Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 6684 ggr
Zariah
1

Skärmen blir blå

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har problem med min stationära dator.Skärmen blir blå. Under en period har en skylt kommit upp där det står nåt om att Fortemanager svarar inte.

Vid ett tidigare tillfälle rensade jag i datorn och sen efter det kom den skylten upp.Så det verkar som jag tog bort nåt som behövdes till Fortemanager.

Jag avinstallerade Fortemanager häromdan och då trodde jag och hoppades att jag skulle slippa se skärmen bli blå igen men det hjälpte inte. Det verkar som det är nåt annat.

Det har stått att om jag installerat nåt nyligen ska jag ta bort det och ominstallera. Jag har installerat Google chrome men har nu tagit bort det. Annars har jag gjort uppdateringar och kan inte komma på att jag installerat nåt annat program.

Internet Exlporer har strulat och det står "sidan kan inte visas". Så när jag har varit på facebook blir jag utloggad stup i kvarten. Ska jag ominstallera IE tror ni?

Har fotat skämen så ni kan se hur den ser ut och vad det står när den blir blå.

Vad tror ni? Finns det nåt jag kan göra eller måste datorn lämnas in på lagning??

/Lotta

MichaelE
0

Det du behöver göra är en ominstallation utav datorn. Spara allt som är värt att spara på USB, extern hårddisk eller skivor.

Kaj
0

Vilket Windows OS har du? XP , Win7 …

Har du installerat någon ny hårdvara den senaste tiden?
Om ja så är det antagligen den som ställer till med problemet.
Pröva då att avinstallera denna och se om det blir bättre.

Om problemet uppkommit under den senaste tiden men att du inte hade det tidigare kan du pröva och göra en återsällning av Windows till en återställningspunkts datum då du vet att systemet fungerade. I så fall behöver du inte göra en ominstallation av din dator.

Mosaik02
0

en klassisk blåskärm Tungan ute är dom inte underbara alltså eller inte

enklaste googla på felet

det kan typ va vad som helst eller ingenting som har orsakat ditt fel som sagt och det kan ta sin lilla tid innan man får ordnig på det

Zariah
0

#1 Jag har aldrig gjort nån ominstallation förut. Väljer man det i datorn eller använder jag Recovery disk skivorna jag brände när jag köpt datorn? Eller dom kanske inte behövs nu?

#2 Jag har Vista. Nä jag har inte installerat nån hårdvara.

När man gör en återställningspunkt, hur gör man då? Var går man in för att göra det? Kan man ta ett datum man tror, och om det inte blir bra kan man ta ett nytt datum sen? Eller ska man göra en ominstallation då? Jag kollade på historik och när fortemanager började krångla så jag tänkte om jag skulle prova ett datum innan.

Nu håller jag på att göra en säkerhetskopiering av allt i datorn. Men jag funderar på om det var dumt att välja att kopiera allt? För då kanske jag kopierar själva felet? Eller hur funkar det? Skulle jag valt manuellt istället sånt jag inte vill bli av med?

Jag sparar på dvd men skulle jag valt att spara på en annan del av hårddisken istället?

#3 Vet inte om jag kan kalla dom underbara. *S* Kom på att en skylt som kommer upp är nån uppdatering till min gamla skrivare som jag inte har kvar. Det var strul med att avinstallera den skrivaren och när uppdaterings skylten kommer upp går det inte att trycka på nåt för den ser inte rätt ut. Kan det vara den som bråkar? Jag tog bort en uppdateringsgrej som hette HP som hade med skrivaren att göra så jag får se vad som händer framöver. Kanske får en röd skärm nu. ;-)

Zepp
0

Gå in i kontrollpanelen/ system/systemskydd, och gör en systemåterställning till lämpligt datum.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zariah
0

#5 Ok tack.:-)

Nu blev det problem när jag säkerhetssparar den tuggar och tuggar så inget verkar hända. När jag försöker avbryta står det att jag kan förlora allt jag inte sparat. Nu har jag plockat fram min externa hårddisk och ska spara undan lite.

Zepp
0

Spara bara sådant du vill behålla, det är knappast någon ide att spara operativsystem och program då du får instalera om dessa iallafall.

Zariah
0

#7 Nu har jag skapat en återställningspunkt ett visst datum. Men hur trycker jag för att det ska starta? Jag ser inte det.Det står bara rekommenderad återställning och gårdagens datum. Jag ser inte att jag kan markera datumet jag bestämt.

Kaj
0

Du ser de senaste återställningspunkterna vid systemåterställning. Men det finns även en knapp som heter "fler återställningspunkter eller möjligen äldre återställningspunkter - kommer inte ihåg exakt vad det står".

Välj detta alternativ så kommer efter någon minut ett val upp med fler äldre datum som du kan välja en återställningspunkt bakåt i tiden. Välj en av dessa äldre datum för om du väljer gårdagens så lär du nog få samma problem som med nuvarande konfiguration.

Inkanyezi
0

Om problemet låg i Fortemanager och du har avinstallerat den, kanske du hade fel version av den? Den kan vara bra idé att installera igen eftersom du har en LG digital bildskärm. Kolla också hårdvarukompatibilitet med ditt grafikkort. Problemet som du har stött på ser ut att vara relaterat till både hård- och mjukvara, och någonting verkar ju ha skitit sig.

Zepp
0

Du skall inte göra fler återställningspunkter du skall göra en återställning av systemet till ett visst datum då allt fungerade.

Zariah
0

Jag trodde att jag fått bort det som inte funkade men igår blev skärmen blå igen.

Jag har avinstallerat fortemanager så sen sökte jag på internet för att ladda ner det.Jag sparade i datorn och sen när man skulle packa upp det gick det inte för man skulle ha ett program. Jag provade då att ladda ner winrar men jag lyckades inte att packa upp fortemanager ändå.

Jag ska kolla igen om det finns ännu äldre återställningspunkter,annars kanske det är likabra att ominstallera hela datorn så blir jag förhoppningsvis av med det som gör att det inte funkar och det kan vara bra att det rensas bort onödiga grejer man laddat hem.

Jag har dragit mig lite för att göra ominstallation för jag har aldrig gjort det förut och ifall det ska strula till sig då.Men det kanske inte är så svårt?

[AlltIEtt]
0

Zariah inlägg 12,

Det bästa för dig nu är att göra en ominstallation så kommer din dator bli ren och fräsch, be någon om hjälp om du aldrig gjort det förrut, när man kan det är det enkelt men kan vara lite besvärligt  första gångerna.

Det viktigaste är att du sparar viktiga saker som ni har i datorn, t.e.x. bilder, musik, dokument., det kan sparas på en extern hårdisk eller ett USB minne men se till att det då finns plats för allt som ska sparas.

Lycka till.