Dokument som inte vill bort
Jag har en stationär dator som jag lånat ut till min familj eftersom jag inte behövt den, men nu ska jag ta hem den igen och min kusin har varit hit och använt min dator och gjort något tror jag. Så när jag ska rensa datorn på onödiga dokument som inte är mina finns det ett helt tomt dokument på skrivbordet som inte går att ta bort och inte heller öppna…
När jag trycker "delete" står det: "This is no longer located in C:/Users/Manuela/Desktop. Verify the item's location and try again." - Och inne på egenskaper är det "0 bytes" på både "Size" och "Size on disc". Så den existerar typ inte? Bara sitter på skrivbordet som en slags rest?
Jag har ändrat användarnamnet till mitt namn (Wera) men står fortfarande "Manuela" på dokumentet som inte vill bort (alltså att den inte kan finnas i "Manuelas skrivbord" = "//…//Users/Manuela/Desktop.")
Någon som vet vad man kan göra för att få bort den? Man kan inte flytta den från skrivbordet till någon annan plats heller… 
Har du provat via ”Kommandopromten” eller vad det heter när det gäller Windows?
Annars kan man försöka via någon Live-skiva (eller Live-USB) av något slag, vanligast är väl Ubuntu, men många andra finns. Brukar funka i de flesta fall. Men det är ju lite overkill om det funkar på annat sätt.
Det allra enklaste är att låta skiten vara kvar…

Ta Egenskaper på documentet och kolla vart det ligger, antagligen ligger det inte på din dator längre men länken finns kvar, den kan även vara skrivsyddad och då går det inte heller att radera.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men man kan väl ta bort skrivskyddet?

Jodå om det nu inte är skyddat på andra sätt.
#2 Det är inte skrivskyddat… Det ligger ingenstans, länken finns bara på skrivbordet…
Jag vill inte ha det på skrivbordet heller och bara låta det vara hehe :P
#1 Nej vad är kommnadopromten för något? / Hur används det och vart hittar man det?

Kör Ccleaner .
#4: Tror dock inte att man kan skydda en fil mot en Live-skiva i alla fall, så om inget annat hjälper är ju det troligen en utväg i så fall.
#6: En gång i tiden fanns ett operativsystem som hette DOS (Disk Operating System) och Microsofts version av detta hette, inte helt oväntat MS-DOS (MicroSoft-DOS). När andra började med grafiska användargränssnitt (alltså att man klickar på saker istället för att skriva kommandon) såg sig Microsoft såklart tvungna att göra något liknande och man skapade då Windows, som var ett grafiskt användargränssnitt som byggde på MS-DOS. Kanske lite väl förenklat förklarat, men ungefär så, i alla fall.
I ganska många år kunde man köra DOS från Windows i ett eget DOS-fönster, alltså ett fönster som man kunde skriva kommandon i, helt enkelt. Numera är väl just DOS ett minne blott, men det är väl, vad jag förstår, fortfarande möjligt att styra saker och ting via kommandon. Har inte haft Windows sedan 2007 men jag har för mig att det fanns med i Start-menyn på något sätt…
Det finns säkert många här som kan förklara det betydligt bättre.
Väl där gäller det ju att veta vad man ska skriva också, och där är jag rätt så borta. Inte ens när jag själv hade Windows hade jag någon större koll på DOS, eftersom jag hade vant mig vid Unix (på grund av högskolan jag gick på), men jag vill minnas att några av de vanligaste kommandona var samma i DOS och Unix, även om syntaxen skiljde lite.
Prova"sök" vid start och se ifall den hittar en filväg som den kan ha "fastnat" i,
Om du är mer datorerfaren kan du prova gå in i register och testa om du finner något som heter exakt detsamma och plocka bort den.
Om inte det funkar, kör ccleaner och kör igenom allt, inklusive register.
#9 Har sökt förut men finns ingenting som dyker upp förutom själva länken på skrivbordet då.
Ska prova ccleaner när jag sitter på rätt dator :)
tack för alla svar. Får se om jag kan lösa det hehe.

Kan vara som så att filen är länkad till något program och då blir det svårt att ta bort den.
#11 Hur kan man ta reda på vilket program det är då? :P

Man kan kolla vilket program filen är associerad med.
Vad har filen för format?

