Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3975 ggr
Stephanie
0

Konvertera wvx-filer?

Skolan jag pluggar på distans på sparar sina föreläsnings-filmer i WVX-format (.wmv på själva videon). Det går bra att spela upp i media player, vlc osv. Men det skulle underlätta så för mig om jag kunde titta på föreläsningarna på min iphone! Den klarar dessvärre inte wvx-formatet, så nåt måste jag göra, men vad? Jag har installerat flera program på datorn för att konvertera filen, men inget funkar…

Nån som kan hjälpa mig? Rynkar på näsan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

guraknugen
0

Vlc ska kunna konvertera mellan olika format. Har du provat det?

Stephanie
0

Har testat den också… Problemet är väl att wvx-filer verkar vara text-filer, och att det är därför de inte går att konvertera… Obestämd

guraknugen
0

En wvx-fil är en textfil som talar om för spelaren var en wmv-fil ligger så att mediaspelaren kan spela filen. Jag har aldrig själv använt mig av denna filtyp, men hade jag varit du så hade jag öppnat wvx-filen med en vanlig textredigerare för att se vad filen som ska spelas upp egentligen heter och försökt ladda ner den eller konvertera den med Vlc eller liknande. Vet inte om det kommer att gå, men det skulle i alla fall ha varit steg 1 för min del.

Stephanie
0

Jag har öppnat den, men går jag in på den länken så får jag bara upp wvx-filen igen istället… Suck…

guraknugen
0

Hm… får jag prova? Det vill säga kan du skicka länken? Antingen hit eller kanske i ett PM eller liknande.

guraknugen
0

Okej, fick länken. Håller på och testar just nu… Återkommer.

guraknugen
0

Lyckades konvertera filen med VLC, men bild och ljud synkade inte så bra…

Man kan säkert göra på flera olika sätt och enklare än det jag gjorde, men det första jag gjorde var att högerklicka på din länk och välja ”Spara länkat innehåll som…” för att spara den på skrivbordet.

Sedan öppnar jag VLC och klickar ”Media ? Konvertera/Spara… ? Fil ? Lägg till…” och letar upp filen där.

Längst ner i fönstret finns en knapp där det står ”Konvertera/Spara”. Till vänster om den knappen finns en knapp med symbolen ”?”. Jag klickade på den och valde ”Konvertera”.

Ett nytt fönster kom då upp där jag väljer namnet på målfilen och där jag kan välja bland vissa inställningar samt en Starta-knapp.

När man valt vilket format man vill ha filen i är det bara att klicka på ”Starta” och konverteringen sker då. I detta fallet handlar det ju om en streamad fil, alltså en dataström, så filmen kommer att spelas upp samtidigt som den konverteras och det innebär då att det tar väldigt lång tid att konvertera. I mitt fall blev filen ganska stor också, lite knappt 60 MB, men det är ju en inställningsfråga.

Stephanie
0

Vad valde du för inställningar när du gått in under "Konvertera"? Dit har jag också kommit, men sen händer det inget, och jag vet inte vad jag ska göra heller… Obestämd

guraknugen
0

Jag vet ju inte vilka format som din iPhone klarar, så jag valde bara ”Video - Theora + Vorbis (OGG)” för att se om det fungerar över huvud taget. Det är kanske inget som går att spela på din iPhone, så välj något som funkar där istället, vad nu det kan vara. Kanske ”Video - MPEG-4 + AAC (MP4)” kan funka?

Och glöm inte att ange Källa och Målfil.

När du klickar på Starta kommer det att se ut som att inget händer ett tag, men ha tålamod. Det tar tid… Det är ungefär som att ”spela in” filmen i realtid, fast kanske till och med lite långsammare, beroende på uppkoppling och lite annat.

Jag är själv inte så bra på VLC då jag sällan använder det, så jag vet nog inte så mycket mer än så här, men jag har som sagt fått det att funka hjälpligt med konverteringen, även om ljud och bild inte synkade alls, vilket i alla fall jag upplever som något irriterande…

Stephanie
0

Vad är målfil? Skäms

guraknugen
0

Namnet och platsen för den nya filen. Om den gamla heter MinFil.wmv och vi vill konvertera den till en mpg så kan ju den nya lämpligen få heta MinFil.mpg, exempelvis.

Stephanie
0

Ok, men då var det som jag trodde ändå…

guraknugen
0

Men du får det ändå inte att fungera? Vilket format valde du förresten?

Stephanie
0

#13 Nope, händer ingenting… Valde den du föreslog, MPEG-4, den här gången…

guraknugen
0

Hm… menar du att när du klickar på ”Starta” händer ingenting, ungefär som att knappen inte var kopplad till något? Eller försvinner bara fönstret och sedan händer inget mer? Är något VLC-fönster öppet över huvud taget när du tryckte ”Starta”?

Har du bockat i ”Visa utmatning”?

Stephanie
0

Fönstret försvinner och ingenting mer händer. Obestämd Har testat "Visa utmaning" både i- och urbockad.

guraknugen
0

Försvinner det vanliga VLC-fönstret också?

Stephanie
0

Nej, men det kommer inte upp automatiskt. Och det händer inget där.

guraknugen
0

Hur länge har du haft tålamod att vänta? För mig tog det en stund. Längst ner i fönstret fanns dock information om att den buffrar och även sökvägen till filen den arbetar med. Blir det inte så för dig, alltså?

Stephanie
0

Nej, jag kikade där i hörnet efter någon nedräkning av något slag. Men inget… Obestämd Och jag har ju inte väntat heller, bara lämnat den att "arbeta" i bakgrunden, utan att något hänt.

Har fått svar från en lärare nu som berättar att de pratat lite om filformaten, men att det inte finns något annat nu. Dock är det aldrig någon som påpekat detta förut, vilket kanske inte är så konstigt om det inte är någon annan som försökt kolla på sin iphone förut Tungan ute

Något jag tänkte på var dock att länken är .wmv. Det är först när jag öppnar länken som den får en .wmv.wvx-ändelse. Alltså verkar det vara nåt som min dator gör? Jag testade att öppna länken från min systers dator och där öppnar den videon direkt, hos mig hämtar den filen och jag får starta videon från min datorn istället. Så kanske det är någon inställning på min dator? Dock hjälper det inte mig i så fall, eftersom det verkar bli samma sak när jag försöker öppna den från iphonen… Obestämd

guraknugen
0

Ja, då har jag inga fler idéer där, tyvärr. Svårt att veta härifrån varför det inte fungerar att konvertera i VLC för dig. Har du provat att konvertera till lite olika format för att se om du kan få det att funka över huvud taget?