ju omöjligt ha med antalet program som ska startas vid uppstart att göra. Uppstarten av operativsystemet har ju inte påbörjats i det läget.
#7 igen: Och 1:42 för att få igång datorn? Ja, det är kanske en definitionsfråga, men för mig passar det definitivt in på beskrivningen att ”det tar evigheter”.

Lär ju inte göra stora skillnaden för numera går ju den mesta tiden åt för att ladda operativsystem och startprogram.
Det e ju snart omöjligt att komma in bios, för det hinner ju bara blinka till innan det är passerat.
1-Bios är något som tar någon sekund max.
2-Med ssd diskar kommer boottiderna minska drastiskt.
3-Stänga av datorn??? lol
/Fridaybrew
1 – Har en gammal dator där BIOS tar ganska stor del av uppstartstiden i anspråk.
2 – Har SSD… fast inte på den datorn, men även på den tar det ett antal sekunder att komma till den position då operativsystemet börjar laddas.
3 – Japp, över helgen. Vill kunna starta bilen på måndag morgon samt ha kvar lite batterikapacitet i datorn också…
Ja boottiden på OS kunde ju definitivt kapas. Jag utgick ifrån att det ingick i detta.Men det var väll att hoppas för mycket? Antar att så länge Bill Gates och Steve Jobs gillar att kunna gå och boota pcn för att sedan hämta en kaffe innan de sedan återvänder till datorn lär vi få leva med de sga starttiderna?
Med viloläge sparat till hårddisk tar det för mig sådär 20-30 sekunder att starta Windows Vista. Det finns ett snabb-viloläge också som startar direkt man slår på datorn men kräver att datorn får lite ström medans den är avstängd. En bärbar behöver då vara nätansluten annars töms batteriet på några dagar.
Min gamla Eee PC 900 (den som inte har Atom-processor, men väl en liten SSD på 16 GiB) startar på cirka 5-6 sekunder efter viloläge med Ubuntu 10.04. Känns segt men är uthärdligt. Tog något längre tid med Mandriva, men det var version 2008.1 så det var ett tag sedan. När jag åker mellan två jobb brukar jag bara stänga locket, så är den ju igång direkt när jag öppnar, men jag brukar sätta den till viloläge när jag besöker en kund för att spara lite på bilbatteriet. Kör datorn med dess originalströmförsörjning kopplad till en växelriktare (12 VDC ? 230 VAC) i bilen.
som sagt jag kör stationär pc och av allt jag läst här så är det tydligen inte bios som segar starttiden utan windows som har en starttid som suger hästpung.
Jag stänger av min dator på natten annar kan jag inte sova.
#17: Dessutom vill man kanske spara lite ström om man har en stationär dator. Den vi har, har i alla fall en inte helt försumbar strömförbrukning.
För mig är det fläktarna och lite annat som låter. och jag har mina datorer i sovrummet. Spara ström gör jag ju gärna också.
Jag önskar att bios var lösningen till den långsamma boot tiden på dessa. Men om felet ligger i OS så dog mina förhoppningar lite.