Det är iFokus som är världens sopigaste forumställe (i alla fall av de jag provat). Det är ganska mycket som man kan göra i alla andra forum som inte går på iFokus, om man säger så, och inte har man sett några som helst tendenser på förändringsvilja heller. Har funderat mer än en gång på att lämna stället för gott. Dags snart kanske.

okej, då e de inte bara jag som har detta problem
Sari1969 för min del så kan jag få klistra in två gånger. Alltså ctrl+ v och sen ctrl+ v igen och då klistras det in.

Ja, två gånger minst får man klistra, innan det tar.
På min burk kan jag klistra in genom att klicka på hjulet på musen, men problemet för mig brukar vara att om jag väl klistrat in något så kan jag inte klistra in något annat senare, utan bara det jag klistrade in först.
Använder jag dock Ctrl+v så kommer det upp en irriterande ruta när jag klistrat in, men i den kan jag faktiskt klistra in med Ctrl+v igen och denna gång få det riktiga urklipps-innehållet och på så vis klistra in vad jag vill. Dock måste jag därefter radera det som redan kom ut innan rutan hann poppa upp…
I alla andra forum jag känner till är det bara att använda Ctrl+v obehindrat och utan några som helst problem eller krusiduller, så jag fattar inte vad man har gjort på iFokus för att få det så värdelöst och krystat som det är.
guraknugen Med tanke på din inställning/attityd till iFokus så skulle jag egentligen avstå från att svara.
TS har IE du har opera du har dessutom linux. Jag vet inte om linux har nån inverkan. Nu har jag en äldre version av opera. När jag klistrar in så får jag upp rutan efteråt precis som dig. Men för min del så kan jag bara klicka bort den utan att använda den och låta det första som jag klistrat in ligga kvar.
Som sagt så vet jag inte om linux spelar in eller om det för att jag har en äldre opera, men så har opera alltid varit för mig. Så kanske inte enbart iFokus det beror på för din del.

