Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3256 ggr
Rwawr
0

Photoshop Ubuntu/Linux

Jag fick hjälp av en kompis för ett par dagar sedan att installera om datorn till Ubuntu, fick ven veta att man måste använda Wine för att installera "windows" program.. Men det funkar inte för mig?
Någon som vet hur man ska göra typ?
Tex. Photoshop, spotify osv.
Även om någon vet hur man installerar ljuder?! Eftersom mitt ljud typ inte funkar nu.

Inkanyezi
0

Att köra Photoshop under wine är inte någon särskilt bra idé. Programmet är gjort för Windows och använder en del hakar i systemet som inte funkar i Linux. Det finns redan ett ganska bra bildbehandlingsprogram installerat i Ubuntu, så om det inte finns något särskilt skäl att använda just Photoshop, så är det god idé att lära sig Gimp. Man kan också ha god hjälp av Raw Therapee, som är bättre än Photoshop för korrigering av färg bland annat. UFRaw är också en bra råkonverterare, men fördelen med RT är att den också kan arbeta med jpeg.

För att installera Windows-program behöver du i regel ett skript, Winetricks, som du kan hämta på nätet. Där kan man få tag på DLL-filer som behövs för att olika program ska funka, bland annat just installationsfilerna "setup.exe". Programmen brukar tala om om de saknar någon dll, och den kan i regel hämtas någonstans på nätet.

Det är lite olika hur bra programmen funkar i Linux; ofta har själva programmet begränsningar som gör att det inte klarar alla filnamn till exempel. Och just Photoshop är ganska tungt, men om du har mycket internminne borde det funka.

När det gäller ljud brukar det funka direkt, men för att få reda på om det är något särskilt med just din dator, så får du ta reda på vad du har för ljudkort. Linux och Ubuntu har stöd för det mesta i hårdvara, men det finns faktiskt grejer som inte funkar.

guraknugen
0

Måste du prompt köra Photoshop så lär en del äldre versioner fungera med Wine, men förmodligen vill du köra den senaste versionen och då tror jag att det är bättre att köra virtuellt, det vill säga att du installerar Windows i en virtuell maskin inuti Ubuntu och kör Photoshop där. Har inte Photoshop själv, så jag vet inte hur bra det funkar. Tänk bara på att du måste ha internminne så att det räcker både till din virtuella maskin och till Ubuntu.

Exempel på programvara för att virtualisera är VirtualBox, Qemu, VMwar och KVM.

Spontant känns det också som att det borde vara säkrare att köra Windows inuti Ubuntu än att göra tvärt om, för jag tänker mig att eventuella virus och liknande som kan drabba Windowsmaskinen bara drabbar datorn virtuellt också och när man då stänger sin virtuella maskin borde även viruset vara borta, men det kan vara något jag bara fått för mig.

Det ska finnas någon lista någonstans vad som går att köra via Wine också. Jag hittade denna databas med drygt 15000 program, men man måste ha ett konto där för att kunna ta del av den. Kostar inget, dock, vad jag kunde se.

Rwawr
0

Äsch jag struntar väl i att installera photoshop, funkar inte ändå verkar det som. Även om jag följer instruktionerna i #3 .
Så får väl lära mig GIMP istället.
Men så är det iaf spotify och även nerladdning av musik ?
Och ljudet.. hum.. Förstår inte varför det inte fungerar när det borde det. Jag har installations skivor som heter : Audigy2. Men det funkar troligen inte på ubuntu, eller?

Tack för svaren :)

Nevon
0

Inkanyezi överförenklar antingen, eller så har han helt enkelt missförstått, men winetricks har ingenting med några setup.exe-filer att göra.

Hursomhelst så går det alldeles utmärkt att installera vissa versioner av Photoshop. Jag rekommenderar WineHQs AppDB där du kan se hur var version fungerar i olika versioner av Wine. Dock är det betydligt mycket enklare att helt enkelt använda GIMP, även om du kan få lära om dig en del. Framförallt kan det vara vissa "lathetsfunktioner" som inte existerar i GIMP (d.v.s. du kan få samma resultat, men det kan kräva ett mer omständigt arbetsflöde).

När det gäller ljuddrivrutiner så bör du absolut inte börja fippla med några skivor. 99.9% av alla ljudenheter bör fungera "out of the box", förutsatt att du inte har någon väldigt speciell setup (studioljudkort och dylikt). Om det inte fungerar så rekommenderar jag att du klickar på ljudindikatorn och där väljer "Sound Preferences". Väl där går du till "Hardware" och väljer rätt ljudenhet (om du har fler än en). Efter det så testar du att ändra "Profile" till var och en av de olika alternativen (du bör under tiden ha något ljud spelande för att se om det fungerar).

