Konverteringsplugg,var,hur?
Jag vill kunna kopera några vodeoband till en DVD skiva.
Läste i Expressen igår om att man kan köpa en konverteringsplugg för att göra detta. Sladdar har jag.
Är det någon som vet var jag kan köpa denna produkt? De vanliga ställerna typ OnOff m.m. har den inte.
Eller kan jag koppla en sladd mellan CD/Dvd spelarén och videon?

Testa på Kjell o company eller teknikmagasinet, Chlas Ohlsson.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Tack för svar! Ska kolla. Men vet ni var det finns mer avancerat material än dessa vanliga kedjor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2: Vad menar du med ”avancerat material”? Vilka material är avancerade? Är plast avancerat? Kolfiber kanske? Silver? Och vilket material pratar vi om? Materialet i kablarna? Kanske materialet i själva lådan?
För det är väl inte så att du menar ”materiel”? Men det blir nästan lite småkonstigt ändå…

Jag har videobandspelare och DVD-spelare inkopplade i TV:n och spelar in från videon till DVD-spelaren. Något annat behövs väl inte.
Du behöver inte ens en TV för själva kopierandet, men det är ju bra att ha en så att man ser vad man håller på med…
#4 Nu fick du mig att le! Ha! Ha! Tänk vad ord kan göra! Jag menar bara annat än vad de vanliga kedjorna säljer. Jag vet vad jag ska ha. Men inte alltid vad det kallas för, eller har för namn. Speciellt tekniska saker. Bäst att jag är tyst nu, annars blir det mer konstigheter från mig.
Alltså;vår dvd spelare går genom boxen till tv. Så min fråga är; räcker det med att koppla en sladd från videon till dvd spelaren eller ska den kopplas till boxen?
Är det så att om jag vill kopiera till datorn så måste jag ha en konverteringsplugg?
#6 kan ju kanske vara bra, att se vad man håller på med. Men inte nödvändigt. :)
#7, OT: Äsch, bry dig inte om mig, det gör ingen annan heller, så det är lugnt. Jag råkar bara vara betydligt mer intresserad av ord och andra språkligheter än av datorer. Brukar hojta till lite ibland när jag ser något som jag har svårt att låta passera obemärkt, men det mesta släpper jag ändå, annars skulle jag inte ha tid med något annat…
Här förekommer ju allehanda konstigheter annars: Hela stycken utan skiljetecken, 14 utropstecken istället för ett enda, svengelska (”firewallen” och andra idiotiska dumheter), särskrivningar, felstavningar (den grymmaste jag sett hittills var nog ”fören” istället för ”förrän”, mest för att samma felstavning förekom på flera ställen i samma inlägg…) mellanslag före skiljetecken och jag orkar inte räkna upp allt, och det kanske inte hör hemma här heller, men rent generellt tycker jag ändå att det är lite oförskämt att bara hälla ut en massa bokstäver på måfå (något som dock inte var fallet just här) och sedan låta läsaren sortera dem till begripliga meningar.
Visst kan det hända att man träffar fel tangenter ibland, det gör jag med, och ingen är ju felfri. Kanske är mitt största fel att jag gärna påpekar andras fel, men jag har själv inget emot att andra påpekar mina. Kan vara nyttigt att känna till sina svagheter och brister. Är man helt ovetande kan man ju inte göra något åt dem heller…
Angående konvertering VHS ? DVD:
Antar att du menar VHS, fast du nämnde inte det, i alla fall inte i #0. Hur som helst, när jag själv kopierat från VHS till DVD har jag faktiskt inte gjort något mer komplicerat än att koppla en helt vanlig Scart-kabel mellan VHS-spelaren och DVD-spelaren. Ofta är bildkvaliteten för VHS så usel ändå, så skulle man förlora ytterligare lite via Scart-kablen så lär det knappast märkas, på grund av allt brus och elände som fanns i bilden redan från början. Fast man behöver ju inte välja sämsta kvalitetsläget på sin DVD-spelare, för då lär väl bilden bli helt onjutbar.
#8 Ja men du,det var lite roligt! Jag borde skriva lite bättre. Är ju lärare. Men har nog slöat till lite sedan slutade i förtid. :)
Ja visst handlar det om VHS. Jag ska testa det som du skriver. För jag vill gärna ha kvar mina konst och keramik inspelningar kvar. Inbillar mig att det är bättre att spara på dvd.
Tack för svaret på min fråga!
#9: He he… jo, de var ju komiskt att du var lärare. Fast du nämnde inte vad för lärare du var. Det är ju inte säkert att en slöjdlärare är så bra på andra ämnen än slöjd, för att ta ett exempel…
En grej som jag själv kanske gör för mycket, är att avsluta meningar med en ”horizontal ellipsis”, teckenkod U+2026, "…". Jag är faktiskt inte själv säker på, dels vad tecknet heter på svenska och dels hur man egentligen ska använda det.
Jo, det är nog bättre att spara det på DVD, men hade det varit jag hade jag dessutom kopierat (”rippat”) den till hårddisken på datorn, alltså DVD ? hårddisk (eller SSD eller vad man nu har i sin dator). Det där med livslängd på DVD är inget jag litar på, men lägger du filmen på hårddisken är det enkelt att göra säkerhetskopior, sådant man ändå bör göra varje dag. Det mest framtidssäkra sättet att spara något är ju att spara det på flera olika ställen. Laddar du dessutom upp den till något ställe på nätet där man kan lagra filer, så har du ytterligare en säkerhetsaspekt, nämligen att den finns kvar om du får inbrott eller om din lägenhet eller ditt hus brinner ner. Bankfack är ju en annan idé också. Man avgör själv vilken säkerhet man tycker att man behöver ha.
