Hjälp med CSS?
Nu har jag kommit lite väl långt ut på hal is, så att säga. Jag har en hemsida - för min kattuppfödning - och jag skulle vilja göra om den till css. Idag har vi massor av tabeller, och det är minst sagt krångligt. Jag bryr mig inte så mycket om textattribut och sånt - det använder vi ändå inte i någon större utsträckning, men det jag däremot behöver är en sida med dubbla bakgrunder (alltså en bakgrundsbild med en vit ruta på, med svart ram runt den vita rutan) och sen själva sidan indelad i.. spalter. Eh, går det över huvud taget att göra? Och hur lär jag mig det här, på ett något sånär enkelt sätt? Programmering är *inte* min starka sida, jag kan grunderna i html och that's about it.
Om du aldrig använt CSS alls så är det lite svårt att ge tips, men en sajt som jag tycker är bra och som också tar upp det här med spalter (The Holy Grail) är A List Apart.
>> Tre kolumner - The Holy Grail
Jag skulle nog ändå rekommendera att hitta en tunn billig bok om CSS för att komma igång. När du väl har grunderna så kommer du ha mycket mycket lättare att ställa frågor och ha nytta svaren.
Men CSS är riktigt riktigt bra, så varje timme du lägger på att lära dig det kommer du definitivt spara in i sluppet dubbeljobb.
Mvh // Johan
Tack :) Jag ska inte ha tre kolumner på det sättet, utan mer osynliga spalter så att säga. Men en bok kanske inte är en dum idé - jag ska se vad jag kan hitta.
Det kluriga verkar vara just att få en vit ruta på bakgrunden, jag fattar inte att det ska vara så svårt. *svär lätt*
Enklast är väl om du har en bakgrund på BODY-taggen och den vita rutan får du genom att sätta en bakgrund på en DIV- eller TABLE-tagg.
Vissa hardcore-fanatiker tycker ju inte att man ska ha tabeller alls nu för tiden, men jag har svårt att se poängen med detta. Det viktiga är att innehållet får ett bra flöde. Det är viktigt för logiken i koden, för Google och för tillgänglighet, alltså t ex skärmläsare för blinda.
T ex om du har en text i två spalter vill du så klart att all text från spalt 1 ska komma före spalt 2 i koden.
Mvh // Johan
#3 - Det man kan göra för att undvika