Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 4299 ggr
Tom-B
2010-09-30 10:44
0

Linux/Ubuntu

Då jag just har laddat nerLinux/Ubuntu har jag ställt många frågor om detta på tråden "Dokument från Win till Ubuntu". Jag öppnar nu den här tråden, då kanske fler nystartande kan ha samma svårigheter som jag.

Flera här på Datorn i Fokus är verkligt hyggliga och hjälper.

Så till min fråga denna gång.

Jag har försökt kolla om jag t ex har Gimp inladdat på datorn, men då jag klickar på Platser/Dator får jag bara fram att jag har HP inladdat.

Var hittar jag mina program?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Tom-B
2010-09-30 12:14
0

Om jag kollar via Win7, så har jag Gimp där. Men den kan jag väl inte använda via Ubunty?

Tom

Inkanyezi
2010-09-30 15:23
0

Gimp finns i Ubuntu från start. Det är ett program, och du hittar det under menyn Program > Grafik > Gimp

Tom-B
2010-09-30 17:33
0

Nej, där finns bara något som heter "Fotohanteraren F-Spot", samt OOritning och Simple Scan.

Jag laddade ner Ubuntu från nätet, och har 10.04 LTS - Lucid Lynx.

Tom

Inkanyezi
2010-09-30 17:36
0

Oj, då kanske det inte finns med i den versionen. Det beror säkert på att dom försöker få in alltihop på en CD-ROM och att den nya versionen tar större plats. Den är redan så stor att man måste ha en 700MB skiva och inte får in det på 650.

Koppla upp datorn på nätet, öppna System > Administration > Pakethanteraren Synaptic och leta rätt på Gimp där och installera.

Tom-B
2010-09-30 18:54
0

Jag tror jag hittade det.

Är det bättre att ladda ner Gimp därifrån, eller ska jag ta det från Gimps webbsida?

Tom

Inkanyezi
2010-09-30 18:56
0

Jag tror det går på ett ut, men om man tar ur förråden vet jag att uppdateringarna kommer rätt, så det kan vara enklare att ta all programvara som man kan hitta i förråden därifrån.

Tom-B
2010-09-30 19:10
0

Och frågan jag glömde:

Är Gimp det bästa redigeringsprogrammet för Ubuntu?

Det är ju iaf gratis, men jag vet ju inte om det finns andra.

Och varför finns det inte under "Programcentral för Ubuntu"?

Tom

guraknugen
2010-09-30 19:18
0

#7: GIMP finns visst i programcentralen. Dock har de valt att kalla den ”Bildredigeraren GIMP” så leta under B och inte under G… Eller skriv GIMP i sökfältet och leta efter ”Bildredigeraren GIMP” bland det som kommer upp. I mitt fall hamnade GIMP överst.

#4: GIMP ingår inte längre som standard från och med Ubuntu 10.04. Dock är det ju enkelt att installera via programcentralen, Synaptic eller via en terminal (sudo apt-get install gimp). Har man uppgraderat från 9.10 så blir man ju inte av med GIMP, så de flesta märker nog inte att det inte ”ingår” längre, i och med att det blir kvar efter uppgraderingen.

Anledningen till att GIMP inte längre ingår sägs vara att många använder det ändå för så enkla grejer att F-spot klarar jobbet lika bra. En annan anledning är nog att man möjligen vill hålla ISO-filerna på en rimlig storleksnivå.

Tom-B
2010-09-30 19:39
0

Saker och ting är ju så jätteenkla när ni talar om hur det är.

Men när jag klickade på Programcentralen, så kom det upp en skylt med Avdelningar. Jag letade i alla Avdelningar och fann bara en anna Bildvisare (som inte ette Gimp).

Men med sökningen hittafe jag den galant. Installerar så småningom.

Tom

guraknugen
2010-09-30 20:14
0

#9: Fast GIMP är ju ingen bildvisare (att använda GIMP som bildvisare vore ungefär som att döda mygg med en ovanligt tung slägga – det är overkill och dessutom otympligt)…

Du hittar GIMP som första alternativ under ”Grafik ? Målning och redigering”, alltså exakt där det hör hemma, i alla fall enligt mig.

