uttag i bilen i usa?
vi ska åka till usa och jag börjar fundera över de praktiska sakerna. vår (då) fyra åriga son ska följa med och jag ska ta med vår bärbara dvd.
det är en avant PD-700.
på baksidan av dvd:n står det 12V 1.5A.
fungerar vår vanliga cigarettuttags laddare eller jag måste köpa någon form av adapter?
Enligt vad jag kunde läsa mig till så ska det medfölja en kabel för detta, gjorde det inte det?
Annars kan det nog bero på lite. Vad är det för ”laddare” du har? Har den en utgång som är reglerad till 12 V eller skickar den bara vidare batterispänningen från uttaget oförändrad? Om inte, vad säger din apparat om att få uppåt 14 V istället för 12? När du har motorn igång är spänningen en bit över 13 V i alla fall. Kolla upp det om ”laddaren” du använder inte är den som medföljde din apparat.
Det där med 1,5 A innebär bara att det du ansluter apparaten till måste klara av att lämna minst den strömmen.
Vad är det för anslutningskontakt? Är det en sådan där vanlig batterikontakt med ett litet hål i mitten? Då måste du ha rätt polaritet (det måste du alltid, i och för sig…). Alla kör inte samma där, nämligen… Antingen är det plus i hålet och minus i ”höljet”, eller så är det tvärt om. Det är viktigt att det är rätt.
Det är givetvis också viktigt att det är likspänning (DC) om det ska vara det och växelspänning (AC) där så erfordras. Inte blanda!
Kommer inte på något mer som kan gå snett just nu…

jodå, men frågan är ju om den funkar i usa. de har ju annorlunda volt där och jag vet inte om det är likadant i bilarna. de har ju 110v.
#2: Nu måste jag ha missuppfattat dig totalt. Trodde du pratade om att använda den i bilen… De har väl 12 V i bilarna även i USA vad jag vet.
Din cigarettändaruttagsladdare använder du väl bara i bilen, eller? Annars får du beskriva lite bättre exakt vad det är du har.
Om du har en vanlig ”batterieliminator” så kolla vad som står på skylten. Ibland står det något i stil med 110-240 V. I så fall går det bra, under förutsättning att du får ut 12 V DC och att den klarar att lämna minst 1,5 A.

#3 jag är kanske lite otydlig. vi har en bärbar dvd som vi ska använda i bilen. men den måste ju laddas, därav min fråga. fungerar laddaren (cigarettändaruttagsladdaren) i de amerikanska bilarna?
Vi kör med gps där borta som köpt i sverige (med usa kartor då förstås) och det funkar fint så med största sannolikhet så fungerar även er dvd i bilaran därborta. de skiljer sig inte åt mellan länder. Däremot så ska man inte köpa hushållselapparater i usa och koppla in i sverige utan att ha kollat upp produkten innan och se om den tål den svenska elnätet.
/Fridaybrew
Vad jag vet är det 12 V i nästan alla bilar, oavsett världsdel, förutom riktigt gamla bilar som hade 6 V, men då pratar vi som sagt riktigt jättegamla bilar. Och lastbilar brukar väl ha 24 V, men det är ju knappast relevant i detta sammanhang…

#6 jo det där med elen vet jag ju.
#7 kanon.
tack så mycket! =)
såg framför mig en "hemsk" färd från vegas till stanfield OR.
Skön tur =)
Stannar ni till i vegas? Tar ni kustvägen eller bergsvägarna? För kustvägen behövs ju inte snödäck men för bergsvägen behövs lite bättre däck. Death valley är en upplevelse iaf mitt i högsommaren. Sen kan man stanna till på Hearst Castle vid kusten mellan LA o SF. Marin akvariet i Monterey kan rekomenderas också. Fast det är lite speciellt att ta andra vägen för då passerar man ju Salt Lake, dock för kallt att bada i nu lol men det är lite weird att man kan sitta i vattnet.
Men Det verkar som ni ska köra i ett svep med matstopp endast =) Det funkar.
/Fridaybrew

vi ska besöka släktingar till mig som bor i stanfield. verkar som om planerna är att flyga till seattle, sedan bila ner till vegas till en annan släkting. en tripp ut till grand canoyn. "vidare" till L.A (bra tips om akvarie. sonen ääälskar fiskar) och en tur in på disneyland. sen flyger vi hem igen från L.A. =)