#10 Jag är bildlärare. Målning,teckning,keramik,religion-historia-kultur. Har även vik.som textillärare.
För ett par år sedan upptäckte jag att när jag chattat med barnbarnen (2-21 år i åldrar) skrev som de. D.v.s med en massa kryptiska förkortningar och annat språk. Det ska ju vara korta med. Där fick jag skärpa mig. Hade skrivit ett mail angående en kurs till en helt främmande person. Mycket pinsamt!
Arbetar nu bara med keramik (har verkstad) och annat som har med konst att göra. Med andra ord; lever livet.
Att "rippa" är bra. Det brukar jag göra med annat. Har faktiskt skaffat en extra hårddisk för att ha som en säkerhet. Inlåst i ett bankfack.
Hur länge räknar man med att t.ex bilder finns kvar i bra skick om man spar på en hårddisk? Alltså inte datorns hårddisk. Ibland tänker jag att kanske man skulle skriva ut fler papperskort.Med tanke på framtiden.
Det där med ”bra skick” kanske kan vara intressant. Det är ju inte som med pappersbilder, att de sakta bleknar bort med tiden. Bilden sparas ju i digital form, alltså som ettor och nollor, eller siffervärden, om man så vill. De flesta format är dessutom ”komprimerade” så att de ska ta lite plats. En digital etta är fortfarande en etta, även om den ”bleknar bort” till, låt oss säga 0,7. Den dagen en etta blir en nolla är ju frågan om det kommer att gå att öppna bilden över huvud taget – det beror nog på vilken etta och vilket filformat man använt. Är det ett okomprimerat format kanske bara en enda pixel ändrar sig en smula eller en hel del, beroende på vilken etta nom blev en nolla eller tvärt om.
Men rent generellt när det gäller digital datalagring, så handlar det oftast om hur lång tid det tar innan man inte kan läsa delar av innehållet på hårddisken längre, och det misstänker jag handlar om åtskilliga decennier.
Men det kommer ju billigare och billigare hårddiskar som rymmer allt mer, och det kommer nya gränssnitt som är snabbare, så efter säg 10 år så är din hårddisk ändå omodern och du köper då en ny som är betydligt större än din gamla. Då kan du ju passa på att kopiera över allt på den gamla till den nya och så har du en ny fräsch säkerhetskopia som håller i många år.
Skulle jag ha säkerhetskopior på DVD eller andra snurrande plastskivor, skulle jag nog göra nya varje år eller så. De ska visserligen hålla i decennier, men min erfarenhet säger något helt annat (typ att de blir obrukbara när du vänder ryggen till). DVD är det värdelösaste lagringsmedia jag testat. Tar lång tid och är helt opålitligt. CD kändes något stabilare, men inte mycket.
Har hittills aldrig i mitt liv haft en hårddiskkrasch och aldrig en SSD-krasch heller, men jag har inte haft SSD så länge heller, i och för sig.
OT, angående det där med förkortningar när mna skriver: Jag skriver själv förkortningar hela tiden, men jag har ett program installerat som skriver ut förkortningarnas betydelse automatiskt, så läsaren slipper se eländet. Det är mest ord jag använder ofta, som exempelvis ”GNU/Linux-distribution” som jag förkortar till ”gld”, men så fort jag tryckt ”d” byts hela förkortningen automatiskt mot hela frasen. Och hur lyckades jag skriver förkortningen inom citat-tecken nyss? Jo, det går att lura den. Jag skrev bara ”glld” och gick sedan tillbaka och tog bort ett ”l”… Man kan göra på andra sätt också.
Kanske borde definiera ”OT” bland mina förkortningar också… och en ”UÄ” för ”utanför ämnet”…
Så där, nu var det gjort. Får se om jag kommer ihåg att använda det också…
Tusen tack för lektionen! Man lär sig nya saker varje dag.
Angående krasch. Jag köpte min första dator för omkring 6-8 år sedan. Mina kunskaper var nästan lika med noll. Efter 6 mån fick jag en krasch. Det tog många timmar med supporthjälp innan allt var ok. Svårast var att jag inte förstod vad de olika orden stod för. Blev nästan galen. Dagen efter gick jag till data rummet på skolan och skrev ut hela Windows ordlista. Sedan fick våra itkillar frågor och frågor. Men oj , vad jag lärde mig av detta.
Sedan har jag bara fortsatt att testa och testa. Man kan ju inte ringa sina söner varje gång det blev fel.
Så med detta forum känns det så bra att kunna fråga vidare.
Fick idag höra om en kvinna på 90 år som skaffat sin första dator. Hon blev så trött på att alltid få höra, gå in på den eller den webbsidan när hon behövde inf.Nu kan hon även skicka mail till sina barnbarn och surfa runt lite. Man blir så glad av att få höra detta. Så otroligt socialt! Hm, nu blev det sista utanför ämnet.
#13: Kanske inte var så mycket till lektion direkt, men varsågod ändå. Ser att det kryllade av stavfel och liknande i mitt inlägg också (#12). Det beror på att min stavningskontroll inte fungerar på just iFokus av någon märklig anledning (i kombination med att jag skriver fort och slarvigt – det är inte alltid rätt finger träffar rätt tangent…). Har fungerat klockrent tills för några veckor sedan och det funkar klockrent på alla andra sidor, så något måste ha ändrats på iFokus. Nåja, jag är inte förvånad. Värre saker har man sett, men bara på iFokus förstås.