samma ljudnivå på mp3 filer
Spelar mp3 filer i winamp men det är så olika ljudnivåer, finns det något svenskt program som kan fixa detta ?
Vet inte om jag lagt frågan i rätt kategori, annars får ni gärna flytta den till rätt.
svenskt program ingen aning i så fall får du själv lägga tiden på att googla
men annars så finns det ett urenkelt engelskt program MP3Gain
hämta hem och installera och öppna programmet
dra filerna till program rutan och tryck på Track analysis så ser du vilken volym filerna ligger på
trycker du sen på knappen Track gain så voila så har ljudfilerna samma volym
får du problem med att ljudet ändå är för lågt så justera upp volymen under Target normal volyme
uppdatering finns på svenska faktiskt 
länk gå in på sidan och så rulla ner så hittar du svenska högerklicka på den och välj spara länk som lägg den till exempel på skrivbordet
men först ladda hem och installera MP3gain
sedan så måste du leta upp program mappen och lägga filen du laddade hem till skrivbordet
start-dator-C-program leta dig fram till MP3gain mappen
för över filen du laddade ner till skrivbordet till MP3gain mappen
starta MP3gain och välj language där ska du nu ha svenska
Tack så mycket men jag fann den själv ha ha, fann även den svenska så just nu lägger den till filer, ska man trycka på "Track again" efter den är klar med filerna ? Använder du det här programet ?
Target normal volyme knapp, vilken knapp är det ?
Vissa filer är röda och vissa blå, varför är det dom så ?
Om du testat det nu, hur tycker du att det fungerar i praktiken? Jag har själv aldrig testat något sådant program då jag helst gör sådant manuellt efter mina egna öron (och absolut inte med MP3-filer – sådant skräp är portförbjudet här, men så handlar det i mitt fall om egenproducerad musik också), och då tycker jag mig kunna ana ett antal problem som jag har svårt att se hur det skulle kunna lösas per automatik.
Bara en så enkel sak som att vissa låtar ska låta starkare än andra, hur löser programmet det? Jag säger inte att det är omöjligt, men det skulle vara intressant att se om någon lyckats skapa ett sådant program som fungerar invändningsfritt…
Exempelvis om man har en stillsam visa i samma samling som en tung rocklåt av något slag, så skulle det ju vara lite konstigt om… ja, jag behöver nog inte fortsätta…
Så om någon har testat skulle det vara intressant att veta hur bra det fungerar.
Sedan när det gäller ljudkvaliteten så är det nog ingen idé att fråga, för det brukar sällan bli annat än ”goddag – yxskaft” i sådana diskussioner.
Guraknugen,
Tyvärr har jag ej kommit så långt så jag kan bilda mig en uppfattning om programet men återkommer om det funkar som jag vill 
3# då ska vi se här
det första du ska göra är att analysera filerna och det gör man genom att trycka på knappen spåranalys som den heter på svenska
sen om man trycker på knappen normalisera så ändrar programmet volymen på filerna alltså musiken så alla blir i samma volym
om du provar sen att spela upp musiken så borde alla va i samma volym
hmm blev det lite klarare nu kanske?
ber om ursäkt va lite oklar om du tittar i programmet ungefär i mitten till vänster så finns det något som heter önskad normalvolym och jag tror inte du behöver ändra nåt där låt det va som det va ifrån början och se om det räcker så
japp jag använder detta programmet rätt flitigt då många av mina musikfiler har en förmåga att ha olika volym vilket är väldigt irriterande
suck jag är rätt kass på o förklara saker o ting men skriv om det är nåt mer du undrar så ska jag försöka att hjälpa dig
"6,
Jag gjorde exakt som du beskrev men filerna har samma ljudnivå som innan, vissa filer gick inte ens att spela upp, det fanns inget ljud alls ?
Varför var vissa markerade med blå och röd text ? Vissa fanns det även frågetecken efter låt titel. Varför det ?
Tack för att du vill hjälpa mig, håller med dom att det är väldigt frustrerande när man ska spela sina filer och det ej har samma volym.
Under tiden den bearbetar får man oxå upp en ruta som säger att det blivit något fel och om man vill visa loggen, det finns dock inget man kan göra åt felet eller se vad som är galet, innebär detta att volymen ej kan ändras ?
Har testat med olika album men ljudet blir inte förändrat, det är precis som tidigare. Vissa högre och vissa lägre.
Ladydragon, var är du ?