Tom-B
2010-09-30 20:23
0

Det första man blir blind på är ögonen! Skäms

Men då var det frågan om Gimp är det bästa för Ubuntu?

Tom

guraknugen
2010-09-30 22:38
0

Tja… vad ska du använda det till? Ska man göra åtminstone halvavancerad bildredigering är det väl svårt att hitta något annat användbart än GIMP över huvud taget, men ska man bara beskära och ägna sig åt enklare redigering går det säkert bra med F-spot.

Det enda alternativ som jag kan komma på annars är ju Krita som ingår (tror jag) i KOffice, men det är i första hand för KDE, vilket dock inte betyder att det inte fungerar i Gnome, men det kommer nog att se lite malplacerat ut, om man nu bryr sig om sådana petitesser.

Ifall du inte vet: KDE och Gnome är exempel på så kallade skrivbordsmiljöer. Gnome och KDE är de två största skrivbordsmiljöerna och skillnaden på olika skrivbordsmiljöer är, lite förenklat, vad du ser framför dig på skärmen. Hur skrivbordet är uppbyggt, vilka inställningar man kan göra och så vidare. KDE är den som är mest lik Windows av de två. Exempelvis har man i KDE bara en panel och den är placerad längst ner som i Windows. Givetvis kan man lägga till fler och få det att se ut som i Gnome.

Både Gnome och KDE är komplexa miljöer och därmed rimligtvis ”trögare” än de flesta andra miljöer, såsom Xfce, Lxde och allt vad de heter, så har man en gammal och slö dator kanske man hellre vill prova Lxde exempelvis, men då missar man ju ett antal ”finesser” på köpet.

Har man exempelvis Ubuntu är det ganska enkelt att installera KDE och andra skrivbordsmiljöer i efterhand. Man kan då välja vilken skrivbordsmiljö man vill köra i samband med inloggningen. Vill man dock bara ha KDE installerar man hellre Kubuntu istället för Ubuntu och det finns även en version som heter Xubuntu som använder Xfce som skrivbordsmiljö.

Men för att sammanfatta med mer fokus på din fråga: Du kan ju testa Krita, jag har inte testat det själv, men det verkar som att Krita ”är på gång”. Är du inte nöjd är det enkelt att avinstallera det från programcentralen.

I motsats till Windows (i alla fall på den tid jag använde Windows) så finns det ingen egentlig anledning att ta bort program man inte använder, mer än att det tar upp lite plats på hårddisken. Det finns inget ”register” i Linux som bara växer och växer, så datorn blir inte segare på något sätt bara för att man har en himla massa program installerade som man inte använder. Men av estetiska skäl och eventuellt utrymmesskäl kanske man ändå vill avinstallera programmet och då går det givetvis bra.

Jaha, då blev det en liten ostrukturerad uppsats av det hela till sist… Hoppas jag inte förvirrade mer än jag redde ut…

Tom-B
2010-10-01 00:48
0

Det finns så mycket att ta till sig när man börjar i en ny miljö, som jag nu gör med Linux/Ubuntu. Så dina "uppsatser"är jättebra. Man får så mycket kringvetande som är nyttigt.

Jag kanske inte redigerar bilder så avanserat, men F-Spot var inte det jag ville ha. så jag laddar in och prövar Gimp.

Tom

Tom-B
2010-10-01 01:18
0

Nu har jag installerat Gimp. Nu skall jag bara lära mig det också.

Jag kan säga, att frånsett att lära sig Ubuntu och nu Gimp är att lära sig ett helt nytt språk, vilketn i min ålder inte är så lätt, men nu har jag bestämt mig för att nu blir det Ubuntu m m. Det går mycket snabbare än Win/IE och är egentligen mer logiskt uppbyggt. Det tar ett tag, men sengår det nog som smort. Men mycket att lära.

