Ta bort coockies
Har alltid använt explorerers töming av cashen och trott att den tar bort alla coockies men idag tittade jag genom att använda verktyg-internetalternativ-ta bort webbhistorik-inställningar-visa filer och då fanns där en massa coockies kvar trots tömning av cashen både i explorer och diskrensning så hur får man bort dessa cookies å andra filer som finns kvar ?
Föröker man med att markera filerna å ta bort så sker inget trots att vista frågar om man vill ta bort filerna men den blinkar till lite men alla cookies kvar
mvh/bjorsa

Då är de forfarande aktiva.
Starta om datorn så skall de vara inaktiva såvitt du inte ställt att de skall uppdateras avrje gång du stratar datorn.
Lägg in CCleaner i startfilen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack för hjälpen !
Att starta om hjälpte inte men däremot din ccleaner funkade fint men kakorna fanns kvar men dom innehöll inget å då funkade en omstart då försvannt alla gamla smuliga kakor :-)
mvh/bjorsa

Om du kör IE8 så sparas cookies till sidor om du lagt till dem i dina favoriter listan i IE8
För att få bort dessa så gå till Verktyg, Internetalternativ, fliken Allmänt och ta bort. Se till att första valet på nästa sida "Spara information om favoritwebbplatser" INTE är ibockad. Om denna är ibockad kommer alla cookies och webcachar från sidor som finns bland dina favoriter att sparas men övriga cookies och cachade filer tas bort. Genom att ta bort den bocken så kommer även sparad information från sidor som ligger bland dina favoriter att tas bort.
Dock kommer alltid spår att finnas kvar i index.dat filerna i cachen finnas kvar och någon med lite kunskap kan gå igenom den och se vad du gjort med mera. (se dock nedan på CCleaner)
Om du besöker sidor där du verkligen aldrig vill att information skall sparas så bör du köra Internet Explorer i "In-Private" läge. Det startar du genom att öppna en ny flik och där på startsidan välja "Öppna ett fönster för In Private surfning". Då startas en ny session av IE och när du sedan stänger denna session av IE tas alla språ bort (även index.dat filerna.
CCleaner rekomenderar jag åxå som extra säkerhetsåtgärd för den klarar även av att ta bort index.dat filer där det även finns spår från surfning (alltså inte bara spåren i internet cachen
Jisses, vilket krångel för att ta bort några cookies.

Nädå.. man ställer bara in det som man vill ha det.. fast då gäller det att man vet hur man vill ha det, det är oftast där skon klämmer.

Kör med Ccleaner nu för tiden men har nu märkt ett till lite irriterande problem med explorer och det är när jag börjar att skriva in en adress tex aftonbladet så dyker där upp tidigare sidor inte jättemånga men ett tiotal trots Ccleaner och trots avbock av Spara information om favoritwebbplatser har även kört diskrensning och har även att 0 dagar på webbhistorik men dom sidorna finns kvar hur jag än gör någon som har en lösning ?
mvh/bjorsa

Ja de borde försvinna med både IEs egen rensning (om du bockat i "Tidigare besökta webbplatser") och med ccleaner.
Du kan dock pröva och ta bort dem manuellt.
gå till adressraden i IE och skriv aftonbladet. När nu alla förslag på tidigare besökta webbplatser kommer upp så hovra över dem en och en så skall det dyka upp ett rött X i slutet på raden till höger. Klicka på krysset så tas historiken för den platsen bort. Upprepa för varje en som du vill ta bort.
Detta är bara ett sätt att ta bort dem manuellt men det borde funka med IEs rensing och även med ccleaner. bet ej varför det inte funkar för dig

Om du ställer CCleaner att ta bort alla cockies så gör den det.
Altså bocka ur rutan om 48 timmar.

