Datorn iFokus

Datorn

Etikett: programvara
Läst 4387 ggr
beem
0

Omvandla Mp3 filer till - ja vad då ?

När jag köper låtar från Spotify kommer  de som Mp3 filer. Jag vill brännade dem på CD och måste alltså omvandla dessa filer till ett bra format.

Hur / var gör man det ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

guraknugen
0

Varför inte använda ett brännarprogram som gör det åt dig?

Annars brukar man väl omvandla till wav innan man bränner. Tänk dock på att ljudjvaliteten inte blir på CD-nivå bara för att man omvandlar till ett ljudmässigt bättre format. Det som förlorats vid konvertering till mp3-formatet är borta för alltid.

[PeterWem]
0

http://filehippo.com/download_infrarecorder/

Bränner till CD och är öppen källkod.

guraknugen
0

Kan man förresten bara få musiken i mp3-format från Spotify? I så fall hoppas jag det är billigt.

Inkanyezi
0

Du vill alltså, om jag förstår det rätt, kunna spela från CD med en spelare som inte kan spela mp3-filer? Den vanligaste gången är att först konvertera till WAV, som är ett format som är mycket likt CDDA, och brännarprogrammet kan sedan skriva WAV-filen till en skiva i CDDA-format. Jag vet inte vilka verktyg som finns i Windows för det; i Ubuntu drar jag bara filerna och ber datorn göra en musik-CD.

guraknugen
0

#4: Fast Brasero klarar inte 24-bitars FLAC-filer, märkligt nog, så jag fick installera urgamla Gnomebaker för de gånger då jag behöver bränna sådant, vilket är det vanligaste formatet som jag använder (min gamla Roland VS-2480 ger 24-bitars wav-filer som jag sedan konverterar till FLAC för att kunna lägga till taggar, och filen kommer då samtidigt att fungera som dokumentation över vem som spelar var och så vidare).

Jag har dock felanmält det där med 24-bitars FLAC, så förhoppningsvis kommer det att fungera i framtiden.

beem
0

Så här menar jag.

Filerna  man köper från Spotify kommer i Mp3 format. Kan jag bränna Mp3 format  till en CD - skiva ? 

Jag har  fått för mig att jag först måste omvandla Mp3 till något format för att kunna bränna på CD.

Sorgen är kärlekens pris

Inkanyezi
0

Dataskivor och musikskivor är två skilda saker. Visst kan man bränna mp3 som data på en skiva, och då handlar det om CD-ROM, som har formatet ISO 9660. Musik-CD, som kan spelas i en musikspelare är ett annat format, CDDA (Compact Disc Digital Audio). Byte-ordningen är omvänd mot WAV, och därför är det mycket lätt att konvertera från WAV när man bränner till CDDA, och det kan i stort sett alla brännarprogram göra.

Numera kan nästan alla musikspelare spela mp3 också från en dataskiva, så om man vill ha plats för mer musik på skivan bränner man i så fall en dataskiva med mp3-filerna. Också DVD-spelare kan i regel spela av CD-ROM med mp3, så man behöver ofta inte konvertera sådant som man har tankat ner som mp3.

Men som sagt; om du inte har ett program som direkt omvandlar mp3 till CDDA-format, så får du konvertera filerna till WAV först, vilket mediaspelare brukar kunna göra. Sedan kan WAV-filerna brännas till en musik-CD.

beem
0

Nu förstår jag. Tack för all hjälp.

Sorgen är kärlekens pris

Kaj
0

I stort sett alla brännarprogram kan ta en mp3 fil och göra om den till CD formatet.

I Windows kan du även använda Windows Media player för att bränna ner filer till en CD. Bara att dra låten till brännarfliekn och sedan välja att bränna den till en CD skiva