I den tråd jag nämnde i #0 frågade jag efter en bok om Linux/Ubuntu på svenska. Det fanns tydligtvis inte något. Men jag har hitta en "Manual" som jag suttit och läst hela dagen. Här är sidan http://ubuntu-se.org/phpBB3/, klicka sedan på Dokumentation.

Naturligtvis återstår en hel del frågor, som jag gärna ber att få återkomma till här på forumet.

Tom

Tom-B
2010-10-01 01:28
0

Fast egentligen har jag en till fråga kanske främst till Guraknugen, som tycks ha lämnat Win helt.

För att ta det från min rent praktiska horisont.

Jag är engagerad i en förening, och behöver förmedla en del uppgifter till övriga i styrelsen, både i form av dokument och typ Exelblad.

Jag tycker mig ha förstått av tidigare diskussion att Open Office i Win inte är kompatibelt med OO i Ubuntu. Stämmer det?

Om jag då gör t ex en medlemsförteckning i OO Calc, eller gör en ekonomisk redovisning, hur funkar det att skicka detta till andra med bara äldre och senaste Win och IE8?

I vilket format skall jag skicka det?  PDF eller vad?

Tom

Inkanyezi
2010-10-01 01:37
0

Det går att spara i flera olika Microsoft-format, så kompatibiliteten är något bättre än inom Microsoft-familjen. Hur du ska spara beror så klart på vad det är för ändamål. Om det är meningen att andra ska kunna fortsätta jobba på arbetsböckerna, så kan det vara lämpligt att hitta ett format som alla kan använda. Du får prova dig fram i så fall, eftersom det beror på vilket program som andra kan ha; det enklaste om det skiter sig är att alla använder OO.

Om man däremot ska göra en redovisning som inte behöver ändras, så kan man göra PDF eller vad som passar bäst av läsbara format; exempelvis xml. Kalkylprogrammet kan ju göra arbetsböcker med flera blad, där varje ark kan ha hänvisningar och formler som kopplas till celler i andra ark, och det stöds bara i kalkylprogram, men när man spar som PDF eller i annat läsbart format, så kan ingen inmatning göras och inga formler beräknas, utan det som man får ut är vad som är beräknat på inmatade data vid tillfället då man skapar filen, på samma sätt som om man hade skrivit ut den på papper.

Tom-B
2010-10-01 02:12
0

OK! Då skall det alltså funka om jag har Ubuntu och de andra Win.

Jag får pröva mig fram. Har just skickat ett Dokument som PDF, för att vara "säker" på att mottagaren kunde läsa.

Jag får se dennes reaktion.

Tom

Tom-B
2010-10-01 12:00
0

Nu strular det för mig igen.

Jag skickade aldrig mailet enligt ovan #17.

I Win har jag två mailadresser. En adress används till den där föreningen jag nämnde ovan.

Men när jag skulle skapa mailet låg den andra adressen som avsändare. Och jag kunde inte ändra. Och jag hittar inte i Ubuntu hur jag skall få dit en andra avsändaradress.

Hur fixar jag det?

Tom

Inkanyezi
2010-10-01 12:26
0

I Evolution är det menyn Redigera > Inställningar

På E-postkonton trycker man knappen + Lägg till

Man kommer dit också med Ctrl-Shift-S

När man skickar ett mail från ett visst konto, ska den adressen ligga som avsändare.

Om man dubbelklickar på kontot i listan, så får man upp kontoredigeraren, där man kan välja att sätta in "Svara till", om det är den du är ute efter.

Tom-B
2010-10-01 13:33
0

Där fanns det.

Jag tycker jag klickar som en vansinnig och letar. Men inte tillräckligt duktigt tydligen. Skall försöka skärpa till mig Tungan ute.

