Kylplatta till laptop...
Tänkte jag skulle köpa mig en kylplatta till min laptop.
Vad rekomenderar ni? Med eller utan fläkt?

Om tanken är att du ska kunna ha den i knäet, ska det absolut vara en med fläkt, eftersom värmen bör föras bort på annat sätt än genom dina ben.
Om det är meningen att den ska stå på ett bord gör det ingen större skillnad om du har en kylplatta eller inte. Bland de värmekänsliga delarna finns också några som sitter i bildskärmen, och för livslängdens skull är kanske dom bitarna viktigare att kyla än moderkortet, som ju i alla fall har en kylfläkt. Det blir i stort sett ingen skillnad i livslängd på datorn om den har en kylplatta under när den står på ett bord.
En elektrisk kylplatta utan fläkt växlar ut värmen från ovansidan till undersidan, och en sån är direkt olämpligt att placera i knäet.
En passiv kylplatta sprider bara värmen, så att temperaturen blir något lite lägre, men fortfarande för varmt att ha i knäet någon längre tid.
Så om du ska ha någon nytta av en kylplatta, ska den ha fläkt.
Tack för ditt svar. Jag har ofta laptopen både på bordet och i knät
Jag har kikat lite på denna kylplattan:

Jag tycker mig ha märkt att om bordet inte är av trä utan av material typ att när man lägger handen på så känner man att det blir varmt. Plastskiva, Perstorpskiva?
Både Sambons och min dator har helt plötsligt lagt av när vi haft dem på sådan skiva. Vänta en stund så går de igen.
Nu har jag lagt en trekantslist under bakkanten på datorerna, så de kommer upp lite. Sedan dess har de aldrig stannat igen.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Min har aldrig stängt av sig än så länge men blir väldigt varm. Jag brukar lägga den på typ en dagstidning på bordet när den är igång.
Att köpa en laptop cooler är det bästa jag gjort och det har gjort allt surfande med datorn i knät ännu roligare. Tidigare blev både en själv och datorn överhettad!
Kan rekommendera den du länkar till i (2), har den själv. Fläktarna är mycket tysta och ger även en del svalka på låren när man har datorn i knät.
#5 Låter toppen. Har beställt den idag 

Problemet är i första hand att man täpper till luftintaget under dator, och det kan man göra om man lägger den i knät eller på något som kan sugas upp mot chassiet.
Alla datorer jag varit med om blåser ut varmluften på sidan och suger in den underifrån.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu har jag testat kylplattan och är super nöjd. Den är väldigt tyst och kyler datorn bra, den är inte ens varm nu 
Jag har ingen laptop ska erkännas, Men jag tänker bara rent hypotetiskt: byter man inte bara stekta lår emot frysta kulor med denna kylplatta?
Man får inte stekta lår om laptopen står på bordet 
Men denna kylplattan blir inte kyld på undersidan

Vad rekomendarar ni för kylning om man har laptopen i sängen och placerar den på magen? Den hamnar där ibland när jag läser e-böcker.

Ja altså den behöver i första hand komma upp från magen, så du inte täpper till luftintaget undertill.
Det gör du bäst med en vanlig bricka av plåt plast eller liknande.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har den som #2 länkade till och jag är jättenöjd jag med =) Dock hade jag velat att den skulle vart lite större då jag har en 17 tums dator.
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
#13: Då har vi olika uppfattning om vad ordet ”jättenöjd” betyder. När jag är jättenöjd med något har jag absolut inget att anmärka på. Har jag något att anmärka på kan jag dock ändå vara ”nöjd”.
Fast nu för tiden betyder ju inte ord så mycket, så är man ”jättenöjd” fattar inte folk det om man inte skriver ”jätte-jätte-jätte-jätte-jättenöjd” eller liknande. Livet har blivit lite besvärligare att beskriva på senare år, med andra ord.
#14 Jag är i alla fall så nöjd med min att jag letar inte vidare efter en bättre 

#14 men sluta märk ord hela tiden..
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke