DNS-servern svarar inte
Ofta medan jag surfar slutar det funka och "felkoden" säger att DNS-servern svarar inte. Vad innebär det? Sitter problemet i min utrustning eller hos Telia?
Räcker oftast med att vänta några minuter så funkar det igen. Men det är fruktansvärt irriterande. Vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig.
Tina
Byt DNS.

#1 Tack så mycket. Skulle jag lätt göra om jag visste vad det var för något 
208.67.220.220
208.67.222.222
Byt till dessa.
Du ändras DNS där du ändrar IP om du har Windows.

Har du Telia via teleledning har du ingen fast IPadress utan du får första bästa som är ledig utav DNS-severn.
Sen om du bor på landet som jag gör och enbit från telestationen så hänger det mycket på ledningarnas kvalitet.
Mitt modem tappar linan hela tiden, minst en gång i timmen, och i modemets logg bok står det som orsak.. to many CRC errors.. så då börjar modemet automatiskt en ny handskakning, kopplar upp sig igen.
Man ser det bäst på att ADSL-lampan blinkar.
Man kan felsöka sin anslutning själv;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är DHCP-servern som delar ut IP, ej DNS…. 

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Woozy nu har jag bytt. Hoppas det blir bättre. Tack på förhand 
Hoppas det funkar bättre nu då… 
jag skulle rekommendera dig att byta till Norton DNS
här finns det en beskrivning om hur man gör O.B.S du måste använda den manuella versionen
här är några bra länkar om Norton DNS
för mih egen del så gjorde bytet att jag helt plötsligt har en hastighet som är bättre är den jag skall kunna få
har 10/10 Fiber och nu har jag runt 12/12 
DNS har ingenting med Ip adresser o göra
Hade faktiskt missat Norton DNS.. Tack för info.
Dock så märker inte jag nån skillnad på hastigheten.
Jag får bäst hastighet om jag går via Allteles DNS. 
Hur en DNS kan påverka nedladdninsghastighet är för mig en gåta. Jag vet att det är så, men fattar bara inte hur. 
om du läste mina länkar så tror jag det står nånstans i texten att hastigheten blir bättre om man väljer speciella DNS servrar istället då dom sköts på ett bättre sättt än dom som operatören använder
8.8.8.8
8.8.4.4
är googles öppna dns. den funkar smidigt.
/Fridaybrew