Damma laptop
Min laptop har börjat stänga av sig själv när jag spelar spel eller tittar på film. Efter en del googlande så har jag förstått att detta kan bero på överhettning pga dammiga fläktar samt brist på "kylpasta".
Tryckluft ska inhandlas, men vart trycker jag in luften? Är det i utblåset på sidan av datorn?
Och vad är kylpasta?? Hur använder man det? Läste på ngt forum att denna nedkylningsgrej tydligen är färskvara och alltså bör tillsättas ungefär var 6-12 månad.
Hjälp! Börjar få stygg Sims-abstinens nu efteratt inte kunnat spela på flera veckor. ;o)
Har du en fotpump till luftmadrass med smalt munstycke så kan du använda den till att blåsa bort mycket av problemdammet. Billigare o miljövänligare än att köpa komprimerad luft på burk.
Sen är det bara blåsa på du kommer se om det dammar eller inte sen gör du så i varenda öppning som du hittar. Alternativt att du öppnar chassit så kommer du åt bättre men laptops är rätt trånga och man brukar inte få upp så man kommer åt bra ändå. Testa dig fram det kostar gratis med pump *skratt* =)
/Fridaybrew
Om du misstänker att det är höga temperaturer kan du enkelt ladda hem ett gratisprogram som heter Speedfan :
http://www.almico.com/speedfan.php
Dock är det kanske det bästa programmet har hört lite negativt om den men här hemma så visar den på samma temperaturer som andra program.
Ladda ner och installera sen starta den sen jobbar du på som vanligt och kollar temperaturen då o då för att se hur datorn mår temperaturmässigt.
Sen blåser du igenom datorn och kollar igen så får du se om det blir en skillnad.
/Fridaybrew
eller så kan du prova ett enklasre program för att hålla koll på tempen i datorn HW monitor
enligt speedfan så är temperaturen över 70 grader
vilket i mina öron låter väldigt mkt…
Avläs temperaturen när du tittar på sådan film som får datorn att stänga av sig.
Som jämförelse. På den laptop jag har går fläkten aldrig vid låg cpu-belastning. Stabil temperatur då på 60 grader. Vid max belastning går fläkten hela tiden och temperaturen håller sig på ungefär 70 grader.
tempen ligger runt 50 grader när datorn står på och används till vanliga saker. Som nu tex, använder nätet för att babbla på forum =).
Ska slå igång en film och se vad som händer…
Så fort jag slog igång filmen så startade fläktrna och tempen gick upp till 65-70.
Men lånade sonens fotbollspump och tänkte försöka blåsa rent lite, och jisses vad damm detvar därinne. Det bolmade ut damm ur utblåset…Och tempen pendlar just nu mellan 45-50 =D
Ska göra det ultimata testet snart; starta Sims =)
Återkommer med resultat.
Men åter till denna "kylpasta" somtydligen ska användas till laptop, vad är det för ngt? Hur används det och vart får man tag i det?

Man behöver inga program för att mäta temperaturen, om fläktarna går som sjutton produceras massor av värme, alternativt är det dålig kylning.
Vid för hög temeperatur brukar de flesta datorer stänga av sig för att skydda datorn.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Visst man skippa program för temperaturen men då skulle man inte veta hur varmt det är. Sen kanske fläktarna är eller något annat. Varför undvika ett program som funkar är enkelt och gratis? Som dessutom ger lättolkade resultat.
När du ändå kommenterade zepp varför inte passa på att svara på den obesvarade frågan om kylpasta?
Kylpastan visst den kan bytas ut men det är så jobbigt (för den ovane) och temperatursänkningsvinsten är inte värd det jobb som det innebär. Risken är stor att en ovan dator"mekaniker" förstör är för stor. Det är inget man bara "fyller" på.
Länk till kort FAQ info om kylpasta:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/578082-faq-kylpasta/
Zepp i #0 står det faktiskt på första raden att hennes dator faktiskt stänger av sig. Men det missade du säkert.
/Fridaybrew
Det kan vara bra att mäta temperaturen i felsökningssyfte om man har problem av något slag som skulle kunna bero på för hög temperatur. Mäter man sedan temperaturen kontinuerligt kanske man dessutom kan få en liten fingervisning om att det börjar bli dags att blåsa rent redan innan datorn börjar krångla.
Själv mäter jag dock inte temperaturerna dock, men det beror nog mer på lathet eller på att jag aldrig haft sådana problem.

Visst kan man mäta temperaturen, men går fläktarna som sjutton så produceras för mycket värme, alternativt avleds denna inte riktigt.
Problem med kylpasta förekommer mest vid hemmabyggen.. men någon gång kan man ju även ha slarvat vid fabriksmontering.
Oandra sidan, hjälper inte rengöring får man kika på kylpastan, eller om fläkten är kass.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag vill bara tacka om tipsen för temperatur-programmen för tack vare detta program kunde jag enkelt härleda problemet till just överhettning.
Överhettningen löstes med urblåsning av damm och min dator har nu legat stadigt på ca 50 grader, trots spel och film =)
Så jag rekomenderar alla att ta hem ett sådant program, för enklast möjligast koll på temperaturen.
Det var bra =)
Det var så lite så!
/Fridaybrew