Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3975 ggr
Stephanie
0

Konvertera wvx-filer?

Skolan jag pluggar på distans på sparar sina föreläsnings-filmer i WVX-format (.wmv på själva videon). Det går bra att spela upp i media player, vlc osv. Men det skulle underlätta så för mig om jag kunde titta på föreläsningarna på min iphone! Den klarar dessvärre inte wvx-formatet, så nåt måste jag göra, men vad? Jag har installerat flera program på datorn för att konvertera filen, men inget funkar…

Nån som kan hjälpa mig? Rynkar på näsan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

guraknugen
0

Vlc ska kunna konvertera mellan olika format. Har du provat det?

Stephanie
0

Har testat den också… Problemet är väl att wvx-filer verkar vara text-filer, och att det är därför de inte går att konvertera… Obestämd

guraknugen
0

En wvx-fil är en textfil som talar om för spelaren var en wmv-fil ligger så att mediaspelaren kan spela filen. Jag har aldrig själv använt mig av denna filtyp, men hade jag varit du så hade jag öppnat wvx-filen med en vanlig textredigerare för att se vad filen som ska spelas upp egentligen heter och försökt ladda ner den eller konvertera den med Vlc eller liknande. Vet inte om det kommer att gå, men det skulle i alla fall ha varit steg 1 för min del.

Stephanie
0

Jag har öppnat den, men går jag in på den länken så får jag bara upp wvx-filen igen istället… Suck…

guraknugen
0

Hm… får jag prova? Det vill säga kan du skicka länken? Antingen hit eller kanske i ett PM eller liknande.

guraknugen
0

Okej, fick länken. Håller på och testar just nu… Återkommer.

guraknugen
0

Lyckades konvertera filen med VLC, men bild och ljud synkade inte så bra…

Man kan säkert göra på flera olika sätt och enklare än det jag gjorde, men det första jag gjorde var att högerklicka på din länk och välja ”Spara länkat innehåll som…” för att spara den på skrivbordet.

Sedan öppnar jag VLC och klickar ”Media ? Konvertera/Spara… ? Fil ? Lägg till…” och letar upp filen där.