Bygga bildbehandlingsdator
Hej, står i begrepp att skaffa ny dator och funderar lite på att bygga själv, gissar att man kan få mer för pengarna då än om man köper färdigt. Förslag (på båda delar) vad som kan vara rimligt mottas tacksamt. Om ni föreslår att bygga själv (jag har gjort det förr och skulle säkert fixa ihopsättandet, bara det att jag inte har koll på vad som gäller eller vad som krävs idag) så tar jag också gärna emot förslag på var man köper bäst/billigast/med bra service.
Jag fotograferar en hel del och vill därför ha en dator som utan att sega ner sig fullständigt hanterar t.ex. Photoshop CS4/5, lightroom osv samt stora bildfiler. I övrigt är "normal" hemanvändning vilket för mig innebär surf, MS Office och lite sådant. Det som väl är det tunga för datorn är och förblir framöver bildbehandling och eventuellt enklare videoredigering.
Skillnaden på 2- resp 4-kärnig processor? Hur stor roll spelar det? Dedikerat grafikminne eller ej? GDDR eller DDR eller vilket minne rekommenderar ni? (Hoppas jag inte blandar begreppen allt för mycket) :o) 2, 4 6 eller ännu fler GB ram?
Givetvis ett nätverkskort också men det är kanske standard i dagens datorer.
Prislapp då? Jag hade tänkt runt 5.000 - 6.000 men inser också att det kanske blir i underkant? Max 10.000 i alla fall. Gärna förslag på konfig för runt 5 resp 10.
Tack på förhand.
mvh Martin
Tror att du får bäst svar på ett annat forum såsom sweclockers. Finns tom en speciell tråd för datorköpsråd och konfigurationer. Använd också sökfunktionen som finns där, tips är att söka på photoshop sen under datorköp. Så hittar du många datorer som de diskuterar kring. För majoriteten är hardcore gamers eller wannabe hardcore gamers =) Där spelprestanda är A och O vilket inte alltid rimmar med dina behov.
Exempel på tråd som rean finns:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/970388-dator-bildredigering-runt-6-7k/
/Fridaybrew
Du kan få ihop en bra dator för under 10 000 inkl. operativsystem genom att bygga den själv - men det gäller att du vet vad du gör annars är det risk att något inte kommer fungera som det ska. Det nuvarande numret utav Datormagasinet har en bra artikel om hur man bygger sin "drömdator".
Men mitt tips är att ha en stor hårddisk (RAW och PSD filer tar mycket plats), minst 2-kärning processor men satsa helst på en intel iCore 5 som är fyrkärning. När det kommer till RAM så är det minst 4 GB som gäller men i studiosammanhang så rekommenderar jag minst 8 GB. Grafikkortet däremot behöver inte vara utav värsta kvalité, utan du kan nöja dig med en som ligger runt 750-1250 kr, gärna en med dubbla skärmutgångar ifall du skulle köpa till dig en extra skärm senare. Inget är härligare än att arbeta vid två skärmar. Sedan när det gäller operativsystemet så måste det vara 64-bitars så det blir ju Windows 7 att föredra.
Lista över ultimata photoshop-datorn (>13000 kr)
Intel iCore 7 3.0GHz 4-kärning (2700 kr)
2x1TB HDD RAID-kopplade (avspegling så man inte förlorar någon fil) (1500 kr)
16 GB DDR3 (3500 kr)
1GB NVIDIA Directx11-stöd (2500 kr)
Windows 7 Ultimate (annars får du inte alla 16 GB i RAM) (3500 kr)
Håller med #2.
Det är mkt klokt att köra raid1 (asvpegling, dvs kopia) Tänk på att du måste ha exakt två lika dana diskar. Annars tar den mindre och slöare disken över. Kan varmt rekommendera Samsung Spinpoint. De har 32MB cache, ganska snabb läs/skriv, men tyvärr lite slö accesstid. Men det är mkt disk för pengarna. Diskarna är svala (driftsäkra) och billiga. (finns givetvis snabbare och med mer cache, men dyrare).
När du väl startat PS och andra program, så arbetar ju arbetsminnet och ej hårddiskarna, förräns du öppnar/sparar etc.
Arbetsminne hade jag köpt 8GB utan att tveka. De kostar inte speciellt mkt pengar idag. I dagsläget så klarar man sig ganska bra med 4-6GB, men det skiljer ju inte så mkt pengar. Satsa nån hundring extra på bra minnen (märken).