Tom

guraknugen
2010-10-01 18:12
0

Skrev ett inlägg angående #17 i morse, men sidan verkade lite död då, så jag sparade det i en textfil istället så att jag kan skicka det nu istället:

#17: Det är ingen skillnad på de dokument som produceras i OpenOffice.org för Linux mot de som produceras i OpenOffice.org för Windows så vitt jag vet. Har mottagaren OpenOffice.org är det, som jag ser det, lämpligast att spara som ODF (det vill säga ”.odt”, ”.ods” och så vidare), alltså helt enkelt inte ändra några inställningar utan bara klicka på Spara-knappen.

En sak som kan skilja i dokumenten är ju förstås om du använder ett teckensnitt som inte finns installerat i mottagarens maskin, men det kan ju hända även om båda har Windows eller båda har Linux. Av de teckensnitt som ingår i Ubuntu har jag funnit att de som heter Liberation Sans, Liberation Serif och Liberation Mono är de som är mest kompatibla med Arial, New Times Roman respektive Courier New eller vad det heter. Vill man trots det ”synda” och använda Microsofts teckensnitt, kan man installera något som heter ”ttf-mscorefonts-installer”. Sök på ”Microsoft True Type fonts” i programcentralen så får du två träffar och jag tror du kommer att inse själv vilken du ska välja.

Däremot skiljer det något mellan olika versioner av OpenOffice.org. Vad jag förstått ska OpenOffice.org 3.2 vara betydligt mer kompatibel med ODF-standarden än tidigare versioner. Men om mottagaren har en för gammal version och att detta skulle göra att det skiter sig, så är det ju bara att be mottagaren att uppdatera. Det är ju gratis.

Som med alla andra program tillkommer ju finesser då och då efterhand som programmet uppdateras och ett exempel på det är två nya cellfunktioner i OpenOffice.org Calc som kom med OpenOffice.org 3.2, om jag inte minns fel: UNICHAR() och UNICODE(). Dessa omvandlar mellan Unicode-tecken och dess kod. Använder man någon av dessa funktioner så fungerar det givetvis inte om mottagaren har en version av OpenOffice.org där dessa saknas, men det säger sig kanske självt…

Sedan finns det en skillnad på OpenOffice.org som ingår i Ubuntu och den man laddar ner från http://www.openoffice.org/, och det är att OpenOffice.org i Ubuntu egentligen inte är OpenOffice.org utan snarare en ”avgrening” som heter GO-OO. Den har lite finesser som OpenOffice.org saknar, exempelvis att man kan öppna MS Works-filer, men personligen upplever jag den som lite mer buggig. Får du problem så är det bara att avinstallera den via programcentralen och sedan installera ”riktiga” OpenOffice.org från http://www.openoffice.org/.

guraknugen
2010-10-01 18:17
0

#20: Nu blandar jag säkert ihop folk här, men hade inte du Opera? Nej, det var kanske någon annan… Nåja, jag som börjar bli lite senil kanske… Men annars finns en e-postklient i Opera också som stöder det mesta, i alla fall av sådant jag behöver. Det positiva med det är att när man exempelvis klickar på en ”mailto:”-länk så öppnas bara en ny flik i Opera istället där man kan skriva sitt meddelande och på så vis slipper man vänta på att ett helt fullfjädrat e-postprogram ska behaga öppna sig. Det går alltså mycket fortare, helt enkelt, eftersom ju Opera redan är öppet.

Men har man inte Opera så blir ju den informationen irrelevant, men det var kul att skriva lite i alla fall…

Tom-B
2010-10-01 19:14
0

Det finns hur mycket som helst att lära sig. En fördel med att ställa frågorna här är isf på en Support är att ni ger så mycket kringvetande. Hoppas ni orkar med alla frågor. Även om jag inte fattar allt ni skriver så lär det ju så småningom tränga in ju mer jag lär mig.

Jag har Chrome, vilken jag trivs bra med. Lämnade Firefox då den var ohjälpligt trög. Även i jämförelse med Win.

Nu ska vi se om jag klarar att se vilken ver. av OO jag har.

Det tycks som om jag har Open Office.org 3.2.0.

Är det den senaste?

