Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 10032 ggr
[Jessica-B]
2011-01-08 16:19
0

Vilken excel formel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag håller på och gör en vikt kalkyl som räknar ut allt jag behöver veta, bara jag fyller i veckans vikt. Jag har gjort en test där jag fyllt i siffror för att ni ska förstå hur kalkylen är uppbyggd. Kika på bilden jag bifogat!

Jag har problem med den sista kolumnen. Kolumn N. Skulle så gärna vilja få det löst och lära mig mer!

1. Hur sjutton gör jag för att själva bmi graden ska ploppa upp i kolumn N, för varje vecka automatiskt, så att jag slipper fylla i det manuellt?

2. Ett annat önskemål är att cellerna ska ha "färgkoder", dvs. att en viss grad ska ha en viss bakgrundsfärg (eller textfärg). Exempel: Normal vikt = Ljusgrön, Övervikt = Gul (Är det ens möjligt att skapa önskemål nummer 2?)

Jättetacksam för svar :D

guraknugen
2011-01-08 22:31
0

Använder inte Excel utan kör OpenOffice.org Calc, men när det gäller cellformler är det i stort sett samma.

1. Jag brukar göra så (vare sig det rä rätt eller fel…), att jag låter varje cell kolla om en viss cell är tom och i så fall också vara tom och i annat fall räkna ut cellen värde, exempelvis kan formeln i L3 vara:

=OM(F3="";"";F3/1,76^2)

Om du nu är 1,76 m lång, förstås…

Sedan kopierar du ner ett antal hundra rader, exempelvis med Ctrl+c och Ctrl+v eller genom att klicka och dra i den lilla fyrkantiga ”pluppen”, om nu den finns kvar i Excel nu för tiden.

Om du har lagt din längd i en cell, låt oss säga A1, så glöm inte att den måste anges som $A$1, annars blir det lite tokigt:

=OM(F3="";"";F3/$A$1^2)

2. Vet ej hur man gör detta i Excel, men i OpenOffice.org Calc är det busenkelt med i stort sett hur många färger som helst, men den metoden funkar nog inte i Excel ändå, så det är nog ingen idé att jag går in på det. Är i alla fall säker på att det går. Kolla om du kan hitta något som heter ”Villkorlig formatering” eller liknande. Om du hittar något, ta dig lite tid att läsa i hjälpen om det du hittar.

[Jessica-B]
2011-01-09 11:26
0

Just precis, jag har lagt kroppslängden i en cell vid sidan av. Längden ligger i cell B3.

Om jag kopierar formeln rakt av (och byter ut A1 till B3), dvs. följande: =OM(F3="";"";F3/$B$3^2) och klistrar in den i cell L3 så får jag ju bara fram resultatet av mitt nuvarande BMI. - Du kanske tolkade frågan fel, eller rättare sagt, det kanske var jag som uttryckte mig lite tokigt.

Jag har alltså själv löst själva uträkningen av BMI genom följande formel i cell L3: =SUMMA(F3/(B3*B3) … fast nu ser jag att din formel är smartare, för då slipper man en massa onödig text om det ändå inte finns någon vikt inskriven. Så det tackar vi och bugar för! :)

Vad jag dock var ute efter att få reda på är om det går att få BMI-graden skriven i text i cell N3 (som jag sedan autofyller hela vägen ner).

Till exempel att det i cell L3 står att jag har ett BMI på 37,9. Går det då att göra så att excel själv slänger upp texten "Fetma grad 2" i cell N3 ? :)

guraknugen
2011-01-09 13:17
0

Aha, okej, jag missuppfattade totalt. Inget ovanligt i och för sig. Då tar vi nya tag.

Vill bara först förtydliga att du måste använda $-tecknet vid B3 i formeln, annars kommer det att bli fel när du kopierar formeln nedåt, så $B$3 måste det stå överallt där du nu skrivit B3.

Över till problemet då:

Det första du kan göra är att ta bort särskrivningen så att ”Stöd mall” blir ”Stödmall”… he he he… ursäkta, kunde inte låta bli… Är lite känslig mot särskrivning…

Tungan ute

Man kan säkert lösa det på flera sätt, men så här hade nog jag gjort:

Du har ju en ”mall” för vilka värden som motsvarar vilken text, ”Stödmall för formlerna”. Den kan du använda om du gör om den lite.

För det första lär du separera respektive rads max- respektive min-värde så att de hamnar i olika kolumner. S11 kommer så att innehålla texten ”Undervikt”, precis som nu. U11 kommer att vara 14,3 och V11 18,4. Gör om alla raderna på samma sätt.

Om du vill att det ändå ska se ut som innan, så fixar du det med formateringen istället. Vet inte hur man gör det i Excel, men förr kunde man högerklicka på cellen (eller cellområdet) och välja ”Formatera cell” och sedan välja ett talformat. I ditt fall kan du ju först se till att U är högerjusterad och att V är vänsterjusterad. Markera sedan cellerna U11:U17, högerkicka på dem ? Formatera celler ? Talformat (eller vad det nu heter i Excel). Där finns säkert ett fält med lite tecken i eller om det står ”Standard” eller liknande. Byt ut vad som nu står där mot: 0,0" -" eller 0,0" –" om du vill ha ett lite bredare streck (så kallad ”en dash”, ännu bredare kallas ”em dash” och ska alltså vara lika bred som ett ”m”: ”—”).

Formatera V-kolumnen så att en decimal visas, annars blir det lite fult när du kommer till 44,0, för då står det ju bara 44 där.

Ett tips också, är att du kan göra på samma sätt med flera av de kolumner som du tidigare delat upp på två, exempelvis F och G. Det finns ingen anledning att dela upp dem på två. Jag gjorde själv så en gång i tiden innan jag kom på att det är bättre att använda formateringen istället. Ta bort G-kolumnen, skriv siffrorna i F-kolumnen och formatera dem som 0,0" kg". Då kommer det att stå exempelvis 117,5 kg direkt i samma cell och du slipper fippla med onödiga kolumner.

Likadant kan du göra med H:I samt J:K. Du kan även bli av med M-kolumnen genom att i formlerna vi snart ska skriva för N-kolumnen alltid infoga ett ”=” i början av texten, återkommer till det.

I alla fall, när du gjort din stödmall snygg och fin, börjar själva formelskrivandet. Dina min-värden ligger nu i U11:U17 och dina maxvärden i V11:V17. Egenligen behöver vi inte max-värdena alls, såvida vi inte vill ha ett felmeddelande om vi hamnar över ”Fettma grad 4”, men även det går att komma runt utan maxvärden.

I min enkla lösning kommer ”Fettma grad 4” att visas även för BMI-värden över 48,0. Om BMI blir mindre än 14,3, vad vill du ska visas då? Med min lösning kommer ”#Saknas” att visas. Dessa båda ”problem” löser man nog enklast genom att utöka stödmallen så att den börjar på ”0-14,3” och slutar på ”48,1-8” och sedan kallar dessa intervaller för något. Glöm inte att formeln i min lösning måste ändras då, så att cellreferenserna stämmer.

Det finns en funktion som heter ”LETAUPP” som går att använda och som är särskilt lämplig i detta fall, där det vi letar efter ligger till höger om det vi vill få fram. En annan funktion heter ”LETARAD”, men den förutsätter att vi söker i en kolumn som ligger till vänster om den kolumn där vårt svar ligger, och så är ju inte fallet i detta fallet, om vi inte gör om stödmallen förstås.

