SSD hårdiskar via PCIe
Just nu har flertal av de största datorföretagen inklusive Intel, Dell och IBM gått samman för att skapa en standard om hur man ska kunna koppla ihop en SSD (Solid State Disk) hårddisk till PCIe och på så sätt skippa SATA kopplingen som används idag.
Vad vinner man på detta?
SSD hårdiskar är i otroligt snabba på att läsa filer och börjar bli ruggigt snabba på att skapa filer och inom kort slår de dem gamla surrande hårddiskarna. Samt att de håller längre och är stöttåliga.
Genom att köra via PCIe så kommer SSD kopplingen bli "brain-meltinlgy fast" (snabbt med andra ord) och hastigheter som kan uppnås är på 1 GB/s (i dagsläget 750 MB/s med priset ca 50 000kr) medan SATA är uppe i 300 MB/s.
Om fem till tio år kan nog vi dödliga ha möjlighet att ha denna teknik i våra datorer 
Visste inte att en SSD håller längre än en IDE/SCSI-disk.
Har de kommit på hur man gör SSD som kan skrivas mer än ~10.000 ggr per "sektor" nu? Ja det var på tiden. Nu kanske man kan börja flukta på en SSD till bärbara. 
Det finns ju sådana - men kostar ½ garderoben ännu så länge:
http://www.prisjakt.nu/search.php?query=PCI-Express+SSD
http://www.techsweden.org/nyhet/usT3-ocz-revodrive-pci-e-ssd-finns-nu-listad-80gb-fran-3000kr/
En SSD ska ja sätta i min nästa PC.
/L
Jo men det gäller att moderkortet stödjer denna typ av SSD koppling. Dessutom av vad jag har förstått det så är det bättre att ha en sådan för filer man val ha snabb åtgång till och inte ha hela datorns minne uppbyggd utav PCIe SSD
Ska man sätta SSD i en bärbar med endast en hårddisk-plats så vette tusan hur jag hade gjort. Ska man ha SSD i en stationär så är det bästa att ha OS:et på SSD, men alla tempfiler etc på en vanlig SATA-disk. Så allt som man kan styra över, hamnar på SATA-disken. Allt för att skriva så lite som möjligt på SSD. Ta bara en sån sak som webläsaren cache ex.
Visst är man sugen på SSD i bärbara, men det får vänta ett tag till, tills priser och livslängd blir bättre. 
Hm… har ju haft SSD i mina Eee PC (två stycken) i flera år nu… fast utrymmet är ju inte så stort i och för sig, bara 16 GiB, men det räcker för de burkarna. Det mesta av utrymmet är fortfarande ledigt efter alla år.
Har den inte blivit märkbart slöare då under tidens gång?