Som en liten kommentar så låter det som att du är förvirrad över skillnaden mellan Windows och Linux. Ubuntu är en s.k. Linux-distribution. Detta innebär att det är en variant av Linux. Olika distributioner kan jämföras mellan olika bilmärken (det är inte en helt rättvis jämförelse, men det var det bästa jag kom på). Alla bilar gör samma sak och fyller samma funktion, men de kan ha olika säten, dra olika mycket bränsle och kräva olika körstil. Linux, däremot, är en term som har kommit att mena ett operativsystem byggt på Linux-kerneln. Vad kerneln är är troligtvis mindre intressant, men poängen är att förhållandet mellan Windows och Linux är detsamma som mellan en Xbox och ett Wii; de båda används till samma saker, men du kan inte stoppa ett Wii-spel i din Xbox och förvänta dig att det ska fungera.

guraknugen
0

#5: Vad en ”kernel” är tycker jag förklaras ganska bra annars, om man använder den vedertagna svenska termen: ”Kärna”.

#0: Använder inte Spotify själv, men min fru fick igång Windowsversionen av Spotify i Wine en gång i tiden. Vet dock inte om det fungerar idag, för hon verkar ha tröttnat på Spotify…

Men det finns en Linux-version av Spotify numera. Kruxet med den är bara att man måste vara någon form av betalande medlem för att den ska fungera, ”premium” har jag för mig. Är inte insatt i Spotify själv som sagt.

Det finns forum för Ubuntu också, där det kanske är större chans att du får hjälp än här:

Här är ett på svenska och här är ett på engelska.

En av killarna på det svenska forumet har denna blog om Ubuntu, där man kan hitta ett och annat matnyttigt ibland.

Inkanyezi
0

Och jag kan väl gå med på att jag förenklar, men winetricks är ett verktyg för att plocka fram små tilläggsfiler som vissa program inte kan fungera utan. Och det anges också i wikin att man ska använda winetricks för att installera någonting som Photoshop behöver. Det är en körbar textfil, ett skript, som hämtar filer som kan behövas för installationen av olika program.

Det kan vara bra om man förstår att wine inte är en emulator eller sandlåda för Windows-program, utan ett kompatibilitetslager, som tillåter att Windows-program körs i sin egen hemmiljö på processorn, precis som i Windows. Det som kan strula är att Linux inte innehåller en del DLL-filer som ingår i Windows, så att man är tvungen att installera dem tillsammans med programmet för att det ska gå att köra. Genom att det inte är en emulator (virtuell dator), arbetar programmen fortare än om Windows hade emulerats; i en del fall fortare än på Windows.

Det jag har haft problem med när jag kör Windows-program är främst att jag har haft en ovana att använda filnamn som skiljer genom versal/gemen, men det bör man inte göra i de programmen, så det har jag lagt av med.

Nevon
0

#6: Spotify fungerar utmärkt i Wine. Linux-versionen är såklart att föredra, men då krävs det som sagt att man har ett "premium"-konto. Att installera Spotify i Wine är dock superenkelt. Jag tror t.o.m. att det finns instruktioner för det på Spotifys hemsida (d.v.s. installera Wine och dubbelklicka på installationsfilen).

Rwawr
0

När jag försöker installera Spotify genom Wine så kommer det något fel meddelande upp. Instruktionerna som står på spotify's sida är samma som jag provat tidigare och det blir samma sak.
"The file '/home/cicci/Hämtningar/Spotify Installer.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied from an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit." Och så står det oavsett vad jag provar installera med Wine.

#5 : Fick inte ljudet att funka på det sättet heller.

Usch vad jag inte trivs med det här längre, haha, allt var så mycket enklare med Windows!

guraknugen
0

Okej, ett välbekant felmeddelande. Har du kollat om det är sant, det som står där?

Det kollar du enkelt genom att högerklicka på filen, välj Egenskaper, Rättigheter. Är ”Tillåt körning av filejn som ett program” ibockad? Om inte, bocka i den, klicka Stäng och försök igen.

Detta är ju en säkerhetsgrej, om inte annat. Man ska inte kunna köra saker och ting hur som helst, helt enkelt, exempelvis virus och vad det nu kan vara.

Och ska man upprätthålla samma säkerhetsnivå med Windows (vilket ganska få gör dock, vad jag sett), så blir det lika krångligt där.

Men som sagt, en viss läskunnighet är ju en nödvändighet när det kommer upp felmeddelanden, oavsett operativsystem.

Dock verkar det ju inte som att Wine översatts till svenska i sin helhet ännu, eftersom du fick ett felmeddelande på engelska. Det finns väl för få svenska språkpoliser som använder programmet, kan man kanske anta, annars hade det nog varit översatt och klart i sin helhet vid det här laget.

guraknugen
0

#9: Exakt vilket ljudkort är det du har egentligen? Utan att veta det är det svårt att ge något tips som kommer att fungera.

Rwawr
0

#10 åh tack så mycket :D de var visst felet! Nu funkar det!
Då är det bara ljudet kvar xD

#11  Det har jag ingen aning om ??

guraknugen
0

Har du kollat så att du inte har ”mutat” ljudet? Om du tittar på högtalarsymbolen i övre panelen, har den typ ”---” efter sig eller mer som ”))”?

