Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 818 ggr
Mark
2007-03-13 12:03
0

Regular expression i Word

Hej
Eftersom kanske inte alla läser office så ställer jag samma fråga här.
Jag vill med funktionen "Sök och ersätt" i Word kunna leta rätt på alla personnamn, dvs två på varandra följande ord som börjar på en versal. Med hjälp har jag kommit så långt att jag hittar alla ord som börjar på en versal:
<([A-Ö][a-ö]*)>   (avslutat med mellanslag)
Men hur hittar jag två ord i följd?

Jag är i stort behov av funktionen, eftersom jag ska "avpersonifiera" mycket långa dokument för att publicera på hemsidan.

Mvh
Mark

Kaj
2007-03-14 16:04
0

Som jag nämnde i Office.ifokus.se så går det säkert att göra men pga tidsbrist hinner jag inte analysera helt ut. Men detta (se nedan) skall fungera om du kör ersätta funktionen manuellt och steppar dig fram. När den ställer sig på en del som inte enbart är för och efternamn trycker du inteersätt utan på sök nästa. Så får du steppa dig igen ditt dokument och klicka på ersätt varje gång den fastnar på ett för och efternman. Lite pillrigt men säkert snabbare än att manuellt söka upp alla namnen och ta bort dem.

**<([A-Ö]*)> <([A-Ö]*)>[ .,]
**
Den sista hakparantesen ger de tecken som ett för och efternamn kan sluta med. Jag har angivit en blank ett komma eller en punkt.

Som ersättningsvärde angav jag ingenting (inte ens ett blanksteg eftersom det då blir två blanka för varje ersatt fras.

Om ditt dokument innehåller många meningar där det i meningen finns ord som börjar med stor bokstav (typ Windows eller Microsoft, Unix mm) blir det fler stopp så klart. Men om det är ett vanligt dokument utan andra typer av namn i meningarna än för och efternamn bör det gå relativt smidigt.

Mark
2007-03-14 21:43
0

Tack för hjälpen Kaj!
Jag kom iaf en bra bit på väg. Som du säger mycket bättre än att läsa igenom hela texten! Dessutom fick jag upp ögonen för regex koderna på ett mycket bättre sätt!

Mark