Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2878 ggr
Eklang
2010-12-29 13:11
0

Extern hårddisk? :(

Gaah, jag blir tokig!
Jag har haft min externa hårddisk i några år nu, varav att den har pajat och sagt "E: måste formateras innan den kan användas", men då fixade jag tillbaka allt som låg där med hjälp av att ladda ner Ubuntu (tror jag det hette).

Men nu har det blivit samma problem IGEN, och jag vet inte hur jag ska göra den här gången, troligtvis som förra gången men jag kommer inte ihåg hur jag gick tillväga..

Någon som vet och kan ge mig tips/förklaring? :)

Juste, kanske borde tillägga att jag tror jag vet var problemet ligger från första början. Jag har en vana att bara dra ut sladden ur hårddisken när jag inte använder den, istället för att avsluta det på datorn. gör man så med tex. minneskortet till mobilen kan det bli samma problem, har jag för mig.

Men jag är väldigt tacksam för hjälp!

Emma, medarbetare på Hästfoto.

guraknugen
2010-12-29 15:54
0

Att bara dra ur kabeln är ett bra sätt att garantera att hårddisken inte kommer att fungera korrekt nästa gång man startar den. Ofta skrivs inte allt till hårddisken när man kanske tror att det sker, utan det ligger ofta lite information i minnet som kommer att skrivas ”vid tillfälle”. Om du avmonterar hårddisken med ”säker borttagning” eller liknande kommer denna information att skrivas till hårddisken innan den ”kopplas bort”. Drar du bara ut kabeln eller stänger av den med Av/På-knappen (om sådan finns), kommer informationen aldrig att skrivas och du har därmed försäkrat dig om att hårddisken inte fungerar som det är tänkt nästa gång.

Så om du får ordning på den igen, stäng alltid av hårdisken kontrollerat i fortsättningen.

Eklang
2010-12-29 18:31
0

#1 Yes, jag tänkte också på det. Jag har nu fått ordning på hårddisken. Men jag vet inte riktigt hur man gör säker borttagning i Windows 7, för jag bytte både dator och operativsystem i förrgår :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

guraknugen
2010-12-29 22:11
0

Inte jag heller. Har inte använt Windows över huvud taget sedan sommaren 2007. Det bästa byte jag gjort i hela mitt liv.

[abc08]
2010-12-29 22:37
0

Windows 7

Om USB-enheten syns på aktivitetslisten klickar du där alternativt på "dolda enheter". Klickar på aktuell enhet. Sedan klickar du texten "Mata ut enhet XXX" och texten "Säkert att ta bort maskinvaran" dyker upp. Nu kan du lugnt dra ur USB-kontakten.

Maniclasson
2011-01-01 15:32
0

Just så gör man, men då får jag upp en ruta att enheten fortfarande används, stäng ner vad man nu håller på med.

Har stängt så mycket det går med det hjälper inte.

[PeterWem]
2011-01-01 16:47
0

#5 Man kan stänga av datorn och rycka sladden efteråt.