Så mitt förslag för cellen N3 lyder:

=OM (L3="";"";"= " & LETAUPP(L3;$U$11:$U$17;$S$11:$S$17))

Bli inte avskräckt av att det ser rörigt ut… Tar man bort alla $-tecken (vilken man INTE ska göra) så ser det ut så här:

=OM (L3="";"";"= " & LETAUPP(L3;U11:U17;S11:S17))

Ser inte lika avskräckande ut nu, va? Men som sagt, det är den första du ska använda.

Som vanligt har jag sett till att cellen förblir tom om det inte finns något i en viss cell, i detta fall L3, så om L3="" (=tom) så kommer N3 att få värdet "" (=tom), i annat fall blir N3 resultatet av funktionen LETAUPP med bihang…

Och vad blir det, då?

Vi kan väl börja med ”bihanget”:

& är samma sak som ”SAMMANFOGA” fast den används på ett smidigare sätt, tycker jag. Man sammanfogar alltså två textsträngar med varandra, exempelvis:

="Jag heter " & A1 & ", vad heter du?"

ger samma resultat som:

=SAMMANFOGA("Jag heter ";A1;", vad heter du?")

Står det nu ”Guraknugen” i A1, blir det, i båda fallen:

Jag heter Guraknugen, vad heter du?

Inte så oväntat, kanske…

Så har vi det som gör själva jobbet åt oss:

LETAUPP(L3;U11:U17;S11:S17))

Som du ser består LETAUPP av tre parametrar, som vi här ”befolkat” med tre olika cellområden (även en enstaka cell kan man kalla cellområde om man vill).

Första parametern (eller argumentet om man föredrar det ordet) är värdet vi letar efter, och det hittar vi ju i L3, som ju är 37,9.

Andra parametern är det cellområde i vilket vi letar efter värdet: U11:U17. Alltså kolumnen för min-värdena. Värdet 37,9 kommer ju inte att hittas där, men tack vare att kolumnen är sorterad åt rätt håll kommer sökningen att avslutas vid sista värdet som är lägre än det vi söker efter, i detta fall vid 35,0.

Tredje parametern innehåller ett cellområde i vilket svaret finns på vår ”fråga”: S11:S17. Det är ju kolumnen med texterna. Så det som händer nu, är att sökningen stannar på 35,0 i området U11:U17, vilket är områdets femte rad. Funktionen LETAUPP kollar då vad som finns i cellområdet S11:S17 på dess femte rad, och det är ju texten ”Fettma grad 2”, alltså precis det svar vi var ute efter.

Tillsammans med ”"= " &” får vi även ut vårt =-tecken, så att resultatet i N3 blir:

= Fettma grad 2

N3 innehåller alltså nu förljande formel:

=OM (L3="";"";"= " & LETAUPP(L3;$U$11:$U$17;$S$11:$S$17))

Så nu är det bara att kopiera neråt några hundra rader eller så, så kommer det att sköta sig självt ett bra tag framöver.

Kanske finns andra lösningar, men detta var den jag tyckte kändes enklast.

Jag hoppas att jag lyckats förklara så bra nu, så att du själv kan göra de modifieringar som behövs för att det hela ska fungera mer exakt som du har tänkt dig, annars är det bara att fråga igen.

Har har jag ett annat tips, förresten. Vet inte om jag är ensam om att tillämpa det, men jag tror det…

Om du vill gömma ett cellvärde utan att dölja en hel rad eller kolumn och utan att blanda in de olika skydd som finns, kan du dölja det i en cell som visar något annat än ditt värde. Ta längden i ovanstående exempel: 1,76. Den kan vi gömma under en av rubrikerna, exempelvis ”Nuvarande vikt”. Gör då så här:

• Skriv 1,76 i cellen som nu innehåller texten ”Nuvarande vikt”.
  • Högerklicka på cellen och välj ”Formatera celler…”.
  • I rutan där man manuellt skriver in sitt format skriver du nu:
    "Nuvarande vikt"

Glöm inte citat-tecknen!

