Bör jag vara försiktig? (extern HDD)
Hejsan..
Bestämde mig för att köpa en extern hårddisk för att göra en backup på allt på min dator.
Men, om jag skulle koppla in min externa HDD i skolan exempelvis, är det lätt att få virus på HDDen?
Om jag överför ett worddokument till min hårddisk från skolans datorer kan då hårddisken bli virus infekterad?
Det kommer bara vara word dokument jag kommer överföra.
Kamilla

Jag rekommenderar att du håller dig till din plan att ha den externa disken till backup på din egen dator och inget annat.
För kopiering av filer från skolans datorer, kan du ha ett USB-minne. Det blir smidigt att köra en viruskontroll på det, innan du släpper in filer därifrån till din egen dator.
Håller med föregående. Om du har tänkt HDDn som backup så bör du vara försiktig med den, inte ha med den på massa olika ställen osv. Dels finns ju risken för stötar osv så att den går sönder men även virus (skolor brukar, eller brukade ju i alla fall på min tid, i princip alltid ha infekterade datorer).
Ett USB-minne kostar bara några tjugor idag om man inte vill ha de största och är ett bättre alternativ.
mvh Martin
Om du har XP, stäng av autoplay i din dator. Då kvittar det om din hårddisk får virus eller ej. Det hoppar inte över. Windows 7 har autoplay avstängd som defaultläge.