Tom

guraknugen
2010-10-01 19:49
0

#23: OpenOffice.org 3.2.0 är den senaste versionen som är översatt till svenska. Annars är det 3.2.1 som är den senaste, tror jag.

Och när du skriver ”Även i jämförelse med Win.”, menar du då ”Även i jämförelse med Internet Explorer”? För man kan ju inte jämföra en webbläsare med ett operativsystem.

Tom-B
2010-10-01 19:53
0

Naturligtvis menar jag så. Mitt vanliga fel att inte kunna skilja på "äpplen och päron".

Tom

Tom-B
2010-10-05 20:27
0

Nu är det dax igen.

I nedre panelen till höger hade jag fram tills för en stund sedan en "Fönsterlista" (tror jag det heter) bestående av 4 små rutor där jag kunde placera olika program jag anvämde, t ex Esemene, Goggle, etc.

Så tryckte jag på något så dessa rutor försvann. Panelen är kvar.

Jag vill ha tillbaka dom, men är inte människa till att hitta var jag lägger till den där Fönsterlistan.

Någon som kan ge mig ett tips?

Tom

Inkanyezi
2010-10-05 21:29
0

Högerklicka i panelen och välj "Lägg till i panelen"

I listan över grejer du kan lägga in finns "Arbetsyteväxlare"

De där små rutorna, som är olika arbetsytor, ligger i arbetsyteväxlaren, och du kan bestämma hur många du ska ha.

guraknugen
2010-10-05 23:07
0

Eller så använder du Compiz Fusion istället. Det förutsätter dock att du har 3D-stöd installerat, vilket du kan behöva installera separat, eller så har du det från början – det beror på vilket grafikkort du har.

Med Compiz Fusion kan du växla skrivbord fönster på en mängd olika sätt (beroende på vilka inställningar du gör). Låter kanske onödigt, men jag upplever i alla fall att jag har stor nytta av det, och hur man upplever något är inte så oviktigt som man kan tro…

Tom-B
2010-10-07 11:11
0

Märkligt! Via Linux har jag Serverproblem och kommer inte in i iFokus sedan den 5:e.

Men via Win7 funkar tydligtvis.

Iaf hittade jag "Arbetsyteväxlare". Jag letade ju efter dom med fel namn.

Tom

P.S. Det tycks ha varit mitt "Bokmärke" i Linux som slutat fungera, för när jag tog bort det, och la dit det igen, så funkar det nu. D.S.

Inkanyezi
2010-10-07 11:44
0

Det handlar om att rensa cachen. Det är inte ett linuxproblem, det hänger ihop med hur webbläsaren fungerar.

Ibland räcker det med att hålla ner skift-tangenten och trycka på att ladda om sidan.

Tom-B
2010-10-07 11:57
0

OK! Det där är ju saker jag inte begriper.

Men nästa problem.

Igår laddade jag in Open ClipArt. Jag fattade det som att det skulle hamna under "Program/Kontor", men jag hittar det inte. Var finns det?

Hur använder jag det t ex i ett OOdokument, typ brev?

Tom

Inkanyezi
2010-10-07 12:24
0

Grejer som jag aldrig har kört, men om du har clipart, så kan det endera ligga under grafik, eller om det är en plugg, så kan det dyka upp inne i program som OO, så att det kan användas där.

Tom-B
2010-10-07 13:48
0

Jag hittar det inte där.

Finns det något motsvarande Win:s Kontrollpanelen, så man kan hitta olika installerade program.

Jag skulle också vilja ha en liten anteckningsbok (ej kom-ihåg-lappar) typ Ms Office OneNote, som man lite snabbt kan komma åt (genom Bokmärke, eller …)? Har du något att rekommendera?

Tom

Inkanyezi
2010-10-07 13:53
0

Det finns något som heter Tomboy, och det kanske redan är installerat, där man kan ha komihåglappar eller skriva hela romaner om man vill.

Installerade program hittar man såvitt jag vet bara i Synaptic, men man kan ju öppna en terminal och bara trycka tab ett antal gånger så tror jag att den visar alla program som finns. Det är rätt många.

