Mini PC
Jag har planer på att skaffa en miniPC /netbook.
Alla begrepp är så förvvirande när jag googlar och letar info och försöker jämföra olika märken.
Jag har några frågor:
Ramminne - vad är det - ska man ha så stort som möjligt ?
Processor - vad är att tänka på med den ?
Lagringskapacitet - är det allt vad man lagrar i datorn alla program, bilder osv ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag glömde skriva - jag ska använda den för att surfa och läsa e-post när vi är i stugan.
Vad är viktigast att tänka på då. Reflexfri skärm har jag fåt tips om att det är bra. Inbyggd 3G likaså.

Altså, om du vill ha en netbook med samma prestanda som en vanlig PC så kostar de lika mycket, då det till stora delar är samma komponenter.
Finessen med en Netbook är egentligen att läsa lite mail o sånt.. annars så springer det upp i pris.
RAM = Random Axess Memory, det är ditt arbetsminne, där programen läggs in.
Processor, klockfrekvens, strömsnål, antal kärnor, bushastighet.
HD = Hard Disk, är ditt lagringsutrymme, hur mycket skall du lagra.. mest mejl eller?
Netbooks har ofta ett enklare inte lika funktionellt operativsystem.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kör både det ena och det andra på en vanlig Eee PC 900 och det funkar klockrent, även med 3D-skrivbordseffekter på (såvida jag inte vill ha ett stort antal simmande fiskar i skrivbordskuben, för då blir den lite väl seg), så visst kan man använda en billig ”netbook” till annat än att bara surfa.
Om jag bara hade velat surfa och läsa e-post så jade jag valt det billigaste jag kunde hitta, för sådana saker ställer inga större krav på hårdvaran. Däremot hade jag nog valt ett så snabbt bredband och så vidare som möjligt.

Justdet.. du valde inte det billigaste som sagt vad!
I den ena minPC jag tittat på (Packard Bell Dot 533 NC) ingår Photoshop Elements 8. Den kostar 3590 kr.
Är det så bra att det ingår - jag tänker att det tar mycket plats och segar datorn mycket eller har jag fel ?
#5 Om du specifikt bara vill surfa och kolla e-posten på den bärbara är Photoshop inget nödvändigt. det fu behöver är adobe flash och ett operativsystem med e-post klient.

Programen drar inget så länge du inte kör dem eller laddar in dem i minnet vid uppstart.
Tack för alla svar - nu blev jag i alla fall liiiite klokare.
Liiiite klokare beror mer på mig än på era förklaringar.
Hårddisken är alltså det ställe där du installerar alla program(Photoshop Elements) och lagrar alla dina brev och chattloggar, coockies du får när du surfar mm.
RAM minnet är arbetsminnet. Mycket minne är bra för att datorn skall jobba snabbare. osv osv osv Zepp förklarade ganska bra ovan
Man kan enkelt säga så här att ju mindre RAM-minne du har, ju mer får din hårddisk jobba. Ju mer hårddisken får jobba, ju mindre räcker batteriet, och söligare blir datorn. Byter du ut hårddisken mot en SSD, så laddas alla filer snabbare, och batteriet räcker längre, samt datorn blir svalare och tystare.
SSD är som en hårddisk, fast i form av minne. Den har inga rörliga delar, så den är snabbare, dyrare, energisnålare, svalare och ej känslig för stötar som en vanlig hårddisk är.
Skulle du välja att byta ut hårddisken mot en SSD, så antar jag att det inte är av lika stor vikt att köpa mer RAM-minne, som om du har en vanlig hårddisk. Fast, man kan aldrig få för mkt minne oavsett vart de sitter i datorn. 
#4: Om du menar mig, valde jag en av de billigaste, men kanske inte för att det var billigast utan för att det var vad jag trodde skulle passa mig samt att jag inte ville ha en Eee PC 700 då jag tyckte skärmen var på tok för liten. Men förutom det var det nog den billigaste, eller i alla fall en av dem. Kommer inte ihåg exakt vad den kostade, men under 3000 i alla fall. Köpte senare en till för lite knappt 2000 inklusive ett extra batteri som dessutom var större, men den datorn var lite begagnad. Och nej, jag samlar inte på dem; den andra var till min fru.