Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2357 ggr
guraknugen
0

Multifunktionsskrivare/skannrar och SD-kort

Har en gammal multifunktionsskrivare, det vill säga en kombinerad skrivare och skanner med ytterligare några finesser. Den har en kortläsare för SD-kort och den kan då skriva ut bilder från SD-kort direkt utan att man behöver blanda in någon dator. Kanske kan man exempelvis ta bilderna i sin digitalkamera och sedan flytta kortet till skrivaren för att där direkt skriva ut; inte vet jag hur de tänkt…

Dock kan den inte skanna direkt till SD-kort, vilket jag tycker är väldigt synd, för om den klarat det så hade det ju inte gjort något att den saknar drivrutiner till annat än Windows.

Givetvis finns det gott om billiga och dyra multifunktionsskrivare som man kan få igång i många operativsystem. När det gäller den maskinen jag har så är det bara den och en till i samma serie som saknar drivrutiner till annat än Windows… Och dessutom var den inte så där superbra ändå, så det känns inte värt besväret att lägga tid på att först lära sig skriva drivrutiner och sedan dessutom göra det…

Men hur som helst, tillbaka till ämnet: Någon som vet någon skanner eller multifunktionsskrivare som kan skanna direkt till SD-kort utan någon inblandning av en dator?

Inte för att jag tänker köpa någon, men jag har ändå velat veta detta en tid… har dock inte orkat traggla igenom alla skannrars datablad för att hitta svaret på frågan…

guraknugen
0

He he he… hade lite på känn att ingen hade en susning… Nåja, skit i det. Låt oss prata om något annat istället.

Någon som har ont i ryggen? Har själv haft sedan i lördags, men det känns bättre för varje dag nu. Får hoppas det håller i sig till i helgen då vi ska dra iväg ner till svärmor och byta däck – förvarar ju mina vinterdäck där eftersom vi inte har plats här. Tyvärr är det dubbdäck, vilket jag inte alls gillar. Innan lagen om vinterdäck kom körde jag alltid på sommardäck året runt. Gick fint. Bara att sänka hastigheten.

Alltid lika kul att se när folk står och slirar i olika backar med sina vinterdäck och inte kommer upp, och så kommer man där med sina slitna sommardäck, stannar mitt i backen och kör sedan upp utan problem. Fattar inte hur folk bär sig åt. Vad får dem att tro att de kan slira sig upp för en hal vinterbacke? Idioter.

Förresten, apropå skrivare (även om ämnet egentligen var mer åt skanner-hållet), så var ju en skrivare förr i tiden en person som skrev. Kul hur ord ändrar betydelse ibland.

Fast nu ska vi inte prata om så tråkiga saker, som sagt. Någon som har några planer i vinter som inbegriper snö?

Så där, blir man inte avstängd och utslängd nu så blir man det aldrig. Det kan ju inte vara så vanligt att man kapar sin egen tråd…

Zepp
0

Jag har bestämt att den snö vi fick förra året räcker ett bra tag för att min dos skall var fylld.

Kan mot bättre vetande acceptera att det snöar lite på julaftons morgon.. men till nyår skall det var borta.

Säg till om ni är många som beställt mycket snö o kyla till mellandagarna för då beställer jag en resa till karieholmarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Min fru har bestämt sig för att bojkotta snön. Både den förra och den som ska komma. Det är nog ganska rationellt. Första gången hon såg snö (genom fönstret) kvittrade hon som en fågel och hoppade upp och ner. Det var så vackert!

Sedan blev det väldigt kallt och man fick pälsa på sig mycket för att alls kunna gå ut. Någon vinter senare råkade hon halka på blankis och bryta armen. Det gjorde ont. Så efter gipsning började den läka ihop fel, så att det fick brytas upp och hon fick gå med en metallställning på armen i ett par månader.

Hon gillar inte snö och kyla, så de senaste vintrarna har hon åkt till Kuba. Jag har åkt med ett par gånger, men inte stannat lika länge. Den här gången åker jag inte, utan jag är gräsänkling tills snön är borta.