Grafikkortet skall du köpa så snabbt och med så stort minne du har råd till. DX11 i Win7 nyttjar grafikkortets prestanda om jag inte fattat fel.
Nätverkskort behöver du inte köpa då alla moderkort värt namnet har det inbyggt.
När det gäller processorn så bör du minst ha 4 kärnor. AMD´s 6-kärniga har mkt bra prestanda för pengarna till tex bildredigering. Det gäller ju att programvaran stödjer att arbeta med mer kärnor, men det kommer mer och mer. Antar PS stödjer en del kärnor. Annars kanske det finns att ladda ned patch som åtgärdar det till din version?
När det gäller max minne som #2 skriver, förstår jag inte vart han fått det ifrån att man måste ha Ultimate för att stödja 16GB. Det är fel. Däremot så måste du minst ha Win7 Home Premium 64bit för att få stöd till 16GB. Proffessional/Enterprise och Ultimate stödjer alla 192GB i 64bit-varianten.
Här kan du kika lite vad som skiljer de olika Win7 åt.
#3 Win7 Home Premium stödjer totalt 16 GB i minne inkluderat grafikortets ram. Har du 16 GB RAM plus 1 GB på grafikkortet så kommer datorn visa 15 GB RAM samt att grafikkortet har möjlighet att använda upp till 2GB RAM. Men alla programmen kan inte utnyttja den möjligheten. Därför är det viktigt om man ska använda varje bit utav ramen så måste operativsystemet klara av det.
Ja visst ingår allt ram inom OS´ets gränser, men man kommer långt med 14GB till arbetsminne oxå… 
#5 Oja, jag tuffar på med 4GB + 1 GB grafik. Men jag tänker bygga ett monsterbygge när HP:n börjar bli fem år gammal och ska säljas.
=)
Jag kör en gammal häck som duger för mig när det gäller bildbehandling.
Jag har en Core 2 Duo E8500 som jag lagt upp på 3.85 Ghz luftkyld. Två Samsung Spinpoint 750GB 32MB Cache i Raid 0, ett gammalt ATI 4850, 4GB OCZ. Duger gott åt mina få kunskaper inom bildredigering.. 
Är väl mest om man ska redigera "tunga" bilder och filter, jag har nytta av mer kärnor kanske.
Tror TS kan köpa liknande dator jag har begagnad för inte alltför stor slant.
Jag kör på en kraftful laptop som jag är nöjd med. Intel Core 2 Duo 2.28 GHz 500 GB HDD och resten har jag ju nämnt, grafiken är ju då GeForce 9650 GT
Tackar för all klok input. Om man tittar framåt, installation av programmen. OS på en disk och bildbehandlingsprogram på en annan eller det spelar ingen roll? Har för mig att jag läst något liknande i alla fall. Vi får se var det slutar, jag är väl ingen superanvändare av ps och drar de allra tyngsta funktionerna men då foto är ett intresse och jag snart kommer börja jobba med raw osv samt lära mig mer om ps så vill jag ju ha en dator som i alla fall inte likt dagens dör såfort jag ens tänker att jag skall börja titta på bilder eller än värre - redigera dem.
Återkommer om jag kommer på fler frågor - tack så länge!
mvh Martin
Nej, det har ingen som helst betydelse. I dagsläget finns det dem som tipsar om att köra OS på en SSD disk (räcker med 80 GB) och allt annat bör ligga på vanliga HDD diskar. Detta gör att OS blir snabbar både vid uppstart och under användning.
Har för mig PS vill lägga tempen/cachen på separat disk än OS för bästa prestanda. Är inte 100% säker, men nästan iaf.
SSD för mig som inte har koll… någon form av supersnabb disk där man lägger programmen och kör de därifrån?
mvh Martin
SSD=Solid State Disk, alltså ingen disk egentligen, utan mer som ett fast minne. Inga rörliga delar, alltså. Typ minneskort, eller flashminnen eller hur man nu ska försöka beskriva det. En SSD är väl ingen garanti för att det går snabbt, det finns ju snabba och långsamma SSD, precis som det finns snabba och långsamma hårddiskar, men förutsättningarna finns ju att de ska kunna vara riktigt snabba.
Aha, då är jag med. Tack.
mvh Martin
SSD skall du idagsläget ha OS på. Alla filer du jobbar med rekommenderar jag att du har på vanligt disk. (bilder etc)
Tack.
mvh Martin