Men om clipart är något som jobbar i bakgrunden och bara visar sig när man behöver det eller gör en viss regndans, så kanske du behöver hitta någon hjälp för programmet. Om du söker via google eller frågar på forum om Ubuntu kanske dy får bättre svar.

Inkanyezi
2010-10-07 14:25
0
Tom-B
2010-10-07 15:01
0

Perfekt! Där fann jag ClipArt i massor.

Skall testa Tomboy.

Verkar fullt OK.

Betr.alla program, så testade jag Terminal, och, OJ, där låg väl allt i hela Ubuntu.

Det där andra Sy… fann jag vara installerat. Men som vanligt hittade jag det inte.

Tom

guraknugen
2010-10-09 16:46
0

#36: Synaptic hittar du i System ? Administration. De kallar den ”Pakethanteraren Synaptic”. Dock kan du lika gärna använda Ubuntus programcentral som ligger direkt i Program. I princip behövs inte Synaptic sedan de började men programcentralen, men den hänger säkert kvar för att många vant sig vid den.

Tomboy är en underbar liten sak som jag dock själv använder alltför sällan.

Det finns en kontrollpanel att installera i programcentralen (tror jag), men tyvärr är den ännu sämre än den i Windows och personligen har jag aldrig känt att jag behövt en sådan heller, men alla är vi ju olika. Jag förstod aldrig vad den skulle kunna tillföra, i alla fall.

Tom-B
2010-10-09 19:05
0

Egentligen kan man fråga sig "hur dum kan man va?". Nu talar jag om mig själv.

Jag har ju i Programcentralen sett "Installerad programvara". Men jag har inte klickat på den, då jag trodde att där bara skulle finnas program som jag själv laddat ner. Men där fanns ju allt det jag sökte.

Bara att ånyo konstatera, att det mesta finns ju i Ubuntu. Gäller bara för mig att vara intelligent nog att hitta det.

Än en gång tack för svar på mina frågor.

Tom

guraknugen
2010-10-09 19:18
0

#38: Ja, det är ju så. Det är nog inte svårare att komma igång med Ubuntu än med Windows som jag har för mig att du använde innan och fortfarande. Dock tror jag att om man vant sig vid ett operativsystem så kan det säkert vara svårare att hitta rätt i ett annat än om man hade börjat med det andra operativsystemet från början. Man har vant sig vid ett ”tänk” och då blir det kanske lite svårare att ta till sig andra idéer.

Dock är väl de flesta överens om att även Ubuntu, som anses var en av de enklare Linux-distributionerna att komma igång med, inte kan göras väldigt mycket bättre (som allt annat…).

Kanske någon exempelvis borde göra någon form av nybörjar-guide som täcker in det mesta man behöver veta om Ubuntu och en genväg på skrivbordet till denna. Kanske en uppsättning videodemonstrationer som visar lite grundläggande hur man gör det ena och det andra.

Dessutom finns väl en hel del annat man borde ta tag i, men det händer väldigt mycket mellan varje stor uppgradering (två gånger per år) och även användarvänligheten blir ju bättre för varje ny utgåva.

Inkanyezi
2010-10-09 19:54
0

Det är väl också så att för nästan alla grejer man ska göra finns flera alternativ, så en enkel bruksanvisning täcker väl i så fall inte alla alternativ utan håller sig till ett enda av alla möjliga. Att det finns så många olika sätt att göra samma sak hänger säkert ihop med att vi alla har lite olika smak och gör på olika sätt, så de som gör programmen gör dem efter sin egen smak, och då blir det ett antal olika varianter för allting. Man kan få Linux att se ut som Windows och funka som Windows, och man kan också få det att se ut som och funka som Mac. Det går till och med att hitta en variant där man stoppar sin CD eller minneskortet i papperskorgen för att mata ut eller avmontera. Gamla Amiga-användare kan få ett gränssnitt som ser ut som Workbench. Det finns för alla smaker.