Har du kontrollerat att ljudkortet inte är avaktiverat i BIOS?

Ett av flera sätt att kolla vilket ljudkort man har:
Om du öppnar en terminal (Program ? Tillbehör ? Terminal) och däri skriver det som jag skrivit på nästa rad, vad får du för svar då?

aplay -l

Du kan markera det jag skrev och klistra in det i terminalen (med högerklick ? Klistra in i terminalen) om du vill, så blir det rättstavat. Om du bara skriver av, så är det ett litet ”L” på slutet, inget ”i” eller någon etta eller liknande.

Markera det svar du fick och kopiera in texten hit. Kopiera text i terminalen gör du genom att markera den ? högerkicka på texten ? Kopiera.

För att stänga terminalen skriver du exit och trycker Enter. Eller så klickar du på krysset uppe i övre vänstra (eller högra, beroende på vilket tema du har) hörnet som vanligt.

Rwawr
0
Rwawr
0

Jag har ingen symbol i övre hörnet?
Och hur kollar man BIOS ?

Det som kommer upp är :

**** List of PLAYBACK Hardware Devices **** card 0: Audigy2 [SB Audigy 2 [SB0240]], device 0: emu10k1 [ADC Capture/Standard PCM Playback] Subdevices: 32/32 Subdevice #0: subdevice #0 Subdevice #1: subdevice #1 Subdevice #2: subdevice #2 Subdevice #3: subdevice #3 Subdevice #4: subdevice #4 Subdevice #5: subdevice #5 Subdevice #6: subdevice #6 Subdevice #7: subdevice #7 Subdevice #8: subdevice #8 Subdevice #9: subdevice #9 Subdevice #10: subdevice #10 Subdevice #11: subdevice #11 Subdevice #12: subdevice #12 Subdevice #13: subdevice #13 Subdevice #14: subdevice #14 Subdevice #15: subdevice #15 Subdevice #16: subdevice #16 Subdevice #17: subdevice #17 Subdevice #18: subdevice #18 Subdevice #19: subdevice #19 Subdevice #20: subdevice #20 Subdevice #21: subdevice #21 Subdevice #22: subdevice #22 Subdevice #23: subdevice #23 Subdevice #24: subdevice #24 Subdevice #25: subdevice #25 Subdevice #26: subdevice #26 Subdevice #27: subdevice #27 Subdevice #28: subdevice #28 Subdevice #29: subdevice #29 Subdevice #30: subdevice #30 Subdevice #31: subdevice #31 card 0: Audigy2 [SB Audigy 2 [SB0240]], device 2: emu10k1 efx [Multichannel Capture/PT Playback] Subdevices: 8/8 Subdevice #0: subdevice #0 Subdevice #1: subdevice #1 Subdevice #2: subdevice #2 Subdevice #3: subdevice #3 Subdevice #4: subdevice #4 Subdevice #5: subdevice #5 Subdevice #6: subdevice #6 Subdevice #7: subdevice #7 card 0: Audigy2 [SB Audigy 2 [SB0240]], device 3: emu10k1 [Multichannel Playback] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 0: Audigy2 [SB Audigy 2 [SB0240]], device 4: p16v [p16v] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0

Inkanyezi
0

Jag har samma ljudkort i en av mina datorer, den som jag sitter på nu, och det har alltid funkat utan problem. Det sitter visserligen 8.04 i den här, så jag får väl hoppas att det fortsätter funka när jag så småningom graderar upp.

guraknugen
0

Det är inte alltid som snarlika fel har samma lösning, men här hittade jag en som verkade ha samma problem med samma kort, och i hans fall verkade felet ligga i BIOS-inställningarna.

BIOS är det som ”drar igång” datorn åt dig (kraftigt förenklat uttryckt) innan operativsystemem laddas in, det har alltså inget med Ubuntu eller Windows att göra. Det är lite olika för olika datorer, men man trycker på någon knapp medan datorn startar upp, vilken varierar mellan olika datorer. Ibland står det längst ner på skärmen vad man ska trycka på. Kanske F2 eller Delete eller F8 eller vad det nu kan vara. Kommer inte ens ihåg vilken knapp det är på mina egna datorer…

Väl där letar man igenom menyerna efter något som verkar ha med ljudkortet att göra. Glöm inte att spara inställningarna innan du går ut. Brukar ofta vara F10 som sparar och avslutar, men det brukar finnas med i någon meny också.

Och med krysset i hörnet menar jag ju i det fönster du har öppet och som du vill stänga. Det är ju precis som i Windows, så det är ju inget konstigt på något sätt, ens för den som aldrig använt Ubuntu förut. Sitter inget kryss på höger sida så sitter det troligen på vänster sida istället, bara att titta efter…

Rwawr
0

Tack för all hjälp, jag hittade dock inget om ljudkortet i BIOS.
Men jag ominstallerade till windows när jag blev tillräckligt irriterad på datorn, så nu fungerar det mesta och jag kan windows bättre så :)