Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 5528 ggr
Bloggerskan
0

Hittar inte IE! Hjälp!

Jag håller på att bli galen på IE…

Jag har sen en tid tillbaka helt lämnat IE och gått över till Google Chrome. Saken är dock den att jag vill ha både IE och andra webbläsare (Mozilla/Firefox, Safari, Opera) installerade också för att jag ska kunna kontrollera hur min hemsida ser ut i respektive.

Google Chrome är alltså min standard webbläsare. Till problemet nu då… Jag skulle rensa skrivbordet och tog bort alla webbläsare utom Google Chrome. Skulle sen sätta de i startmenyn istället och jag hittade alla MEN inte IE. Jag har sökt i utforskaren och får fram en IE-mapp men där finns bara skrivbord och övriga webbläsare. Alltså inte IE. Provade hämta hem IE igen men det står att jag inte kan installera eftersom jag har en nyare version på datorn.

Vad göra? Jag använder Windows Vista om det hjälper något. Jag begriper verkligen inte var f*n IE ligger. Eftersom IE är den webbläsare som läser allt tvärtemot övriga webbläsare är det viktigt för mig att kontrollera hur min hemsida ser ut i IE.

Hjälp mottages tacksamt!

Inkanyezi
0

Prova att välja "Kör" i startmenyn och skriv iexplore där.

Sedan kan du använda sökfunktionen för att hitta iexplore.exe om du vill ha en ikon för den. Du kan göra en länk när du hittar filen.

Kaj
0

Om du har Vista och gör regelbundna uppdateringar från Microsoft så bör du för ett par månader sedan ha fått en uppdatering med ett program där du kan välja olika webbläsare (KB976002). Det var ett krav från bl a EU att man på en Windows skulle låta användare själva få välja vilka webbläsare de ville ha och inte bara IE som standard.

Du skall då ha en ikon som heter "Val av webbläsare" som du kan köra och bocka i vilka webbläsare du vill ha på din dator (t ex IE, Chrome …) så skall dessa installeras (om du inte redan har dem installerade förståss.
Om du rensat ditt skrivbord kan den ha tagits bort så pröva att skriva Val av webbläsare i sökfönstret från startknappen och se ifalll den kommer upp.

Mosaik02
0

istället för att krångla och öppna IE så kan man göra på ett annat vis

om du installerar tillägget IE Tab så får du en liten ikon i övre högra hörnet när du använder Chrome och vill du se hemsidan i IE så trycker du bara på ikonen 
enkelt snabbt och smidigt Skrattande

Zepp
0

IE kan alldrig avinstaleras då det är en del av operativsystemet, däremot när du valde browser och inte valde IE som en av dina browsers så togs det garfiska användarsnittet bort.

Du kan leta i Kontrollpanelen "lägg till ta bort program", skulle kunna finnas någon ruta att bocka i under windowsprogram.

Annars får du hämta KB som innehöll webbläsarvalet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bloggerskan
0

Hm… Har fortfarande inte hittat IE men ska kika närmare på era tips.

#3 Coolt! Då kan jag alltså kontrollera hur en sida ser ut i t.ex. IE fast ändå inte behöva ha IE och trycka upp webbläsaren för checka?

#4 Borta kan det ju inte vara eftersom jag inte kan hämta IE heller för jag har en nyare version på datorn. Frågan är bara var denna är… Hittar den inte via utforskaren eller under program i kontrollpanelen.

Zepp
0

Näe det är ditt gränssnitt som är borta, alla andra komponenter finns kvar eftersom de ingår i operativsystemet.

Kolla i Kontrollpanelen om det finns någon ruta att bocka i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Woozy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

IE finns installerat oavsett om man gjort valet eller inte. Leta reda på IE i utforskaren. Sen när du hittar exe-filen, så högerklickar du på den och väljer skicka till skrivbord. Då blir det en genväg.

[Woozy]
0

Glömde säga att om du väljer alternativet: fäst i aktivitetsmenyn, så pluppar ikonen upp bredvid startknappen.