Jag kör numera de få Windows-program jag har kvar under wine, och det funkar bättre än vad det har gjort tidigare, kanske främst för att jag hittade winetricks som är en god hjälp när man ska installera dll-moduler som saknas. Genom att använda programstartare till Windows-programmen är de lika enkla att använda som Linux-programmen. Mitt ritprogram, som är gjort för 16-bitars Windows funkar bättre under Linux än under XP, men det klarar så klart fortfarende bara gama DOS-filnamn.

Tom-B
2010-10-09 20:48
0

Det är ju också så att man skall lära sig en helt ny nomenklatur.

Som Guraknugen säger, så är man "född och uppvuxen" med Windows, så är ju att använda Ubuntu som att lära sig ett nytt språk.

Som t ex benämningen "Avmontera". Tog lång tid innan jag begrep att det var lika med "Ta bort".

Men med er hjälp funkar allt bättre och bättre. Och jag tycker som mycket enkel bara användare, att Ubuntu flyter på bättre än Widows. En subjektiv bedömning, men dock.

Inkanyezi (varför har ni så besvärliga nickname?) nämner "Wine". Jag har hört det förut, men begriper inte riktigt (inte alls!) vad det innebär.

Jacg har alldeles i starten av Ubuntuanvändandet införskaffat en länk (?) med en Ikon uppe på övre Panelen, där jag med ett klick kommer in på mina Windowsdokument och Exelblad. Fråga mig inte hur jag fick tag i detta, för det minns jag inte.

Dock kan jag inte inse att de, som Inkanyezi säger, fungerar bättre. Och vissa program, t ex Disgen släktforskning och Schyssta bokföring, fungerar inte alls. Alltså är jag tveksam till att jag använder detta "Wine". Så hur får jag tag på det? Och fordras det några speciella länkinstruktioner för att få det att fungera?

Tom

Inkanyezi
2010-10-09 21:08
0

När man kör Linux på en PC, alltså samma hårdvara som Windows, behöver man inte köra en virtuell maskin i emulator för att kunna köra program som går under Windows, utan det räcker med ett "kompatibilitetslager", som ger programmen ett API där de är hemma. Program för Windows körs alltså under Linux precis som om datorn hade haft Windows som operativsystem, när man startar dem med wine. Jämfört med emulator är det mycket snabbare, eftersom det inte blir fler lager mellan hårdvaran och programmet. Eftersom programmen körs i "native mode" kan man bara köra så på hårdvara som kan köra Windows. Om man vill köra på någon annan arkitektur än x86 måste man alltså emulera x86, men när man har en x86-burk räcker det med wine.

Tom-B
2010-10-09 21:21
0

Nu får du ursäkta, Inkanyezi.

Det där var för mig ett "datanördars fikonspråk" och jag begrep inte mycket.

Jag kör Linux på en bärbar PC, med ursprungsinstallation Vista, uppgraderadr till Windows 7, 64 bitars (heter det väl). Fast vissa program körs väl på 32 bitars.

Så frågan är, använder jag Wine, eller hur får jag tag på det?

Tom

Inkanyezi
2010-10-09 21:34
0

wine hittar du i förråden, så det är bara att söka den bland lägg till program eller med pakethanteraren. Sedan behöver de flesta programmen dessutom en eller annan "dll" (dynamiskt länkat bibliotek), som man i många fall kan hitta med hjälp av winetricks.

guraknugen
2010-10-09 23:10
0

#39: Vet inte hur det gick till, men ett ord smög sig in i mitt inlägg som gjorde att det blev helt fel:

”Dock är väl de flesta överens om att även Ubuntu, som anses var en av de enklare Linux-distributionerna att komma igång med, inte kan göras väldigt mycket bättre (som allt annat…).”

Menade givetvis:
”Dock är väl de flesta överens om att även Ubuntu, som anses var en av de enklare Linux-distributionerna att komma igång med, kan göras väldigt mycket bättre (som allt annat…).”