Kommandoprompten startar du genom att skriva cmd i kör program eller i sökfältet.
Du får då upp ett svart fönster där man kan ange olika kommandon.
För att hitta skrivbordet skall du gå till C:\användare\ditt user id\desktop
Om du där skriver DIR så listas alla filer på skrivbordet.
Om du ser din fil som du inte kan ta bort där så kan du pröva med kommandot del på den. Tex om filen heter xyz.doc så pröva att skriva
del xyz.doc
#14 Tack så mkt, ska försöka när jag kommer hem (har inte tillgång till datorn än) ;)
#14 Nu sitter jag här på rätta datorn och skriver i desktop, men det står **"Desktop" is not recognized as an internal or external command, operable progam or batch file."
**Om jag bara skriver "DIR" direkt efter "användare/ditt user id" kommer det upp desktop, contact m.m men jag kan inte göra något på skrivbordet liksom :P
Och även om jag bytt användarnamn till Wera Berggren, från Manuela - står det fortfarande "User/Manuela"…
#13 Det står inte något angående vad den är associerad till…

Vad har den för extension, dvs vad står efter punkten?
#18 Absolut ingenting, "Alba 1." … "File: (.)"
Jag har kört Ccleaner också men den är fortfarande kvar och finner ingen "Alba 1." på Ccleaner analysen heller.
#14 Nu fick jag det o funka, fick upp dokumenten o så från skrivbordet och fann "Alba 1." men när jag skrev del Alba 1. stod det "Could not find users/manuela/alba"
Lyckades ta bort filen nu!
Genom att använda "cmd" och skriva "del desktop" efter att ha skrivit "dir desktop" så togs allt bort ink. "Alba 1."
Tack för all hjälp.
Tråden kan låsas nu.
”dir desktop” gjorde inget annat än att visa dig vad som finns i ”desktop”, så det enda du gjorde som utförde något med dina filer var ”del desktop”.
In igen och kolla om du över huvud taget har kvar ”desktop” numera. Kommandot borde tagit bort hela mappen (om du inte fick något felmeddelande som sa något annat), inte bara filerna i den.
Men det är ju också möjligt att Windows automatiskt lägger tillbaka mappen ”desktop” åt dig om du av misstag tagit bort den, det har jag ingen aning om och har inga möjligheter att testa heller.

Del Desktop\*.* tar bort allt på skrivbordet.
Format c: tar bort allt på hela hårddisken! 
#23: Inte utan att fråga först, väl?
Har aldrig förstått varför man i Windows (och DOS) måste skriva ”*.*”. Varför räcker det inte med bara ”*”? Verkar som att man försökt göra det så ologiskt som möjligt… Särskilt som att jag har för mig att ”*.*” även innefattar filnamn utan punkt…

Det handlar om syntax!
Syntaxen i windovs är filnamn.extension.
Filnamnet är valfritt, medans extensionen anger asociationen.
* står för allt
Syntaxen är väl filnamn.filnamnstillägg i alla operativsystem?
Om * verkligen står för ”allt” så behöver man ju inte skriva ”*.*”, eftersom även ”,” ingår i begreppet ”allt”, alltså borde ju ”*” räcka.
Hur som helst, så kommer jag ihåg att i riktigt gamla versioner av Windows, exempelvis Windows 98, så fungerade inte jokertecknen särskilt bra. Exempelvis om man sökte efter något i stil med ”*a*.*” så hittades precis allting, vare sig bokstaven ”a” fanns med eller ej i filnamnet…

Jupp det skall stå a?.*, om jag minns rätt, för * kör över allt annat.
#27: Men det lär ju inte heller fungera, för då måste den ju börja på ”a”. Mitt exempel gick ut på att hitta en fil med ett a i filnamnet, var som helst före punkten, exempelvis:
bcdaefg.hej
abcdefg.tjo
gfedcba.flöjt
Av dessa kommer ju bara ”abcdefg.tjo” att hittas med ”a?.*”.
Prova detta:
Start > kör > skriv MSconfig > ok
Välj autostrat och se om du hitatr dokumentet där. Ta bor bocken och sen ska du kunna deleta dokumentet på skrivbordet.
Prova även denna väg:
C:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord - deleta dokumentet.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Deleta…? Kul ord… Heter ”ta bort” (exempelvis) på svenska, om någon undrar…
I vilket fall så framgår ju av #21 att filen redan är borta sedan ett tag nu, så jag antar att problemet skulle kunna anses löst. Det var nog mitt inlägg, #22, som förvillade lite där, kan jag tänka mig.