Cellens värde kommer nu att vara 1,76, men cellen kommer att visa texten ”Nuvarande vikt”. Nackdelen med detta är väl att det blir lite bökigare om du vill ändra texten (högerklick ? ”Formatera celler…”), men hur ofta vill man det?

Glöm dock inte att du givetvis måste ändra alla $B$3 i i alla formler till $F$1, om du inte var förutseende nog att helt enkelt dra B3 till F1 istället för att bara skriva in värdet direkt i F1. Drar man cellen dit tror jag att alla formler som berörs ändras automatiskt, förmodligen även om $-tecknen används (prova gärna – man lär sig mycket genom att experimentera). Om inte får du ändå ändra manuellt eller med hjälp av ”sök och ersätt”.

Kaj
2011-01-10 12:18
1

Om du har Office 2010 kan du göra detta direkt genom att använda dig av Vilkorstyrd formatering i cellen.
Den hittar du på fliken Start och funktionen Vilkorstyrd formatering.
Där kan du ange värden samt en färg för cellen beroende på vilket värde den har (värdet får du räkna ut med en formel som ger dig svaret).
Via Vilkordstyrd foramtering kan du även ange ifall det skall vara stoppljus, ikonuppsättningar eller färgskalor. För en cell kan du ha flera olika färgskalor, ikonuppsättningar, stoppljus etc så att t ex cellen blri grön om värdet är innom ett visst intervall, röd om det är inom ett annat intervall etc.

Vill du ha ännu mer avancerad visuell bild kan du även lägga in "miniatyrdiagram" som ger dig linjer, staplar etc för alla värdena på dina BMI. Du får då ett litet diagram som visar hur ditt BMI förändrats vecka för vecka. Där kan du även lägga in top, hög, låg etc på linjerna, staplarna …
Miniatyrdiagram hittar du på fliken Infoga

guraknugen
2011-01-10 13:06
0

Hm… (OT) förhoppningsvis har den som översatt programmet till svenska valt stavningen "villkorsstyrd" istället…

[Jessica-B]
2011-01-13 15:11
0

#5 Värst vad du var petig med stavningen då guraknuger :P Du skulle ätit upp din hatt och ryckt av dig allt hår om du agerat svenska lärare åt mig som barn, med de grava dyslektiska stavfel jag lyckades forma.

Hur som - jag har skumläst de långa inlägget du skrev, men inte hunnit ta tag i kalkylen igen, för jag har så mycket annat. Innan du hann skriva de långa inlägget hann jag dock till viss del lösa problemet själv. Jag använde mig av villkorsstyrd-formatering-med-två-L som en enklare lösning. Dock bara temporärt. Jag SKA faktiskt läsa allt du skrev ;) Snart…. Jag lägger i alla fall upp min temporära lösning i bildform där jag autofyllt för skoj skull så att de färgade villkorsikonerna syns. Den blev helt OK tycker jag.

#4 Jag har office 2007, men villkorsstyrd formatering finns i den version också. Jag tackar för tipset om diagram, men jag har redan ett där jag följer viktkurvan. Vill ha så få diagram och onödigt krux som möjligt, då jag förra gången gick lös med ALLT man kan tänkas använda sig av i Excel, och det blev hemskt rörigt till sist. ;)
Jag använde i alla fall som jag skrev ovan villkorsstyrd formatering som en temporär lösning. (Fast jag måste erkänna att jag gillar min temporära lösning, den är stilren som attan! Så det är inte omöjligt att jag behåller den.)

Kaj
2011-01-14 09:52
0

#6 ja du kan använda villkorstyrd formatering även i Office 2007 (även om den har lite mindre funktioner än Office 2010. Ser att du använt dig av ikonuppsättningar och det ser ju snyggt ut. Du kan även använda dig av Färgskalor så hela fältet blir i en viss färg. Du kan även lägga in både ikonuppsättning och t ex färgskalor om du vill.
För att skapa egna uppsättningar så klickar du bara på Ny relgel och bygger den precis som du vill ha den. Där ser du att du kan lägga till flera regler t ex att en röd ikon skall visas samt att hela fältet skall bli rött om värdet ligger inom ett vist intervall osv.