funkar ej heller med settet ctrl+c eller ctrl+v
varken om jag trycker en eller två gånger
Instämmer, absolut sämsta lösningen jag sett, fattar inte hur man ens lyckats komma på nåt så konstigt. Skitirriterande.
Väldigt konstig inställnng av medlemarna här också att man ska hålla käften om man inte tycker nåt är bra… skitirriterande det med
#6: Det handlar givetvis inte om någon sorts attityd utan bara ett konstaterande att inga andra forum har detta problem (av de jag testat då, givetvis).
Jag har min fulla rätt att tycka vad jag vill om vad som helst och även att yttra mig om det offentligt, precis som alla andra. Jag brukar dock försöka att undvika det eller formulera mig lite svävande, men då och då öppnar jag truten och säger vad jag tycker rakt ut och är också beredd på att alla inte tycker samma som jag. Det kan då bli en hur löjlig debatt som helst, men så är det ibland i livet. Och du behöver inte heller känna dig skyldig att leverera ett svar på det jag eller någon annan skriver, så känn för all del inte den pressen.
Och givetvis kan även jag klicka bort rutan och då är ju det jag klistrat in kvar, men rutan är ju lika irriterande för det.
Är förresten lite imponerad av att du bemödat dig med att komma ihåg eller ta reda på vilken webbläsare eller operativsystem som jag använder, för det skrev jag ju inget om i mina inlägg i denna tråd.
Det där med att jag använder Linux verkar inte ha någon betydelse i detta fall, för jag tror inte jag har detta problem i Firefox, men jag har ingen större lust att använda två webbläsare bara för att en enda av de kanske 40 sidor jag har öppna inte fungerar optimalt. Och Firefox är också en ganska irriterande webbläsare när man vant sig vid Opera.
Visst får man tycka det är irriterande och även säga det. Men tycker man det är det "världens sopigaste forumställe" så tycker jag det är taskig inställning.
---
guraknugen jag läser här rätt ofta och har bra minne.
I firefox får man också upp rutan beroende på vilken väg man väljer när man klistrar in.
När det gäller opera (åmtinstone min version) så finns en annan väg visserligen blir det väl en omväg men du slipper rutan och kan klistra in hur mycket du vill efter varandra.
Kopiera det du vill ha. Skriv bara en enda bokstav i skrivrutan. Markera den bokstaven. Högerklicka och välj klistra in. Sen får du ju tyvärr upprepa det för nästa du vill klistra in. Funkar då för mig.
En sak gällande opera, den har aldrig funkat perfekt på nåt ställe för mig på nätet, alltit varit nåt som skiljt.
Sari1969 gå in på verktyg - internetalternativ - säkerhet - internet, där välj anpassad nivå. Sen leta reda på nåt som heter tillåt tillgång till urklipp via program och kika om du har iklickat på inaktivera.
För har jag det i klickat så kan jag inte klistra in nånting. Har du det så ändra till fråga eller aktivera. Lägger med en bild som visar hur den ser ut.
#11: Fast då är ju mittenknappen på musen enklare: Innehåller i urklipp hamnar då där jag pekar utan att någon ruta poppar upp. Dock är mittenknappen i mitt fall ett skrollhjul, så det känns lite ”vingligt” att trycka på den…
Det var länge sedan jag testade detta med Firefox, men jag har då för mig att jag inte fick någon ruta med den, men jag får väl testa igen då…
Nu kör jag från Firefox och det var ju ännu värre än i Opera… för inte nog med att rutan kommer upp, texten jag klistrar in kommer inte upp…
Så jag måste klistra in texten i rutan dessutom…
Ska testa med Google Chrome också…
Blev samma med Google Chrome som med Firefox.
guraknugen då verkar det som din mittknapp som inte vill funka ihop med dom webläsarna. Jag använder inte mittknapp, men dom tre sätt jag kan använda i firefox så i ena får jag rutan, men inte i de andra två.
I chrome kan jag inte undvika rutan, den kommer omedelbart.
#16: Ovanstående var med Ctrl+v, inte med mittknappen. Med mittknappen får jag som sagt inte upp någon ruta.
Anledningen till att det är som det är beror på flera saker:
1. (grundskälet): Vi vill inte att man ska kunna klistra in vilken HTML som helst eftersom trådarna skulle se helt galna ut då.
2. Det är bara IE som tillåter att via kod komma åt innehållet i klippboken, en workaround för andra webbläsare är att öppna popupen.
"och inte har man sett några som helst tendenser på förändringsvilja heller"
Mig veterligen är det ingen som någonsin kommit med förslag på någon förändring vad gäller detta, så det kanske är där man borde börja…
Och på tal om förändringsvilja så händer det mycket bakom kulisserna. Väldigt mycket.
Mvh // Johan
"1 Klockren guraknugen 
Vad hjälper det att lämna förslag när det bara bortses, alla problem som uppstår borde ju vara ett skäl nog att inse att man kanske får göra en förändring, det har pågått väldigt länge.
T,e,x så fort någon "klagar" på ett problem så är det alltid ens egen dator/inställningar/webbläsare det är fel på och aldrig något som iFokus i sig orsakar. Standardsvaret är ofta "töm webbläsarens webbhistorik" och det ska INTE behövas stup i kvarten för det ska nämligen fungera ändå. Sen det här som drogs upp ang klistra in/koipiera är oxå en sak som ska fungera oavsett.
Håller med guraknugen att det är väldigt underligt att man inte gjort något åt sånna enkla saker. Ofta är det oxå väldigt segt på hela iFokus (alltså inte bara under nattetid).
När det är några få som har problem så är det med största sannolikhet något mellan egna datorn/webläsaren och iFokus som krockar. Så inte säkert att iFokus kan göra nåt åt det.
När det gäller seghet, undrar hur många som egentligen kollar sin egen hastighet när dom får segt. Själv har jag under en period här haft problem med min egna uppkoppling att den störtdyker till nära 0 i hastighet. Hur länge det varar vaierar. Från ett par minuter till att jag helt enkelt får stänga av fasta modemet och koppla upp mig med det mobila. Och jag vet inte ens när det blir fixat för min it-lev har ingen aning om vad som kan orsaka det.
När det gäller kopiera/klistra så funkar det ju. Bara det att man får upp en popup-ruta.
-----
Sari1969 som startade denna tråd kan tydligen inte kopiera/klistra in överhuvudtaget så det är faktiskt skillnad. Så istället för att klaga på iFokus kanske lägga energi på att hjälpa henne.
”Det är bara IE som tillåter att via kod komma åt innehållet i klippboken, en workaround för andra webbläsare är att öppna popupen.”
Är det alltså någon standard som de andra webbläsarna ännu inte implementerat? I så fall skickar jag gärna en felrapport till Opera-folket och kanske även till Mozilla. Måste dock veta vari felet består så att jag har lite på fötterna när jag skriver.
”Mig veterligen är det ingen som någonsin kommit med förslag på någon förändring vad gäller detta, så det kanske är där man borde börja…”
Nu vet jag ju inte exakt vad som är felet, men om det skulle vara så att problemet är att sidan använder sådant som inte är en rekommenderat standard så har i alla fall jag ofta i ett antal trådar tjatat om vikten av att hålla sig till standarder och ingenting annat. Men som sagt, jag vet ju inte hur det förhåller sig i detta fallet. Jag är bara en sketen gitarrist och kan inget som datorer.

