Surfdator?
Jag tänkte köpa en laptop att ha som surfdator huvudsakligen. Men jag är helt novis på datorer. Vill helst inte ge mer än 5000 kr. Tänkte passa på nu när det reas. Vad ska man köpa???
Den ska ju till skillnad från den stationära vara snabb att starta upp..
en vanlig bärbar eller stationär är inte snabb att starta upp men däremot kanske det är din stationära dator som är väldigt seg.
Vill du verkligen att det ska vara snabbt Kan du köpa en SSD men det är inte värt pengarna eftersom du bara ska surfa.
Har dock ingen bärbar dator att rekommendera.

http://www.inet.se/kategori/81/notebook-14-16-?sort=price
Finns antigligen någon hundring billigare på Mediamarkt och NetoNet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Blev ju inte mkt klokare…tänkte köpa mig en imorgon.
Ex har elgiganten en för 3490 Toshiba, expert hp för 4999 prissänkt 1000kr.
prestandan begriper jag mig inte på, kan inte jämföra. Det jag märkte på lite dyrare dator att den hade HDMI, vad är det? vet det brukar stå på tvn.. webbkamera bryr jag mig inte om det var det inte på lite billigare..osv Mer internminne på dyrare, det kanske man ska ta hänsyn till eller? antar att grafiken skiljer sig osv..

Bushastighet, processorhastighet, internminne, minne i grafikkortet, om det är delat eller separat, är sådant som höjer/sänker prestandan.
HDMI är en kontakt som du säger, och du vet själv om du har nytta av sådant.
Eftersom du inte kan något om datorer, ger det inget att du försöker lära dig dagen innan du köper datorn.
Ingen i din familj, vänskapskrets som är duktig?
annars är det helt enkelt bara att fråga dom som jobbar på affären, än om dom är partiska…
Eftersom du inte kan något om datorer, ger det inget att du försöker lära dig dagen innan du köper datorn.
Ingen i din familj, vänskapskrets som är duktig?
annars är det helt enkelt bara att fråga dom som jobbar på affären, än om dom är partiska…
Du kan ju annars gå in på dom största svenska försäljningsidorna på internet, där kan du ofta se dom populäraste datorerna, vilka betyg dom fått osv..
tänkte allt höra med personalen men försäljare är försäljare….allt är ju bra eller kasst.. kolla betygen är ju en bra idé
Om du bara ska ”surfa” och verkligen vill att datorn startar snabbt så lär väl ett bra alternativ vara att köpa en dator med… kan inte komma på vad det heter trots ivrigt googlande… men det finns datorer som har ett litet operativsystem som man kan starta upp istället för ”det riktiga” operativsystemet och som är minimalt på alla sätt, men en webbläsare finns definitivt och lite annat. Starttiden lär handla om några sekunder bara, beroende på hårdvaran i övrigt.
Men vad heter det? Ja, du ser, jag är lika okunnig, men svara på frågor det ska jag tydligen ändå… Men jag är säker på att någon fattar vad jag menar och fyller i.
#8 tack!!
Men jag har kommit på att det nog är bra med en dator som funkar till lite mer..av personlig skäl.
Denna försökte jag köpa idag efter lite råd. (Första gången jag besökte onoff fick jag ingen hjälp, stod massa besservissrar ivägen andra gången jag åkte hade de stängt!
(det stod i reklambladet öppet till 19)
HP DV6-3150SO Metal. AMD Turion II P540-processor, 4 GB internminne, 500 GB hårddisk. ATI HD5650 1GB Grafik, DVDbrännare. Windows7 Homepremium. 15 .6 led skärm.
6166kr -400 i värdecheck, lite dyrare än jag tänkt mig men borde väl duga!? undrar hur det är med kortläsare kom jag just på… Tillkommer det ngt mer på priset? Är det bara starta upp, trådlöst modem tar jag för givet.
Har inte kollat, men nog brukar kortläsare alltid ingå numera, eller?
Annars känner jag igen det där. ”Ska bara surfa” säger många, men när man känner lite på pulsen visar det sig alltid att de ska göra både det ena och det andra…