[Jessica-B]
2011-01-14 11:45
0

#7 Tack för tipset Kaj! Jag ska experimentera mig fram lite och se om jag kan förbättra kalkylen :)

Kaj
2011-01-14 12:59
0

Så här har jag labbat för att visa ikonuppsättning, graderadfärgskala och datastaplar i samma celler.

Är bara för att visa hur man kan göra genom att blanda flera olika villkor i samma celler. För många kan bli rörigt men efter lite experimenterande hittar du nog ett utseende som du tycker passar dig

[Jessica-B]
2011-01-14 15:15
0

#9 åååh vad snällt att du tog dig tid att visa Kaj! :)
Jag måste säga att jag är impad - jag trodde funktionen var mer begränsad faktiskt. Fast du sa att du hade office 2010.. och jag har 2007, så det kanske stämmer att 2007 är mer begränsad när det kommer till dessa villkorsstyrda format. Kanske är dags att uppgradera sig till 2010 hehe.

kulan65
2011-02-05 20:00
0

Hej Jessica-B

Det vore jättekul om du vill dela med dej av Excel dokumentet, är själv inte så händig med formler

[Jessica-B]
2011-02-05 20:57
0

#11 Exceldokumentet är inte fullständigt ännu. Har tagit en paus ifrån det för jag blev så trött på det, och sen kom annat i vägen. Men jag skulle kunna försöka göra klart det ikväll. :)

[Jessica-B]
2011-02-05 21:34
0

#11 Jag börjar få pli på det nu. Är nog klar om en timme eller så. :)

kulan65
2011-02-05 21:56
0

Härligt Jessica-B

även om det är inte helt klar så vore det kul med en release av en "beta " version det går ju att förbättra eftersom tiden lider Cool

[Jessica-B]
2011-02-05 23:45
0

#14 Haha, en beta version ska bli ;) Jag har antecknat "felen" (de som måste skötas manuellt) på första bladet/fliken i dokumentet. Så den som är excelhändig får gärna rätta till "felen" och skicka tillbaka dokumentet till mig. :) Jag är klar om 5 minuter, så då postar jag dokumentet! - För det går väl att posta exceldokument direkt i forumet?

[Jessica-B]
2011-02-06 00:09
0

#14 Det går inte att ladda upp exceldokument direkt i forumet. Så du får skriva din e-postadress i ett PM, så skickar jag dokumentet via mail istället :)

guraknugen
2011-02-06 02:33
0

Annars kan man ladda upp det någon annanstans och sedan ange länken dit.

[Jessica-B]
2011-02-06 04:10
0

#17 Jag försökte hitta nått sånt men det gjorde jag inte. Tips på sådan sida mottages varmt. :)

guraknugen
2011-02-06 13:14
0

Då får nog någon annan tipsa. Själv använder jag Ubuntu One, vilket jag tror man kan använda även om man inte har Ubuntu, men det blir nog inte lika smidigt med andra operativsystem.

Jag har sett andra ställen nämnas här på forumet men jag kommer inte ihåg just nu, men någon lär säkert kommer med förslag.

Annars brukar ju de flesta internetoperatörer tillhandahålla ett visst lagringsutrymme som du kan komma åt via ftp, exempelvis Bredbandsbolaget som jag har (vare sig jag vill eller inte – det är bostadsrättsföreningen som fått till något avtal där), som låter en ett antal MB per vald e-postadress. Kolla på hemsidan till den operatör du har. Du har säkert fått något lösenord så att du kan logga in där och skapa dig en plats eller så. Där står förhoppningsvis också hur du ska göra och vilka adresser (http://www.blabla.se/DittID/FilNamn eller liknande) de uppladdade filerna får, vilket är bra att veta om man vill göra en länk till dem…

kulan65
2011-02-06 15:02
0
[Jessica-B]
2011-02-06 17:14
0

#20 Super! Här är länken till dokumentet. :)

kulan65
2011-02-06 17:27
0

Dethär kommer upp

Filen du söker har redan raderats

[Jessica-B]
2011-02-06 17:42
0

#22 Skumt! Då gör vi ett nytt försök. :)

