Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1895 ggr
LuckyLady
2010-10-24 18:45
0

Installationsstrul.

Hej!
Jag fick en Bluray brännare i födelsdagspresent.
När jag skulle installera den havererade hårddisken (var på g)
Nu när jag ska installera den nu hd så vill inte cdn spela skivan.
Hur i hela friden löser jag detta??? 
Djupt tacksam för svar.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Inkanyezi
2010-10-24 20:16
0

Öppna datorns setup. Det gör du troligen genom att trycka Del medan den håller på och räknar minne. Det kan tänkas att den är inställd för att inte visa något på skärmen när den startar, men då trycker du bara upprepade gånger på Del när du har slagit på strömmen.

När setupprogrammet öppnar, så letar du upp startalternativ och ställer in den att först starta från CD-ROM. Som andra alternativ sätter du hårddisken.

LuckyLady
2010-10-25 15:54
0

Alltså.. det känns som att den aldrig kommer så långt.
Jag har nu testat att både trycka många gånger på del, trycka ner den redan från start och hålla den inne.
Inget händer skärmen förblir svart.
Vad kan det vara för fel?

Inkanyezi
2010-10-25 18:56
0

Oj. Det kan vara hur många fel som helst, det är omöjligt att säga vad utan att försöka göra en djupare analys. Det finns ett antal knep man brukar ta till, men det kräver så klart att man vet lite om vad som händer när en dator startar och hur olika fel yttrar sig.

Det kanske inte var hårddisken som pajade; det kan ha varit moderkortet eller processorn.

Om din skärm år kopplad till det inbyggda videokortet, och den inte visar minsta tecken till liv, så kan du utgå ifrån att det är något fel på moderkortet.

Sedan, så ska cd-läsarens lampa blinka och den ska försöka åtminstone testa den, även om den inte fortsätter starta. Om den inte ens gör det, så är nog moderkortet helt kaputt - under förutsättning att strömaggregatet fungerar. Det ser man på att diverse lysdioder kan lysa när man försöker trycka igång den.

Om det inte är minsta liv i datorn är det vanligaste att strömaggregatet har sagt upp sig, och de är ganska enkla att byta för det mesta.

Så om du beskriver exakt vad man kan iaktta när du försöker startt, kanske du kan få ett lite bättre svar, men så mycket är klart som att någonting är trasigt, och det behöver inte ha varit hårddisken.

LuckyLady
2010-10-25 20:43
0

Hej!
Ja nu så ska vi se.
Det finns ett separat grafikkort som  tv n är kopplad till!

Cd spelarens lampa blinkar och försöker testköra den.
Hårddisken (den nya körs igång) låter ialla fall.
Strömmen funkar väl då det ovanstående funkar.

När jag startar så lyser cdn att den jobbar.
Det låter om hårddisken. 
På skärmen (tv) ser man ingenting. Det är bara svart.

Min förhoppning är väl att det ska vara någon som är hyfsat billigt att inhandla =)

Inkanyezi
2010-10-25 20:52
0

Det kommer alltså ingen signal från ditt grafikkort till din teve.

Om din teve är ansluten med HDMI, kan det hända att det inte går att få liv i den innan du har installerat drivrutin till ditt videokort. Om det finns möjlighet att köra på VGA, kan det vara lösningen. Det kan tänkas att allting funkar som det ska, men att du inte får signal till teven eftersom inget system är installerat på datorn ännu.

Så om du har möjlighet att prova med en vga-skärm för att installera, kanske det löser sig.

LuckyLady
2010-10-25 21:13
0

Tack för tipset, ska genast testa med den här skärmen :)

LuckyLady
2010-10-25 21:32
0

Skrutt samma usla resultat här, grafikkort kaputt med andra ord..
Någon som har ett förslag på vad man ska ha för grafikkort då?

LuckyLady
2010-10-25 21:44
0

Duger detta, är inte gjord av pengar just nu!
Får byta upp mig lite senare, just nu är det viktigare att få igång burken.

http://shop.onoff.com/GIGABYTE_GeForce_8400_GS_PCIe_512MB/prd21696405.aspx?prd=21696405

Inkanyezi
2010-10-25 21:57
0

Hur bra grafikkort behöver du? Det beror ju lite på vad du gör med datorn, och det du pekar på är betydligt bättre än något av dem jag har. Man kan klara sig med mycket mindre om man inte håller på med spel som har 3D-grafik.

Så nog tycker jag att det duger, men som sagt, det kan bero lite på vad du använder datorn till. Det duger för bildbehandling och för de flesta sysslor som man har en dator till.

Men om det finns inbyggt grafikkort på moderkortet kanske du kan använda det?

Och så… Det kan ju ändå vara moderkortet som har lagt av, men i regel brukar ändå grafikkortet visa en liten startsekvens där det talar om hur mycket minne det har, förutsatt att det finns ström, så det kan ju ha lagt av.

LuckyLady
2010-10-25 22:17
0

Den funkar som video och musik uppspelare vid fester.
Inga tunga spel eller så.
Testar att beställa ett sånt så får jag se.
Tackar för hjälpen så länge.

[Woozy]
2010-10-27 23:22
0

Det där kortet kommer duga alldeles utmärkt för dina behov.

LuckyLady
2010-10-28 00:52
0

Fast det var inte det som var felet, tror jag inte.
Nu vill jag ha tips om felsökning. Jag har inte råd att byta ut flera delar som inte är trasiga :)

guraknugen
2010-10-28 01:07
0

Menar du att du tror eller att du inte tror att det inte var det som var felet? Du lyckades skriva en mening som sa emot sig själv där…

Inkanyezi
2010-10-28 08:48
0

Du behöver bara läsa tråden bakåt så ser du var felet troligen ligger.

Felsökning på en dator som inte ger någonting alls ifrån sig är så klart svår, och det brukar innefatta att prova komponenterna var för sig med en annan dator för att eliminera fel hos hårddiskar, grafikkort med mera.

Det mest sannolika är att det är fel på moderkortet, eftersom ett moderkort brukar ge några pip ifrån sig om exempelvis processorn är trasig. Och som jag nämnde någonstans tidigare; det kanske inte var din hårddisk som pajade.

När man felsöker en dator är det första man kollar strömförsörjningen. Du har ju redan konstaterat att den kör självtesterna på hårddisk och cd-läsare. Det betyder att moderkortet skickar signalen till din strömförsörjning att den ska starta. När sedan ingenting händer på skärmen, kunde det så klart ha varit fel på grafikkortet, men det funkade ju förut, så troligen är det inte det.

Däremot kan det vara fel på kretsen som ska skicka signaler mellan minnen, processor och grafik, och det är också den som styr signalerna som kortet ska ge ifrån sig för att tala om att något är fel. Om du inte har hört några pip från datorn när den ska gå igång, så är det mest sannolika att moderkortet har lagt av, men någon gång kan det hända att det är processorn eller både och, om processorn har råkat bli bränd.

Men den enda hjälp man har för felsökning om skärmen inte visar något, är de pip som moderkortet ska ge ifrån sig för att tala om vad som är fel. Hör du inga såna pip är det ganska kört.

LuckyLady
2010-10-29 13:13
0

Nej det finns inga pip :(
Då får jag väl införskaffa ett nytt.
Jag är rätt bra på data när det kommer till mjukvaran =)
När det kommer till hårdvara så är jag inte lika duktig.
Så vad tror du om detta Moderkort?

http://shop.onoff.com/ASUS_M4A785G_HTPC/prd21667643.aspx?prd=21667643