mig veterligen ingår det flera kortläsare, det borde vara fem på denna.
En ide bara! Google kommer lansera sitt nya operativsystem under 2011 första del. Alla program ligger online, allt du sparar gör du online direkt på Googles serverar (datorer) ist för din.
Datorn kommer starta riktigt snabbt och det ska vara mycket säkrare mot virus än vanliga datorer.
Om du kan vänta så är det ett riktigt bra alternativ.
Har hört talas om det….vet inte..jag vill ha en dator nu. Men tack för idén!.

Tunna klienter är en gammal teknik man redan lämnat.. tror rent ut sagt inte det blir någon höjdare att skaka liv i liket.
#12: Personligen tror jag mer på idén att göra tvärt om, exempelvis som man försöker göra i KDE:s Silk-projekt (säger jag som inte ens gillar KDE…).
Men vad som kommer att funka i framtiden får vi nog nöja oss med att konstatera då…
HP DV6-3150SO Metal. AMD Turion II P540-processor, 4 GB internminne, 500 GB hårddisk. ATI HD5650 1GB Grafik, DVDbrännare. Windows7 Homepremium. 15 .6 led skärm.
Besökte Onoffs webbsajt samt en produktsida på Prisjakt.nu (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=748094) och kollade lite närmare på specifikationerna för den här datorn.
Det är en bra dator prestandamässigt. Den har ett bra nätverkskort för kabelanslutning och såvitt jag förstår så har den även inbyggt trådlöst nätverkskort. Den har minneskortläsare med stöd för bl.a SD-kort vilket väl är den mest använda typen av minneskort…
HDMI-utgången är bra! Då kan du ansluta datorn till en TV med HDMI-ingång om du vill spela upp filmer/videoklipp eller om du vill använda TVn som bildskärm.
Med andra ord är det en bra allrounddator som du kan göra det mesta med.

Jag använder en 10". Tycker den har bättre ergonomi än de större lapparnna.
13 tum brukar vara perfekt storlek för dom flesta, inte för liten och svårt att läsa, inte för stor och klumpig
Med viloläges-funktionen aktiverat startar alla datorer snabbt.
Jo, men det är inte samma sak. I viloläge måste du ha lite kvar i batteriet, det behöver du inte om du stänger av datorn… Tänkte på om man låter datorn stå i viloläge när batteriet nästan är slut, så kan det vara slut när man ska starta datorn igen nästa dag, kanske.
Ett tips är att ha strömkabeln ansluten till datorn när man kan, det gör jag.
#16 precis, skriver på den nu. Ang strömkabeln så har jag hört att man förstör batteriet om man använder den samtidigt.
Den enda jag stör mig på nu är att bilden blir så ljus, det vita försvinner och jag kan inte hitta var jag justerar detta. Tänkte i kontrollpanelen men hittar inget där.. Annars sköna och tysta knappar, inget klapprande.
#22: Vad är det för någon pajas som sagt att batteriet förstörs om man har i strömkabeln samtidigt som man använder datorn?

Men då kan ju den bli elektriskt ledande.. och det vet ju alla hur farligt det e! 
tja säg det……..
#23: Nu är jag inte med alls. Vad kan bli elektriskt ledande, menar du?
Kabeln man kopplar in i själva datorn är ju sällan mer än 19 V eller så, vilket man kan slicka på utan större risk.
#21: Brukar själv köra viloläge och ha datorn inkopplad i kabeln. Anda änden av kabeln brukar jag oftast plugga in i bilens växelriktare (den som konverterar bilens 12 V DC till 230 V AC). Dock händer det att jag lämnar kvar datorn i bilen över helgen (bilen är inlåst över helger och nätter i lokal med larm anslutet till vaktbolag, så jag är inte så orolig för stöld, om någon hade sådana tankar) och då brukar bilen inte gå att starta på måndag morgon…