Användarens kod glömd
För något år sedan bytte jag dator, och överlät den gamla på en vän.
Nu har jag glömt lösenordet för mig som Användare, vilket gör att denne inte kan köra Defrag eller installera Ccleaner.
Hur skall jag hitta mitt lösenord, eller ta bort mig som Användare?
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Om du hade kunnat hitta ditt lösenord så hade det ju inte varit någon poäng att ha ett över huvud taget, så det lär nog inte gå om säkerheten är anständig. Varför ta bort kontot? Räcker det inte med att bara skapa ett nytt och låta det gamla ligga där för sig själv och skräpa…?

Om operativsystemet är xp kan man som regel använda administratör som inloggning och utan lösenord.
Då är man administratör och har fulla rättigheter.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Förlåt, nu har jag virrat till det.
Jag är ju Administratör, och har glömt lösenordet.
Vännen kör nu naturligtvis med annat namn, kallas det konto.
Men när vi vill köra Defrag etc, frågar ju datorn efter mitt lösenord. Och där står jag.
Datorn kör Vista Business.
Tom

OK! Tack!
Det var ju mycket, men skall väl göra ett försök.
Det där gällde ju XP, men kanske fungerar för Vista också.
Tom
Okej, jag trodde det gällde XP.

I Vista och W7 måste man använda dyra program för att knäcka lösenord.. det är en säkerhetsförbättring.

Det var ju uppmuntrande :(
Men kanske förståeligt. Får väl se om mitt minne återkommer.
Tom

Som regel brukar man använda ett speciellt lösenord.. men det kan skifta mellan åren.
Jag har suttit några gånger i flera timmar på jobbet för att komma på vilket jag använde för några år sedan.. som regel lossnar det så småningom.. men det är helt klart en fördel om man själv har tillgång till datorn.

Dessvärre verkar mitt problem vara lite specifikt.
För en tid sedan (ett par månader) avsåg jag att ta bort behovet av lösen för mig, och eventuellt göra Gode vännen till Administratör.
Jag gjorde det. Eller trodde tydligtvis att jag gjorde det. Ty när jag vid ett senare tillfälle skulle köra Defrag, kom frågan om mitt lösenord igen. Jag blev lite förvånad.
Alltså någonstans på vägen har jag antagligen tryckt på fel knapp. Kanske skapat ett nytt lösenord (som jag då inte har en aning om), eller gjort något annat fel.
Jag tror mig veta de tre lösenord jag använt i olika samma det senaste dryga året.
Men antingen sviker mig trots allt minnet, eller har jag gjort något fel enligt ovan.
Tom

Du är inte ensam.. om det nu är någon tröst… folk har släpat sina datorer till jobbet och hoppats att jag skall lyckas lösa deras problem.
Och problemet är som du förstår att de skrivit ett lösen.. iallafall säger de att de gjort detta men sen funkar det inte.
Man får fundera lite på vilka knappar man kan ha tryckt fel på osv.. tomt lösenord.. det gamla. stor o liten bokstav osv.

Och en klassiker är att man hade CapsLock när man skrev lösenordet, så att man har helt omkastat mellan stora och små bokstäver.

Skammens rodnad färgar mina kinder!!
Jag hade, som jag sa, tidigare tagit bort min kod som Administratör. Det var iaf vad jag trodde.
Men när jag försökte något, t ex Defrag, kom rutan upp där det efterfrågades mitt lösenord, och då försökte jag med de jag trodde skulle fungera. Men icke.
Jag har läst tråden här ovanför flera gånger för att hitta någon lösning.
Och till slut, i går, gick en talgdank upp. Lösningen finns ju där. Zepp hade den!
Eftersom lösenordsrutan kom upp, trodde jag att den måste ifyllas. Men det skulle den ju inte. Lösenordet hade jag trots allt fått bort, så när jag äntligen såg, och tänkte efter, vad Zepp skrivit, "tomt lösenord", så klickade jag alltså vidare utan att fylla i något i rutan. Och vips, funkade det. Så enkelt var det.
Så går det när datordummies inte begriper ett dyft.
Tack, Zepp!
Tom

Du är inte ensam.. har själv suttit i timmar innan jag fattat att det var inget lösenord.
Men att inte ha något innebär att det är fritt fram för virus och annat, de försöker köra administratör utan lösen i första hand.

Vännen har nu blivit Administratör med lösen.
Härligt med alla tips man får.
Tom

Se då till att han olika konton för administratör och för daglig användning.. fast det är inte ditt problem längre.?

Vännen är min Sambo, så blir det problem, lär jag få försöka hitta lösningen. Ofta finner jag den här.
Varför olika konton? Har man inte missat det där med virus i kontot för daglig användning då?
Tom

Det man använder för dagligt bruk är ett användarkonto… dvs ett utan möjligheter att mickla med systemet.. man kan bara köra programen.
Det är kontot med administratörsrätt som micklar och instalerar.. surfar du med ett adminkonto tillåter du även att andra datorer som du ansluter till över Internet instalera kod på din dator.. och om det är skum sådan kod lär du inte märka något fören det är försent.

Det vanliga kontot som man använder bör inte ha administratörsrättigheter, dels för att man inte själv av misstag ska göra dumma saker, men också för att elaka program inte ska få administratörstillgång till datorn om man råkar på dem. Alltså låter man kontot "Administratör" finnas kvar i datorn, men sätter ett lösenord på det, och använder själv ett konto med vanliga användarrättigheter. Om man vill installera program måste man då skifta konto till administratörskontot, och då är risken mycket liten att man gör det av misstag.

