Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 5471 ggr
Evaline
0

AKUT HJÄLP, ta bort virus

HJÄLP har fått ett virus nedladdat till min dator med namn "AntiVirus 2010" av sig själv.

Det utger sig för att vara ett antivirus program men i själva verket är det ett virus. Kommer inte in på internet ens för det blockerar det och säger att det är "osäkert". Jag har microsoft essentials virusprogram. inser att det inte är bra nog.

HJÄLP, HUR FÅR JAG BORT DETTA?? sitter nu på en väns dator.

Zepp
0

Gör en systemåterställning till en dag innan programet laddades ner.

Jag kan nog med ganska stor säkerhet säga att det inte är ett virus utan ett malware.

Dessa är f-n så irriterande.. och kan ibland ställa till det då de byter ut någon fil i ditt system, som sen inte riktigt fungerar som det borde.

Sen när systemåterställningen är gjord, surfar du till någon stor antivirusleverantör och gör en onlinescan.

Att du har ett antivirusprogram innebär inte att du alldrig kan få något skit på din dator.. det gör bara att risken minskar.

Sen så skall alla program konfigureras för mesta möjliga skydd.

Och sist men kanske det viktigaste.. man surfar ALLDRIG med administratörsrättigheter, för då ger du samma rättigheter till allt som kommer in på din dator.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Evaline
0

Okej, äntligen svarar någon. Som sagt är jag ingen datornörd så om du kunde förklara ytterligare så skulle jag uppskatta det.

Har fått ett svar från en vän som sa att jag skulle skapa nytt användarkonto på datorn, ge den administratörsrättigheter och ladda ner malwarebytes och köra en full scan.

Detta tar sjukt lång tid! Hur gör man en systemåterställning? jag har vista.

Och hur surfar man utan administratörsrättigheter`?

Zepp
0

I kontrollpanelen.. ofta under System finns möjlighet att återställa datorn till hur den var vid ett tidigare datum.

Man har ett (1) administratörskonto som är lösenordsskyddat och på detta konto gör man alla systemändringar.

För daglig användning använder man ett Användarkonto med begränsade rättigheter, är man inloggad där så kan man bara köra datorn men inte ändra på något.

Evaline
0

Okej, så fort skanningen är klar så ska jag göra en systemåterställning! Och sedan när malwaren är borta, om den försvinner (hoppas!) så ska jag skapa ett användarkonto att bara ha när jag surfar :). TACK så otroligt mycket för hjälpen måste jag säga.

Jag uppdaterar senare vad som händer och hur det går

Evaline
0

okej, inne på system men hittar inte vart man gör systemåterställning…

Zepp
0

Kör ju W7 och där heter det Systemskydd, där kan man klicka på en återställningsknapp.

Evaline
0

borde man gjort det här i felsäkertläge förresten? lite sent påkommet kanske…

Zepp
0

Näe.. en systemåterställning gör att det som hänt efter det datum du återställde till inte har något inflytande på dina nuvarande inställning.

Däremot så ligger filerna kvar på din hårddisk, dessa kan aktiveras igen så småningom, så det vore bra att få bort dem.

Evaline
0

okej okej :) herregud vad seg malwarebytes är, har gått 2 timmar snart och bara 100 000 filer är skannade. gud. detta kommer ta hela kvällen/natten

Kaj
0

Gå till Windows kanppen längs ner till vänster och skriv systemåterställning i sökrutan så får du upp det valet.

Om du inte hittar en bra återställningspunkt (alltså en som är äldre än då du tror att du fick malwaren) så har du på systemåtersällningen även en länk till "Äldre systemåterställningspunkter"

Evaline
0

Jag använde mig av malwarebytes och den hittade 17 infekterade områden, alla var "removed successfully" så tror ni att jag fortfarande bör göra en systemåterställning? För det verkar verkligen som om det är borta nu…

Zepp
0

Joo sådana program hittar alltid en massa felaktigheter, oftast rester i registret som blivit kvar efter instalation/avinstalation och temporära filer och sånt.

Du kan och skall rensa din dator med jämna mellanrum för att hålla den frisk.

Nu vet jag inte vad den menar med infekterade områden, men väldigt många cockies är sk spycockies.

Om du nu rensat så kolla i loggarna vad den egentligen tagit bort, om det var något virus eller så?

Evaline
0

ja, det var alltså "trojan fake alert" och "antivirus 2010" saker som togs bort, stod det i loggen så jag är väldigt säker på att allt är borta :) har inte märkt av något i alla fall!

Zepp
0

Jaa.. då kanske jag oxå skulle avakta ett tag innan jag micklar vidare.

Men som sagt vad.. gör ett rent administratörskonto och sen ett som du surfar på där man bara är användare så slipper du det värsta.

Evaline
0

yes, gör det redan faktiskt! ett vanligt standard konto är jag inne på nu