Var även uppmärksam på att historiken sparas i en index.dat fil i IE cachen. Den kan vara upptagen av IE själv vilket gör att Ccleaner endast markerar att dessa skall tas bort vid nästa omstart av datorn då filen är ledig.
OT: Jisses, vad många olika stavningar det finns för ”cookies”…

Ett annat bra tips är att köra i In-Private surfning läge. Då sparas inga cookies, historik eller internet temp filer i cachen efter att du stänger ner IE. Det sparas inte ens några spår i index.dat filen vilket det annars görs.
Nackdelen är förståss att om du loggar in på en sida (t ex iFokus och väljer "ha mig inloggad" så kommer inte webbläsaren ihåg dig nästa gång för den kakan tas bort när du stänger webbläsaren
Du kan starta in-private surfning på flera sätt.
- Starta IE och välj ny flik - där finns ett val att starta In-private surfning
- Gå till valet Säkerhet på menyn och välj In-private surfning
- Gör en egen genväg till in-private surfning genom att ange IEXPLORE.EXE -private lägg genvägen på skrivbordet eller i aktivitetsfältet. varje gång du klickar på denna startar IE upp i in-private surfning läge
För Goolge chorme är samma kommando chrome.exe -incognito för att alltid starta upp chrome i läge att aldrig spara några spår

#7 den metoden har jag testat men alla sidor finns kvar och har nog testat den 20 ggr under några veckors tid .
Jo det där med private surfing känner jag till men tycker att man skall kunna surfar som vanligt men att man skall kunna ta bort tidigare sidor men hos mig verkar det som om dessa tidigare ligger någon annanstans då varken ccleaner eller diskrensing eller att klicka på röda krysset i adressfältet fungerar .
Är lite irriterad över allt krångel det är med vista å explorer kanske man skall prova windows 7 ?
Får ofta köra program som administratör för att få dom att fungera å glömmer jag bort att högerklicka för att starta som admin så tar det ju en stund innan jag fattar vad som är fel å det jobb man gjort får göras om igen .
mvh/bjorsa

Så länge cokien är aktiv så går den inte att ta bort.. har jag för mig.
Har du avslutat alla sessioner och de fortfarande är aktiva så har du antingen aktiverat feeds eller synkroniserat sidan eller så har du ett virus som använder cocikesen för sina ändamål.

#13 hur avaktiverar man feeds ?
mvh/bjorsa

Tog å återställde explorer men fortfarande finns tidigare sidor kvar på visa webplatser och dessa webplatser har aktiv feeds men oxå sådana utan aktiv feeds fast jag har inte aktiverat feeds medvetet .
mvh/bjorsa

När du surfar med administratörsrättigheter låter du andra datorer ställa in din dator som dom vill.

#16 Där hängde jag inte riktigt med jag surfar inte med administratörsrättigheter eller hur menar du ?
Försökte nu att köra explorer med administratörsrättigheter men högerklickar jag på explorer så finns där inga sådana alternativ
mvh/bjorsa

Är du inloggad på ett konto med administratörsrättigheter så surfar du oxå med samma rättigheter, så har oxå alla datorer som ansluter till din samma rättigheter.

Men om jag vore inloggad som admin så skull ju alla mina program fungera men det gör dom inte utan jag måste köra vissa program som adminisratör genom att högerklicka på dom och välja kör som administratör så jag tror inte jag surfar som administratör .
Hur loggar man in i vista som administratör ?
mvh/bjorsa

Man har satt olika behörigheter i användarprofilen.. antingen som administratör eller användare.. som då bara har rättigheter att köra programen men inte ädra på några kritiska komponenter i systemet.
Kolla i kontrollpanelen/användare.
Man bör ha minst ett administratörskonto med lösenord och ett användarkonto som kan vara med eller utan lösenord.
Tar man bort administratörsrättigheten från sitt enda konto, kan man antagligen få problem, varför man först skapar ett speciellt konto med fulla rättigheter som man sedan gör alla systemförändringar ifrån.
I W7 kan man som användare göra vissa systemförändringar.. om man känner till lösenordet för administratörskontot, vilket gör saken bra mycket smidigare än att logga fram o tillbaka mellan olika konton.
Det är så här det fungerar på de flesta företag, systemadministratören sätter upp de olika datorerna, lägger in program osv, användaren loggar in som användare och bara kör datorn, så som arbetsgivaren tänkt att denne skall göra med de program som denne har lagt in för ändamålet.

