Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 5656 ggr
Matrebellen
1

Hjälp med Gmail, rörig inkorg

Jag mailar mycket vilket resultera i många mail och för mig viktiga mail. Problemet är att jag hela tiden får månadsbrev och meddelande från sidor jag är medlem på såsom Voddler eller om jag prenumera på något annat.

Enklast vore ju att bara avbryta prenumerationerna men jag vill samtidigt få dessa mail bara inte direkt i inkorgen. Kan jag göra så alla mail från t.ex. Voddler hamnar i en Voddler-mapp, att meddelande från Facebook hamnar i en Facebook-mapp osv.? Om det går, hur gör jag det?

Uppskattar verkligen hjälp!

jronn
0

Yeep det går, du skapar mappar som du döper till Voddler mm.
Sen väljer du upper till höger inställningar-> filter där skapar du filter för varje nyhetsmails grupp. Glöm inte markera att dom inte ska i inkorgen.

Matrebellen
0

Tusen tack! Skrattande

Gnidde
0

Gå till intällningar och undersök prioritewrad inkorg.

Hälsningar Gnidde.

guraknugen
0

Finns inga mappar i Gmail, däremot etiketter. Men egentligen fungerar det på ungefär samma sätt. Du kan ju skapa filter som ger en viss etikett på vissa meddelanden du får. Om du dessutom skapar filter som direkt tar bort dessa meddelanden från inkorgen så får du väl ungefär samma funktion som om det vore mappar, det vill säga du kan klicka på en viss etikett till vänster och få upp alla meddelanden som har den etiketten, samtidigt som du slipper se dessa meddelanden i din inkorg.

Är förresten inte den nya funktion i Gmail till hjälp, där du markerar vissa meddelanden som viktiga som sedan Gmail lär sig? Då borde dina viktiga meddelanden hamna under viktigt direkt och skiljer därmed ut sig från den vanliga inkorgen. Kanske också kan vara en väg att gå i så fall. Har inte testat detta så noga själv.

Ett annat tips är ju att ha två e-postadresser. En för dina vanliga meddelanden och en för månadsbrev och liknande. Så gör jag själv och det skulle nog bli outhärdligt om jag inte gjorde så. Jag är ju registrerad på ett ganska stort antal e-postlistor numera och till dessa använder jag en särskild e-postadress, ett särskilt konto , alltså. Då blandar de sig ju inte med e-post från vänner och liknande.

Matrebellen
0

#3 Prioritewrad? Ingen aning om vad det är men ska titta.

#4 Jag antog att #1 menar etiketter. Jag syftade på etiketter också när jag skrev mappar, kanske var vilseledande.

Exakt så som du beskriver vill jag ha det. Att alla meddelande från t.ex. Facebook hamnar under Facebook-etiketten så jag inte får det ihop med mail som inte är automail.

Det där med markera vissa meddelande som viktiga låter inte aktuellt för mig. Alla mail som inte är automail vill jag få direkt i inkorgen. Det är bara prenumationer och automail som jag inte vill ska hamna direkt i inkorgen.

Att ha två e-postadresser har jag också tänkt på men tycker det är jobbigt med flera så jag föredrar hellre att sortera inkomna mail i olika etiketter. Vill helst separera allt månadsbrev och automail så inte nyhetsbrev från Voddler blandar sig med meddelande från Facebook. Ska jag ha en e-post för varje sak så skulle det bara bli förvirrande. Hellre etiketter alltså.

guraknugen
0

#5: Jag tror att Gnidde halkade lite på tangenterna och menade ”prioriterad”…

Men hur som helst så verkar ju ditt problem löst nu då, om jag inte missuppfattat det hela. Bara att börja knåpa ihop lite filter nu då, så att rätt etikett automatiskt hamnar på rätt inkommande meddelande och så att vissa automatiskt tas bort från inkorgen.

Matrebellen
0

Japp! Glad

akcebeR
0

Jag har en fråga angående filtret…

Om jag t.ex. vill att alla mail från @abc.se hamnar i ett filter… hur gör jag då?

Alltså finns det något sätt att slippa fylla i alla tänkbara namn@abc.se och istället bara ange @abc.se så kommer alla från @abc.se till en vald etikett?

OBS! abc.se var bara ett exempel taget ut luften.

guraknugen
0

Det är bara att skriva @abc.se i från-fältet. Testade nyss på ett av mina konton med @gmail.com och fick tiotusentals träffar, vilket verkar rimligt med tanke på att det är ett konto för e-post-listor…

Så om du exempelvis anger bara @ så lär du nog få träffar på precis allt du någonsin fått (och sparat).