Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 4593 ggr
valley
2010-10-15 00:58
0

Köra CHKDSK/f ?

Hej! När jag skulle diskfragmentera gick inte det utan jag fick meddelande att köra CHKDSK/f för att det var schemalagt. Jag brukar defragmentera 1 gång i månaden när jag själv tycker. Vad betyder detta meddelande? Jag har Windows XP. Jag har inte märkt några problem så jag vill inte skapa några, utan frigöra utrymme.

Kaj
2010-10-15 13:09
0

CHECKDSK gör en genomsökning av din hårddisk för att se ifall den innehåller några problem

Pröva att köra kommandot från dos prompten.

Om detta inte går så starta om din dator i safe-mode och kör sedan

chkdsk /x /f /v

PS CHECKDSK kollar allt och tar även bort ev. filer som inte går att använda. Så det kan faktiskt vara så att vissa filer försvinner om de ligger på skadade ställen på disken. Men normalt skall dessa filer ändå inte gå att använda

Zepp
2010-10-15 16:47
0

Man kan ta egenskaper på disken, verktyg och där ställa diskkontrollen, strata sen om datorn så gör den det.

Resultatet ser du i loggen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

guraknugen
2010-10-15 19:51
0

#1: Hm… lite förvirrande… heter det CHECKDSK eller chkdsk? kanske någon undrar…

Zepp
2010-10-15 23:35
0

Det heter chkdsk.

Man kan inte köra defragmenteringen om man varit inne och pillat på CKDSK och klikat i rutorna.

valley
2010-10-15 23:58
0

Tack alla för ert engagemang. Jag kör varje dag diskrensning och varje månad diskfragmentering + laga och reparera enligt högerklicksmetoden på egenskaper.  Nu går det inte att diskfragmentera alls. Det står med versaler att jag ska köra CHKDSK/f för att det var schemalagt. Någon schemaläggning eller ändring har jag inte gjort nånstans sen jag skaffade hårddisken för 5 år sen.

Gjorde ett försök via Norton att bara ha diskoptimering förbockat och möttes då av meddelandey: övervväga att köra chkdsk. Ibland lägger sig Norton i och ska vara duktig så jag fundera på att tillfälligt stänga av Norton, men eftersom samma meddelan kom upp så var detta ingen idé.

Vågar jag köra eller ska jag låta bli?

guraknugen
2010-10-16 01:04
0

Eller så kan man välja ett filsystem som inte kräver diskdefragmentering… det vill säga i stort sett vad som helst utom FAT.

Zepp
2010-10-16 13:48
0

Håller med #6, det var på den gamla goda tiden när FAT var det främsta filsystemet som man behövde mickla med diskarna så där ofta.

Verkar som om det lever kvar av gammal vana på något sätt.

Lägg till Ccleaner så städas din dator varje gång du startar den.. och defragmentering räcker att man gör en gång om året.. och då mest för att kolla hur det står till.

guraknugen
2010-10-16 14:04
0

#7: Fast jag håller inte med om att de gamla tiderna var ”goda”, i alla fall inte i den bemärkelsen… Fast å andra sidan, på den tiden hade jag ju själv ingen dator alls, utan använde uteslutande skolans Unix-maskin – detta var före Linux existerade, för övrigt. Vad skolans maskin hade för filsystem har jag dock ingen aning om, men ordet ”defragmentera” var för mig helt obekant. Vi svängde oss mer med ord av typen ”garbage collecting” och så vidare, men då handlade det inte om diskarna utan mer om minneshantering i övrigt.