Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1947 ggr
Tom-B
0

OpenOffice i framtiden

Jag har läst någonstans, kanske här på sajten, att Sun (är det dom som har OO?) skulle ha planer på att sälja OpenOffice.

Dom har bestämt förnekat det.

Jag gillar OO, men detta att man helt plötsligt kan befinna sig hos någon annan, där man då inte vet något om vad som skall hända, det är för mig det osäkra i att använda ett öppet program fullt ut. Blir det betalning där också i framtiden (det kan det ju iofs bli också hos Sun)? Andra ändringar, eller brist på uppgraderingar?

Man vet iaf var man har Windows (än så länge, slutar Ms tjäna pengar på det, så kan väl vad som helst hända även där).

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

guraknugen
0

Underligt resonemang. Nu är det väl Oracle som ”äger” OpenOffice.org sedan en tid tillbaka, vad jag förstått, men om det nu finns en osäkerhet i det hela så lär det väl inte bero på att det är öppen källkod utan snarare på att ett företag äger det och därmed i princip kan göra vad de vill med det, om man hårddrar det.

Oavsett vad som händer med OpenOffice.org så har det ju ,tack vare öppen källkod knoppats av till andra projekt som är fristående från Oracle (eller?), exempelvis Go-oo, som är den version som exempelvis ingår i Ubuntu och många andra Linux-distributioner. LibreOffice har det ju också pratats om på senare tid och även det är väl i stort sett OpenOffice.org i någon sorts avknoppning. Har inte satt mig in i exakt vad som är vad och hur det fungerar, men det är nog osannolikt att OpenOffice.org helt försvinner i alla sina skepnader inom en överskådlig framtid. Och om det gör det är det nog ganska sannolikt att något annat dyker upp istället.

Tom-B
0

Oracle är tydligen ägaren! Vet inte var jag fick Sun ifrån.

Och så uttrycker jag mig tydligen otydligt. Självfallet är det inte den öppna källkoden som är det problem jag ventilerar ovan, utan att OO eventuellt är på försäljningslistan.

Att jag sedan tror, att ett program som är gratis, lättare läggs ut på öppna marknaden, än ett där ägaren tjänar bra med pengar på det. Det må väl vara min rätt.

Och vad som isf händer med programmet.

Tom

guraknugen
0

#2: Det var Sun som utvecklade programmet från början, så det var inte helt åt skogen ändå. Det var ju ganska nyligen Oracle kom in i bilden.

[Beavis]
0

Det kan ju vara så att Tom kom över en gammal nyhet om att Sun funderade på att sälja. innan de de facto sålde till Oracle?

Tom-B
0

Kan nog vara så.

Vad tror ni Oracle vill med OO?

Kommer några förändringar?

Tom

MichaelE
0

Oracle har väl köpt upp sun? jag spekulerar bara men jag har sett ett flertal program från sun som helt plötsligt bär oracles logga. Så det blir ingen skillnad med oracle som ägare.

[Beavis]
0

Så kan det också vara :-) man kan säkert kolla det på deras hemsidor om inte annat?

guraknugen
0

Jo, jag har också uppfattat det som att de köpt upp Sun, och därmed alltså inte bara OpenOffice.org, utan även Java, exempelvis.