Skriptet är troligen en av de mest korkade grejer som Microsoft har hittat på för att det ska bli krångligare att använda andra webbläsare och andra system än just deras. Visst funkar det klockrent när jag kör Internet Explorer i Linux, men sån självplågare är jag inte. Men jag tyckte att det var så lustigt att när jag bytte moderkort i min XP-dator så vill inte Microsofts websidor tillerkänna den "Genuine Advantage", så jag kan inte installera Internet Explorer på min Windows-dator, men det går alldeles utmärkt att göra det i Linux som Microsoft ser som "Genuine Windows".
När jag gör Annias trick i #11 att klistra över en markering, så får jag upp två rutor, där den övre är den som jag kan klistra in direkt med, och den nedre är den som öppnar popuppen.
Och det där med att inte kunna klistra in kod, det köper jag inte. Man kan ju skriva in kod utan att klistra. Såvitt jag vet exekveras inte kod man skriver in i rutan; alla tecken man skriver in visas, också om de är html-kod, t.ex.
Och bilden visar hur menyfönstren ser ut. det lilla är en popupp, och den stora övre är systemets.
"Är det alltså någon standard som de andra webbläsarna ännu inte implementerat?"
Faktum är att det i princip är det. Det är den del som HTML5-specifikationen anammat som gör det möjlighet att kontrollera klippboken, drag'n'drop av filer in till webbläsaren, med mera. IE har haft det sedan IE4.
Om du nu inte tycker man inte ska använda någonting som inte är standardisat så får du nog skala bort rätt mycket som du gillar. Mycket av det som används dagligen på alla sajter, t ex möjlighet att skapa en wysiwyg-editor (contentEditable), XHR (ajax), CSS3-saker som rundade hörn, etc är inte standardiserat, men kommer troligtvis bli det i HTML5. Men HTML5 kommer inte bli spikat för om många år.
Jag håller absolut med om att man kan ifrågasätta att det är värt att kunna strippa bort formatering redan vid inklistringstillfället när det faktiskt förstör upplevelsen att klistra in saker i icke-IE-browsers. Men det har ju ingenting med standarder att göra. Ska man följa standarder så får man nöja sig med en textarea a la notepad.
Det finns en inställning på iFokus som gör att du kan stänga av wysiwyg-editorn. Gör det så slipper du problemet och kan följa standarder bättre.
Mvh // Johan

Nja, det funkade ju helt normalt att klistra in fram till en "uppgradering" för något år sedan.
Och inställningen är att avaktivera den "avancerade" editorn, och då kan man faktiskt skriva in koder och klistra helt normalt.
Jag förstår inte vad det skulle kunna utgöra för "skydd" att tillåta klistring direkt från IE men inte från andra webbläsare. Det verkar som en undanflykt
#25: Skyddet består i att i IE kan man filtrera ut precis vilka HTML-taggar som tillåts att klistra in. Länkar och fetstil tillåts t ex, medan tabeller, script, embed-taggar etc försvinner.
Att man kan skriva in html själv utan editorn stämmer, men det här handlar mer om att inte oavsiktligt förstöra formen genom att klistra in från t ex Aftonbladet.
Vill man förstöra kan man alltid göra det alldeles oavsett väg.
Det är nog betydligt mer än ett år sedan vi ändrade detta, men det stämmer att det inte var så från början och kanske inte är så för alltid heller.
Mvh // Johan
#24: Låter ju hur skumt som helst att något som IE4 hade så småningom kommer att bli standard i och med HTML 5. I mina öron låter det som att det alltså inte är standard just nu, och det är ju nu jag sitter här och försöker använda det hela.
Och jag avstår gärna en del som jag ”gillar”. Det jag gillar mest är dock när man slipper sitta och vänta på att en massa onödig skit ska laddas ner. Jag har sett betydligt snyggare sidor än iFokus och som dessutom följer standarder, så någon direkt superplåga tror jag inte på att det kommer att bli. Och att klistra in filer direkt i webbläsaren ser jag över huvud taget inte poängen med; jag måste ju ändå leta upp filerna som jag vill klistra in och då kan jag ju lika gärna göra det genom att klicka på en bläddra-knapp på sidan…
Nåja, nu är jag helt utanför ämnet igen, men du menar alltså i princip att det inte finns några forum som enbart följer standarder? Det är dock inte det intryck jag fått. De få gånger jag verkligen försökt felsöka när något blivit lite tokigt i min webbläsare, har det i 100% av fallen visat sig att det är sidan det är fel på och inte webbläsaren. Trots detta visas dessa sidor kanske rätt i någon webbläsare, men sidan är väl då antagligen skriven för att fungera i just den webbläsaren, verkar det som.
Men skit i det, jag vet som sagt inte ett jota.
Features kan vara lika i alla webbläsare utan att vara en spikad standard enligt spec. Du har ju helt hakat upp dig på vad som är standardiserat.
Mvh // Johan
#28: Japp, borde jag inte det?
Nej.
Mvh // Johan
Är ju tvungen till det eftersom jag inte kan köra Internet Explorer.
Nej. Efter html5 inte är fast standard än använder alla webbläsare väldigt mycket saker som inte är standard.
Mvh // Johan
#32: Jo, det må väl hända att allt inte är perfekt idag, men min poäng, eller åsikt eller vad man ska kalla det, handlar ju mer om att man i alla fall kan sträva efter det.