Förstår inte hur ordet ”inte” kunde smyga sig in just där och det blev säkert mycket förvirrande.

guraknugen
2010-10-09 23:17
0

#43: Han menar att du kan hitta Wine i Ubuntus programcentral, det vill säga där du hittar i stort sett allt annat du kan tänkas behöva. Sök bara på Wine i programcentralen. Jag fick upp Wine som första val.

För att köra ett Windowsprogram måste du först installera det i Ubuntu med hjälp av Wine. Om du installerar med hjälp av en exe-fil är det bara att dubbelklicka på den för att installera med hjälp av Wine. När installationen är klar, om den lyckades, hittar du programmet i Program ? Wine ? Programs.

Tom-B
2010-10-10 01:23
0

OK! Men nu finns det två Wine.

1.  Winw Ms Win compatibility Layer (dummy package)

2.  Wine Ms Win kompatibilitetslager (beta ver) (Binary Emulator and Library)

Vilket?

Tom

VeganGeek
2010-10-10 02:01
0

Ah, Ubuntu ett trevligt operationssystem, är dock lite lat just.

I alla fall först vill jag tipsa om Tobias Hagbergs bok "Upptäck Ubuntu Linux 8.04" inte den senaste verisionen, jag vet men tror nog den kan vara till glädje ändå. Han har även skrivit "Effektivare Linux : kom igång med kommandoraden" den har jag dock ingen personlig erfarenhet av.

Sen kan du även få en hel del tips på http://ubuntu-se.org/phpBB3/

Lycka till!

guraknugen
2010-10-10 11:30
0

#47: Bra fråga. Har inte ens sett att det finns två men jag har tydligen båda installerade i mitt system. Förmodligen är det så att vilken man än väljer så får man båda, för jag har då inte installerat fler än en i alla fall. Antagligen väljer man Betan som troligen är beroende av Dummy Package och därför väljer den också åt dig.

Det är nämligen så med programcentralen, att om programmet man väljer är beroende av andra paket för att kunna fungera så installeras dessa paket åt dig ”på köpet”.

[Beavis]
2010-10-10 20:37
0

Jag skulle tippa att de hänger ihop precis som DOS och windows?

Tom-B
2010-10-10 22:27
0

Jag har nu laddat ner Betan. Den andra ville inte installera sig. Kanske bara skall användas när man har ben äldre vers. av Wine.

Men när jag skulle konfigurera Wine, fanns bara Windows XP som senaste, så det gjorde jag inte. Jag har Win7.

Tom

Tom-B
2010-10-10 22:56
0

Virusprogram?

Jag har letat i Programcentralen, men hittar inte att något Antivirusprogram är installerat.

Behövs det inte?

Eller har ni något att rekommendera för Linux/Ununtu? Det finns ju en del att välja på i Programcentralen.

Tom

guraknugen
2010-10-10 23:15
0

#52: Behövs inte. De som trots allt använder någon form av antivirusprogram gör det oftast för att inte smitta ner någon Windowsburk. Själv använder jag inget, men ett av de som går att hitta i programcentralen heter ClamAV. Tror att något av de mer kända gratisprogrammen också finns för Linux, men kommer inte ihåg vilket. Tror det var antingen AVG eller Avast.

Och innan du hinner ställa frågan kan jag också berätta att du inte heller behöver något program för att defragmentera dina hårddiskar. Såvida du inte använder NTFS eller FAT som filsystem förstås, men varför skulle man göra det?

Tom-B
2010-10-10 23:30
0

Varför behövs inte "Defrag"?

Hoppas du svarar så jag begriper Skrattande.

Tom

guraknugen
2010-10-11 00:35
0

#54: Hårddisken blir aldrig så fragmenterad att det har någon betydelse då de sparas på ett smart sätt.

Hm… det kanske var en väl enkel förklaring?

Här är en som försökt ge sig på en förklaring, dock på engelska.

Tom-B
2010-10-11 00:47
0

Förklaringen klarade t o m jag. Tack!

Tom