Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 3026 ggr
johan
0

Slimmad USB-disk som inte kräver extern ström

Kan någon rekommendera en slimmad USB-hårddisk som inte kräver extern ström. Minst 250 gb, men gärna mer.

Mvh // Johan

guraknugen
0

Du kan ju köpa en valfri intern hårddisk och sätta i ett USB-kabinett som matas med USB. Så gjorde jag för ett bra tag sedan och jag kommer ihåg att kabinettet kostade 54 spänn eller så (portot kostade nästan lika mycket som varan…). Dock drar den väl lite mer ström än vad ett USB-uttag normalt ger, så kabeln som medföljde var ”dubbel”… Det var alltså två USB-kontakter i ena änden, den ena för strömförsörjning och kommunikationen och den andra för enbart strömförsörjning, så det gick ju åt två USB-uttag då, vilket kanske inte heller är önskvärt i alla lägen…

Men hittar man en extremt strömsnål hårddisk kanske man kan klara sig med en vanlig USB-kabel.

Inkanyezi
0

Jag köpte ett par kabinett för seriell 2½" på MediaMarkt för 99 spänn styck. Alla moderna 2½" hårddiskar drar så lite ström så att det räcker med USB. Om det nu inte skulle göra det, så följer det med en kabel som kan kopplas på två portar, så att man kan få ut 1A. Men det behövs inte med någon av mina hårddiskar.

Det är billigare att stoppa i en hårddisk själv i ett sånt kabinett än att köpa en som är färdig att ansluta.

guraknugen
0

#2: Fast min hårddisk var faktiskt på 2½"… Har i och för sig provkört den med bara en USB-port och det verkade fungera, men jag brukar köra med två för att vara på säkra sidan.

Inkanyezi
0

"Alla moderna" betyder alla seriella och inte riktigt alla parallella.

guraknugen
0

#4: jaså, du menar så… Jo, min är ju riktigt ärkegammal, från slutet av 2006 och parallell.

johan
0

Tack för tipsen.
Köpte ny dator med ssd och inser att 128 gig försvinner snabbt.

Mvh // Johan

guraknugen
0

#6: Ja, några filmer, ett antal högupplösta bilder och låtar i något förlustfritt format, så är det snart fullt…

Inkanyezi
0

En sån här ska jag stoppa i det ena kabinettet. Det säljs en hel del kompletta på rea just nu till ungefär samma pris, men man vet inte vad som sitter i.

Fridaybrew
0

Varför måste den försörjas av usb?  Om det är lagring du vill åt så finns det utmärkta 2 TB diskar för under 1000-lappen.

Är det en pc/mac du sitter på? stationär eller laptop?

/Fridaybrew

Fridaybrew
0

Lista på usb strömförsörjda diskar:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s63702789&cols=&o=eg_1198&rev=1#prodlista

kr/gb ligger på ca 100 öre/gb

Motsvarande lista med alla strömförsörningsalternativ:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s63702998&o=eg_1198&rev=1&cols=#prodlista

kr/gb ligger här på ca 45 öre/gb

/Fridaybrew