#20 Tittade i kontrollpanelen och användarkonton och jag har bara 1 konto och det är som administratör .
Hur gör jag för att få ett till konto och kommer jag då slippa mitt problem med dom tidigare sidorna som fortfarande finns kvar ?
Jag måste trots att jag tydligen är adminstratör öppna vissa program som administratör annars fungerar dom inte som dom skall men de e ett annat problem :-)
mvh/bjorsa

Hittade hur man gör ett till användarkonto så har gjort ett till nu att ha när man surfar
mvh/bjorsa

Krashar det kontot kommer du inte alls in i datorn.
Man bör minst ha två konton ett som har administratörsrätt.
Skapa bara ett nytt gör det oxå till ett administratörskonto.
Sen så loggar du in på det, gör ditt nuvarande till användare.. så slipper du göra om alla inställningar som du redan har gjort.
Det skall vara lösenord på adminkontot.. annars så är det öppet för andra oxå. även för virus.
Vad ditt problem med sidorna beror på är för mig en gåta.. kan ju även vara virus som använder cockies för att lgra information om dina bankaffärer.
Du får luska vart cockisarna leder till och fundera på om du har någon tjänst igång som behöver dessa.

I Ccleaner kan du även lägga till egna adresser som skall tas bort.
Om du letar upp det eller de bibliotek där dina kakaor finns (som ligger kvar vid rensingen) och anger dessa adresser i Ccleaner så kanske det hjälper.
Det brukar vara under appdata local och roaming som du kanske bör lägga till

#23 Har nu 2 konton så när jag startar datorn har jag ett där det krävs lösenord dvs mitt gamla (admin) och ett nytt där man inte behöver lösen å de borde väl vara ett utan admin ?
Fast nu när jag loggar in på mitt admin konto och går till kontrollpanelen och tittar på användarkonton så finns där bara mitt admininistratörkonto borde jag inte se det andra kontot där oxå ?
Har kört avg virus och antimalware men dom hittar inget virus .
#24 När jag tittar i temporary internet files efter jag tömt cashen så finns där inga filer så dom där "tidigare sidorna" måste ligga i någon annan katalog nånstans på datorn kanske har jag varit där å råkat ändra till flytta mapp i internetalternativ-inställningar webbhistorik men inget jag metvetet gjort å gör jag en sökning i datorn på internet files så hittar han inte ens katalogen temporary internet files :-) tycker vista är ¤####"
men är säkert bara jag som inte har tillräckligt med kunskaper för att få vista att fungera vettigt för mig .
mvh/bjorsa

Internet Explorer (likväl som andra webläsare) sparar cookies och itnernet adresser dels i temporary files men även i en fil som heter index.dat. Det är därför inprivate surfning är att föredra om man inte vill lämna spår efter sig för den sparar inte någon information i index.dat filen.
Om man inte kör inprivate och rensar alla cookies och temp internet files så finns alltid spår kvar i index.dat filen som en person med kunskap kan ta reda på var du har surfat (det finns även verktyg som kan läsa index.dat och få all historik i klartext)
Jag har lagt till i Ccleaner att den även skall ta bort min index.dat fil för säkerhets skull. Problemet är bara att index.dat filen är låst då datorn är igång men Ccleaner markerar då den att den skall tas bort vid nästa omstart.
Vet ej om det är det som är ditt problem att du har spår kvar i index.dat och att det är där du ser din historik trots att du rensar. Framför allt om du valt att flytta temp. internet files mappen.
Du skall titta i c:/användare/ditt userid och där leta upp appdata och application data. filerna kan finnas i local, local now och roaming (beroende på hur ditt system är uppsatt). Jag brukar markera bägge dessa kataloger för rensning vad gäller temporary internet files som kan tänkas finnas därunder.
#26, ”Internet Explorer (likväl som andra webläsare) sparar cookies och itnernet adresser dels i temporary files men även i en fil som heter index.dat”.
Antar att du inte menar alla andra webbläsare (det skrev du inte heller). Det var visserligen länge sedan jag hade Windows, men även då hade jag Opera och den hade ju sitt eget ställe att spara lite allt möjligt, däribland kakor om jag inte minns fel. Men det var ju några år sedan så det kan ju ha ändrats sedan dess.

De hela löste sig för några dagar sedan då jag installerade en ny version av AVG och till den fanns det avg pc tuneup och den hittade 1000 tals fel som den fixade å vips så försvannt alla gamla aftonbladets sidor som låg som tidigare trots att jag rensat å rensat men som sagt nu är de löst
mvh/bjorsa