Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3917 ggr
[spinn]
0

Windows Vista administratör, går ej att logga in

Hej,

jag skulle byta inloggningslösen förra veckan. Är administratör på mitt användarkonto och när jag skriver in det nuvarande lösenorden och det jag vill byta till kommer en ruta om att det nuvarande lösenordet är fel. Senare stänger jag av datorn och när jag ska logga in nästa gång säger den att det är ett felaktigt lösenord. Jag vet att det är rätt lösenord och har även provat andra gamla lösenord, inget funkar. Har ett annat användarkonto också, men är ej administratör på det kontot, det går alltså inte att göra så mycket eftersom datorn ber om administratörslösenet hela tiden.

Finns det något att göra så att man kan logga in igen utan att behöva ominstallera och då förlora massa bilder och annan data?

Otroligt tacksam för svar

Zepp
0

Man köper ett svindyrt lösenordsknäckarprogram.

Finns inget sätt att ta sig inte på moderna datorer annars och det är en säkerhetsförbättring i Windows sen Vista.

Vanligtvis har man användt stora eller små bokstäver.. eller som oftast inget lösenord alls.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Om du bytte lösenord, så kanske du råkade ha CapsLock tryckt när du skrev in lösenordet, så att stora och små bokstäver blev tvärtom mot vad du menade. Det är ett mycket vanligt fel. Det påverkar inte siffror och specialtecken, men alla bokstäver blir tvärtom. Om du råkade ha CapsLock när du bytte lösenord, så kom det ingen varning; den kommer bara när man har försökt logga in med fel lösenord.

Så enklast är att prova att logga in med lösenordet du valde, men med CapsLock. Har du tur så funkar det.

Om du inte kan komma åt dina filer, så går det troligen att göra från en Ubuntu Live-skiva så att du kan kopiera ut dem till en extern enhet.

[Woozy]
0

Det går att nollställa lösenordet, såvida TS inte kör med kryptering.

Här har du 12 tips på hur du kan göra för att komma tillrätta med problemet.

Länk