Antivirus mm
Är jag så skyddad som jag behöver vara när jag har:
Windows Vista
Brandvägg På
Aumatiska uppdateringar På
Skydd mot skadlig kod På
Andra säkerhetsinställningar På
Varför för jag upp en liten ruta nere i högra hörnet som säger att kolla antivirusprogrammet, det är inte på? Jag har precis kollat och det är på.
Dom fyra punkterna ovan, Brandvägg mm, uppdaterar dom sig automatiskt?
Jag har installerat dom programmen jag har från en och samma användare. Skyddar jag datorn bättre från intrång om jag till vardags använder en annan användare?
Jag har ingenting som märks. Har haft AVG tills nu men fick upp ruta att dina gratisdagar är slut. Jag har avinstallerat det och installerat Microsoft Security Essentials. Att jag lyckats är ett under. 
1. "Varför för jag upp en liten ruta nere i högra hörnet som säger att kolla antivirusprogrammet, det är inte på? Jag har precis kollat och det är på."
Vilket antivirusprogram är det som rapporteras som avstängt? En möjlig orsak kan ju vara någon slags konflikt mellan ditt tidigare antivirusprogram AVG och Microsoft Security Essentials.
Om du tittar efter i Windows säkerhetscenter, enligt guiden nedan, vilket program finns listat under virusskydd? Är det aktivt?
"Antivirusprogrammets status visas i Windows Säkerhetscenter.
Öppna Säkerhetscenter genom att klicka på Start-knappen (en rund windows-ikon i aktivitetslisten), Kontrollpanelen, Säkerhet och sedan på Security Center.
Klicka på Skydd mot skadlig kod.
Om Windows identifierar antivirusprogrammet visas det under Virusskydd."
2. "Dom fyra punkterna ovan, Brandvägg mm, uppdaterar dom sig automatiskt?"
Med största sannolikhet: Ja. Om man som användare inte vill att programmen ska uppdateras automatiskt, måste man aktivt välja det alternativet i programmens inställningar.
3. "Jag har installerat dom programmen jag har från en och samma användare. Skyddar jag datorn bättre från intrång om jag till vardags använder en annan användare?"
Ja, om det är en användare som har ett standardanvändarkonto. För att kontrollera vilka användarkonton som finns i ditt Windows Vista, klicka på Start-knappen, Kontrollpanelen, Användarkonton och säkerhet för familjen och sedan på Användarkonton.
Här kan du läsa mer om användarkonton i Windows Vista:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/User-accounts-recommended-links
Tack för svaret. 
1. Har inte hänt fler gånger. Kanske var det att datorn skulle startas om? 
Dom programmen som är listade är:
Microsoft Security Essentials På
Windows defender Av
Det sista går inte att aktivera. Försök igen senare står det när jag försöker.
Det ska kanske inte vara På?
Ska läsa på mer. Tack igen.
En fråga till. Datorn har blivit så jäkla seg, kan jag rensa någonstans så den blir snabbare? Nä, jag kan inte mycket om datorer. 

Japp datorn måste startas om efter instalationen.
Verkar som om MSE inte uppdaterar själv annat än genom månatliga windowsuppdateringar, när programet varnar för gamla program trycker man på uppdatera själv.
En sak du inte nämnt är om du använder administratörskonto för daglig användning.. det skall man alldrig göra för då är det fritt fram för alla att instalera vad de vill på din dator.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
MSE och Windows defender kan inte köras samtidigt, därav spärren
#3 Hittar bara ett konto, det står administratör samt mitt namn på det. Jag är helt ensam om att använda datorn.
#4 OK. Det fanns en förklaring till det.

Skapa då ett nytt konto som är administratörskonto där du gör allt systemarbete och gör sen om ditt nuvarnde konto till ett användarkonto.
Glöm inte adminsitratörens lösenord.
Förhoppningsvis kan jag hitta var man skapar ett nytt konto. 
Det är alltså lösenord som ska hindra någon från att använda kontot? Man kan inte bara lägga ett lösenord på det befintliga kontot alltså?
Hur gör man om det nuvarande kontot till ett användarkonto?

Man gör allt sådant i kontrollpanelen.
När du surfar så ansluter du till andra datorer, då är din dator öppen för dessa så länge inte firewall och antivirus hindrar dem, och dindator kör då kod som kommer från de andra datorerna.
Om det är illvillig kod så har du ju gett dem tillträde till din dator och kan instalera vad de vill där.. dvs om det kontot du använder har administrativa rättigheter.
Lösenord kan även hindra andra från att använda din dator, om man har småbarn, syskon, föräldrar och så, men om du använder ett konto som bara har användarrättighetre när du surfar så kan ingen instalera något på din dator, inte ens du.
Du måste logga in på administratörens konto för att göra sådan åtgärder.
Användarkontot kan vara utan lösen om du vill, men administratörens skall alltid ha lösen.
Börja med att logga in på adminsitstratörskontot så du ser att det fungerar innan du ändra rättigheterna på ditt eget konto.
Ibland försvinner lösenord till mailen när man ändra behörighet, så skriv upp sådant först.
Ska jag vara ärlig så skyddar virusprogram inte så bra. Min kompis hade 3 stycken, ändå så fick han massa virus. I den aspekten så är MAC mycket bättre, men det finns inte lika mycket program till det, men å andra sidan, inga virus :-)

Antivirusprogramen hittade vid ett test cirka 30% av virusen, så det är lite som säkerhetsbälte när man kör bil, sen är resten hur man gör själv.
Men det allra viktigaste är trots allt att alldrig använda adminkonton vid daglig användning, för då kan inget instaleras.
#10 De hittar ofta de vanliga och äldre "osmarta" virusen, men det är som ett säkerhetsbälte…