Hjälp om cleaningprogram av onödiga filer!
Hej!
Har för en stund sedan kört Tweak Know Power Pack programvaran, och då lägligt fått meddelande om att laptopen innehåller så många s.k onödiga filer att jag måste erlägga en bra slant varje månad för att kunna använda mig av programvaran!
Nu undrar jag om det finns någon kunnig data lirare i cyberspacet som kan ge mig ett bra tips om ett väl fungerande gratisprogram i vad som ovan här beskrivs?!
Operativsystemet är Windows 7 x64.
Mvh
Observer
Jag använder C CLEANER.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Det finns redan ett i windows, kallas diskrensning, men bekvämast är trots allt CCleaner som städar varje gång du startar datorn.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
GJORT!
Tack för info!
Mvh
Observer
Hm… någon som roat sig med att räkna antalet trådar där ccleaner nämns…?
Jepp.
774659574 st 
Anade att det skulle vara just det antalet…

F' låt att jag höjde statistiken
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Bara höj Ni statistiken ifråga - mig gör det absolut inget!
Morsan är nöjd!
Mvh
Apple Observer

Gör inget.. det är ett utmärkt program som alla borde ha i sin dator.
Gura kanske kan skriva en för Linux?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Bara han inte spiller faen i helvete lim över det hela…så går det nog!
Bästa Hälsningar
Apple Observer
Vet inte riktigt vad programmet gör, men jag är inte så säker på att det behövs i Linux. Något register finns ju exempelvis inte. Det skulle i så fall vara om man vill rensa bort gamla kärnor och lite annat, men för den Linuxanvändare som använder Ubuntu så finns ett skalskript (bash) för det och lite till som heter ”71529-ubucleaner.sh”. Går säkert att hitta på nätet, annars ser koden ut så här, bara att klistra in i en textredigerare, spara filen och göra den körbar och därefter köra den i terminalen:
**#!/bin/bash
OLDCONF=$(dpkg -l|grep "^rc"|awk '{print $2}')
CURKERNEL=$(uname -r|sed 's/-*[a-z]//g'|sed 's/-386//g')
LINUXPKG="linux-(image|headers|ubuntu-modules|restricted-modules)"
METALINUXPKG="linux-(image|headers|restricted-modules)-(generic|i386|server|common|rt|xen)"
OLDKERNELS=$(dpkg -l|awk '{print $2}'|grep -E $LINUXPKG |grep -vE $METALINUXPKG|grep -v $CURKERNEL)
YELLOW="\033[1;33m"
RED="\033[0;31m"
ENDCOLOR="\033[0m"
if [ $USER != root ]; then
echo -e $RED"Error: must be root"
echo -e $YELLOW"Exiting…"$ENDCOLOR
exit 0
fi
echo -e $YELLOW"Cleaning apt cache…"$ENDCOLOR
aptitude clean
echo -e $YELLOW"Removing old config files…"$ENDCOLOR
sudo aptitude purge $OLDCONF
echo -e $YELLOW"Removing old kernels…"$ENDCOLOR
sudo aptitude purge $OLDKERNELS
echo -e $YELLOW"Emptying every trashes…"$ENDCOLOR
rm -rf /home/*/.local/share/Trash/*/** &> /dev/null
rm -rf /root/.local/share/Trash/*/** &> /dev/null
echo -e $YELLOW"Script Finished!"$ENDCOLOR**
Har själv kört skriptet några gånger och det verkar fungera. Fast behovet av att göra det är oftast minimalt, men i sällsynta fall kanske det kan vara användbart.
Vill återigen bara betona att det inte är jag som skrivit skriptet ovan och jag kommer inte ens ihåg var jag fått det ifrån…

Jag använder pakethanteraren Synaptic för att ta bort gamla kärnor. Det kanske är enklare att göra via ett skript, men det funkar met pakethanteraren och är ganska enkelt. Jag kollar först vilken kärna jag kör (just nu är det 2.6.28-19), och så avinstallerar jag gamla kärnor utom den näst sista. Då plockas menyalternativen för de gamla kärnorna bort ur grub också för alla som är avinstallerade, och jag får lite mer plats på hårddisken.
Min första Ubuntu-dator fick hårddisken så full med gamla kärnor att det inte fanns plats för mycket mer, innan jag kom på att man måste plocka bort de gamla själv. Den hade en ganska liten hårddisk, 20GB som skulle samsas med Windows också.
Jag vet inte säkert, men tar inte nyare versioner av Ubuntu automatiskt bort gamla kärnor så att man bara har typ de två eller tre nyaste kvar? Det brukar inte bli så många att välja på i Grub numera som jag har för mig att det var förr, i alla fall.
Men angående att rensa kärnor i Synaptic eller med skript så är det väl bra att man kan göra det på flera olika sätt. Man kan välja vad som passar en bäst. Som jag brukar säga, terminalen är en tillgång, men det är ytterst sällan som den är enda alternativet när man ska göra något. Det är väl bara om något strulat till sig rejält och man inte vill installera om systemet, kanske knappt ens då.
Och även om man vil använda terminalen till att ta bort gamla kärnor så behöver man ju inte göra ett skript för det. I skriptet ovan är det ju bara en enda rad som gör jobbet:
”sudo aptitude purge $OLDKERNELS”
Dock måste ju OLDKERNELS definieras först, så om man vill få det att fungera på en enda rad så blir det väl snarare:
”sudo aptitude purge $(dpkg -l|awk '{print $2}'|grep -E linux-(image|headers|ubuntu-modules|restricted-modules)linux-(image|headers|ubuntu-modules|restricted-modules) |grep -vE linux-(image|headers|restricted-modules)-(generic|i386|server|common|rt|xen)linux-(image|headers|restricted-modules)-(generic|i386|server|common|rt|xen)|grep -v $(uname -r|sed 's/-*[a-z]//g'|sed 's/-386//g')$(uname -r|sed 's/-*[a-z]//g'|sed 's/-386//g'))”
Lite långt att komma ihåg i huvudet kanske (och med reservation för att det kanske inte fungerar då jag inte testat det; jag kan ju ha klantat mig lite när jag klippt och klistrat), men man kan ju göra ett alias för det hela.

Det är kanske just den biten som jag tycker är lite vådlig. Om man gör ett skript som tar bort kärnor och man missar på ett litet tecken någonstans, så kanske det, i stället för att ta bort alla gamla kärnor, råkar ta bort alla kärnor, inklusive den som man för tillfället kör på, och det kanske inte är så bra.
Så jag skulle nog gärna stega igenom skriptet med någon debugfunktion innan jag riktigt litar på det.
Fast i just detta fallet tror jag nog risken är större att det kanske fattas någon parentes, citattecken eller liknande så att man helt enkelt får ett felmeddelande.