Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 6586 ggr
[AlltIEtt]
0

Filsynkronisering för Windows 7

Hej,

Är det någon här som vet om det finns ett Filsynkroniseringsprogram (för synkronisering mellan intern och extern hårdisk), gärna ett gratisprogram på svenska Skrattande?

guraknugen
0

Hade Windows förr i tiden och har för mig att det ingick, men då minns jag kanske fel då… Har för mig att det fanns något som kallades för Portfölj, men nu snackar jag riktigt urgamla Windows 98 här…

Förresten, jag använde ju själv en gång i tiden ett program som hette Cobian Backup som jag har för mig funkade ganska OK. Det är en snubbe som heter Cobian som gjort det, jag tror han är ryss. Tror programmet finns och utvecklas fortfarande.

Jodå, googlade just och det verkar finnas fortfarande och är numera dessutom öppen källkod. Har för mig att jag själv bidrog med svensk översättning till det en gång i tiden, men det var ju ett antal versioner sedan så det är nog inte mycket kvar av det jag gjorde i nuvarande version, kan jag tänka mig…

Men vad vet jag? Kanske finns något bättre.

guraknugen
0

Och jodå, det verkar som att svenska fortfarande är med som ett av de 13 språk man kan välja. Har för mig att man väljer språk när man väl startat programmet första gången. Finns i någon av menyerna om jag inte minns fel.

[AlltIEtt]
0

Windows 98 ?, snacka om 1900 tal du lever i he he , (skoj)

Tror nog jag avstår, vill gärna ha en som är på svenska så man slipper översätta själv, Googlade själv just nu och inte fann jag någon gratis version av filsynkronisering PÅ SVENSKA ha ha.

[AlltIEtt]
0

Testade det nyss men tyvärr gällde det enbart backup, den kunde ej synkronisera, tack annars.

guraknugen
0

Läste du mitt svar över huvud taget?

Cobian Backup är på svenska (man kan välja språk inne i programmet, om de inte ändrat det sedan jag använde det), vilket jag skrev i #2. Hade du bemödat dig med att söka upp programmet hade du funnit att programmet finns i olika versioner, varav den nyaste fungerar i Windows 7. Jag skrev till och med att programmet verkar utvecklas fortfarande. Åtminsone har ju någon bemödat sig med att se till att den fungerar i Windows 7, som sagt…

Att jag hade Windows 98 när jag testade ”Portföljen” en gång i tiden har ju inget med Cobian Backup att göra. Cobian körde jag in i det sista i Windows XP, tills jag slutade använda Windows helt, sommaren 2007. När jag sedan bytte övergav jag ju samtidigt Cobian Backup, eftersom det inte finns för annat än Windows. Nu använder jag ett eget skript istället. Funkar kanon.

guraknugen
0

Okej okej okej, jag gör väl jobbet då: Denna lilla information om Cobian Backup sökte jag upp på mindre än tio sekunder (tror jag; jag tog inte tid):

What's New in version 10.1.1.816: Now you can show the full path of te current file in the status bar: Options-Visuals When using a monthly task with multiple days, only the first one on the list was being correctly executed English language updated Spanish language updated Swedish language updated Russian language updated Slovenian language updated

Således på svenska, alltså.

Här är nedladdningssidan, eller snarare en av dem.

guraknugen
0

Hm… nog har jag för mig att den kunde synkronisera…

Är du säker?

[AlltIEtt]
0

Jag skrev att det var på skoj, förlåt.

Laddade hem och testade programmet och visst var det på svenska och för windows 7 men tyvärr var det bara för backup och inte för synkronisering som jag har behov av, tack för din hjälp i alla fall.

Du känner inte till något annat som även kan synkronisera ? Tack på förhand.

guraknugen
0

Ja, där ser man, minnet sviker. Det var tydligen för länge sedan jag använde det… Du har rätt, jag har fel (delvis – det finns på svenska i alla fall…). Säå här skriver herr Cobian själv i ett forum om just detta, efter att någon ”klagat” på att synkroniseringsmöjligheten saknas:

There are a lot of programs which do that. SynchronizeIt is one of those.

Så där fick du ett tips till, men själv har jag inte testat detta, kanske är bäst att påpeka. Och jag har ingen aning om det finns på svenska…

guraknugen
0

Sökte lite och fann denna information om SynchronizeIt:

December 03, 2000 Synchronize It! 2.65 Fixed bug with daylight savings, more command line options. Slovak and Swedish languages added!

Vet som sagt inget om detta program, men på svenska verkar det ha funnits i över tio år i alla fall.

[AlltIEtt]
0

Inlägg 9 och 10,

Tack guraknugen

Ska ladda hem och testa,

[AlltIEtt]
0

Kollade på det nu men det var tyvärr inget gratisprogram, han ville ha 19 dollar he he.

guraknugen
0

Hoppsan… Nåja, något borde ju finnas i alla fall…

Gjorde några snabbsökningar till och fick upp förslag som DeltaCopy, QtdSync och Syncrify. Hittade inget om språkstöd för dessa, så det är nog tyvärr enbart engelska skulle jag tro. Alla tre bygger på ett eller annat sätt på rsync – det program jag själv använder i mitt eget backup-skript – men är gjorda för Windows.

Annars är det kanske bara att fortsätta söka eller betala $19… vilket i dagens valuta tydligen blir 128,506 kr. Inte så farligt, i och för sig…

[AlltIEtt]
0

Inlägg 13,

Jag fann något här för en stund sen som heter

GK-Backup, det fanns även synkronisering på detta, det var oxå gratis och på svenska.

http://www.drkrupp.se/info_backup.html

Vad tror du om det ? Vågar man prova ?

ps, vill tacka för din hjälp, betyder mycket.

guraknugen
0

Tja… man kan ju manuellt säkerhetskopiera sina filer först, innan man provar, om något skulle gå snett. 100% säker kan man väl inte vara på någonting, så man får väl vidta de försiktighetsåtgärder man kan.

Det enda jag reagerade på var att man nämnde att man fått 10 poäng av 10 i något test, men testet var från 2003 och knappast aktuellt idag…

Men det behöver inte betyda något negativt, i och för sig.

[AlltIEtt]
0

Okej, känns bra att få någon annans syn på det, men ska säkerhetskopiera allt vi har sen kan man prova. Reagerade oxå att det var test från 2003 och det kändes lite old.

Zepp
0

Använd synkroniseringshanteraren i windows.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[AlltIEtt]
0

Zepp inlägg 17,

Synkroniseringscenter är inte kompatibel med enheten.

Zepp
0

Rynkar på näsan

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[AlltIEtt]
0

Inlägg 19,

Ja det är tråkigt.

jronn
0

Titta efter ett som heter always sync eller liknande. Läs o se om det är ett sådant du vill ha.

[AlltIEtt]
0

jronn inlägg 21,

Ska prova det jag skrev i inlägg 14 först, funkar det inte så får man fortsästta leta.