OK! Det där hade jag aldrig hört talas om, utan jag har ju alltid öppnat min dator med lösenordet för Administratören.
Men virusgubbarna blir väl bara duktigare och duktigare, så dom kan mickla även med Administratörskontot.
Alltså tar jag nu och öppnar ett vanligt Användarkonto utan lösenord.
Rätt uppfattat?
Tom

Bäst och enklast är att göra ett nytt adminkonto med lösenord och sen göra ditt gamla till användare.

Enligt senaste undersökning hittade AV-programen ungefär 30% av all skadlig eller irriterande kod.
Skall virusmakarna hitta ditt lösenord så måste de köra något lösenordsknäckarprogram, inte omöjligt men rätt osanolikt.

#22 Zepp Smart! För jag tänkte att om jag bara börjar med ett nytt Användarkonto, så är det väl en hel del som inte följer med, utan jag skulle behöva sitta och kopiera över.
Rätt tänkt?
Tom

Joo.. det kan spara några timmars arbete.
Men det försvann lite inställningar när jag tog bort lösenordet på mitt användarkonto, mailinloggning iallafall.
Det följer inget med, det blir som när datorn var ny.
Sätt inte upp mail på administatörskontot om du kör POP3, för då får du hoppa mellan kontona för att läsa alla mail.

Jag bara skapade ett konto. Gjorde det till Administratör med lösenord, lämnade det meddetsamma och gjorde det gamla till vanligt Användarkonto.
Har sedan inte varit inne på nya, så jag har ingen aning om vad där finns.
Skall väl kolla vid tillfälle.
Tom
#21: Aldrig hört talas om? Jag trodde du läste ett och annat inlägg här; det pratas ju om detta ganska ofta, vad jag har sett. Till och med jag, som inte ens behöver bry mig, har sett det ett otaligt antal gånger.

Såå skulle jag alldrig klara av att göra.. då skulle jag inte kunna somna på kvällen!
Jag vill nog helst se att allt funkar innan jag tar bort adminrätten på det ena kontot.. tänk om jag råkade trycka fel tangent eller något..!?

#27 Datorn med program omfattar nog hyllmeter med manualer och beskrivningar.
Likaså skrivs och diskuteras mycket om mycket på denna sajten.
Därför blir det lätt så, att även om saker och tings nämns, så har jag fullt upp att ta till mig det som just för stunden är aktuellt för mig.
Jag klarar inte att memorera allt som skrivs. Speciellt som jag inte alltid begriper problemet ni talar om förrän det dyker upp hos mig.
Betänk, jag är en gammal man, som aldrig gått en datakurs, utan det lilla jag har lärt mig kommer sig av enbart användande av färdiga program. Även om jag började min databokföring på en ABC80. (Har du hört talas om detta maskineri från anno datsu mal?)
Tom
JA du Tom själv började jag på en C-128. En gån i tiden så en är allt självlärd som du, så man får sitta och tänka länge innan poletten trillarner, många gånger. Kul att du lyckades komma in i Adminkontot.
Hälsningar Gnidde.

Tack Gnidde!
Men jag måste ge "ingen nämnd-ingen glömd" en eloge för goda svar och god hjälp på alla mina frågor på den här tråden.
Annars hade jag nog fortfarande suttit och rivit mig i huvudet i denna fråga. Och andra frågor.
Tom
Självklart dom är duktiga som få. Trevlig helg på alla som läser här.
Hälsningar Gnidde.
Duktiga som få vet jag inte. Jag tycker nog att det är ganska många här i världen på många olika forum som är duktiga. Jag är tyvärr inte en av dem, men på andra forum har jag fått oerhört mycket hjälp i olika problemsituationer. Här vet jag inte om jag någonsin ställt någon fråga i och för sig, men det kanske jag har.
Byt namn på Administratör, så ökar du säkerheten ytterligare.
*tips*

# 34 Woozy!
Menar du att man skall byta namn på Administratör lite då och då?
Liksom man rekommenderas byta lösenord i andra sammanhang.
Tom
Nä det menar jag inte, men datorn blir ju säkrare ju mer ofta du byter användarnamn och lösenord.
Syftet med att byta namn på administratörs-kontot är att alla vet ju att användarnamnet på administratörs kontot är "Administratör" på icke ändrat kontonamn. Byter du namn, så behöver de klura ut både användarnamn och lösenord.
Kan lova dig att detta tips är mkt effektivt. 
Vet ej om jag sett vilket OS du kör, men kör du Vista eller Win7, så kan du även kryptera C i realtid om du vill det. Gå in i gpedit och ändra Bitlocker så det kör 256-bit kryptering när du ändå håller på. Där kan du oxå ställa in att man måste ha en nyckel på ett USB-minne, för att kunna starta datorn, alternativt knacka in en 25-siffrig kod manuellt.
Kör du med kryptering på C, så skyddar du även SAM-filen.
Det finns många knep och knåp att säkra upp Windows. Visst tar det lite tid, men det blir ganska bra när det är klart. Jag spelade inte med den dator jag körde 256bit realtidskryptering, men jag märkte ingen märkbar skillnad jämte okrypterat när jag surfade, kollade på film etc.
Vill du säkra upp ditt Windows, så måste du gå genom tjänsterna och fimpa allt onödigt, samt ställa in lite för nätverket etc. Original så skriker ju Windows mer eller mindre rakt ut: Hej här är jag. Vilka nätverk finns det som jag kan ansluta mig till?.
Du får googla om du vill ha mer info om hur man gör det jag skrev om. Är lite lat idag. 
Hur som, lycka till.

OK!
Där var väl en hel del jag inte begrep, men får väl göra som du säger, Googla.
Tom
Eller så byter du bara namn på adminkontot, och låter det andra vara.