[Jessica-B]
2011-02-06 17:43
0

#22 Körde på en annan sida nu

[Klicka här för att hämta dokumentet](http://d01.megashares.com/dl/6dc9f0a/Kilovis iFokus.xlsx)

[Jessica-B]
2011-02-06 17:49
0

Länken i #24 verkar inte heller fungera. Så jag bidrar med en tredje variant [HÄR](http://www.hyperupload.com/downloadfile.aspx?fv=Public/634325857632812500Kilovis iFokus.xlsx )

kulan65
2011-02-06 17:50
0

Tack nu gick nedladdningen bra

Ska använda kalkylen nu, jag hör av mej hur det går

kulan65
2011-02-06 17:51
0

Tack nu gick nedladdningen bra

Ska använda kalkylen nu, jag hör av mej hur det går

kulan65
2011-02-06 19:04
0

Vart matar jag in vikten?

kulan65
2011-02-06 19:09
0

Hittade den i B3 den var osynlig …

[Jessica-B]
2011-02-06 19:10
0

#28 Startviken matar du in i cell B1
Ställ dig sedan i cell E3 och sudda ut 98.6, och skriv din nuvarandra vikt.

Observera att talen ska skrivas med PUNKT och inte KOMMATECKEN.
Exempel: Rätt = 112.3 Fel = 112,3

[Jessica-B]
2011-02-06 19:11
0

#29 Glömde också säga att längden ligger i en osynlig cell. Närmare bestämt cell B3.

Det var kanske LÄNGDEN du menade, fast du råkade skriva VIKTEN? ;)

kulan65
2011-02-06 19:17
0

Javisst var det längden som jag menade

Har testat och jag tycker mycket om det jobb du har gjort

nu ska jag börja att lägga in vikten varje vecka

Tack så mycket

[Jessica-B]
2011-02-06 19:21
0

Vad roligt att höra att du gillar kalkylen :)
Den har som sagt sina brister, men den är helt klart ändå användbar!

Inget att tacka för! :)

guraknugen
2011-02-06 19:28
0

#30: Varför måste du använda punkt som decimalseparator? Det beror väl på vilka språkinställningar du har i ditt operativsystem, eller? Rättar sig inte Excel efter det?

kulan65
2011-02-06 19:30
0

#34 Jo så är det jag kan köra med decimaler i stället för punkt.

[Jessica-B]
2011-02-06 19:35
0

#34 Det har jag inget vettigt svar på. Hur som kör jag i alla fall engelska Windows 7 med svenskt språkpaket, och måste använda punkter som decimalseparator i kalkylen.

kulan65
2011-02-06 19:43
0

Något för den framtida Kilovis_ifokus kalkylen att kompletera med

http://www.markazits.com/diet/bmi.php#fett

"Räkna ut ditt kroppsfett i %"      Cool

guraknugen
2011-02-06 21:18
0

#36: Men om någon annan kör din kalkyl på sitt system som är helsvenskt så är det ju ändå kommatecken som gäller för den personen, eller hur?

Och menar du på fullt allvar att du inte kan välja hur sådant som decimaler och annat ska skrivas bara för att du kör engelskspråkig Windows? Det låter inte vettigt… Nog har jag för mig att man i tidigare Windowsversioner ändå kunde välja sin egen valuta, decimalseparator, datumformat och så vidare, oavsett vilket språk operativsystemet har.

[Jessica-B]
2011-02-06 21:40
0

#37 Jag hade en mer avancerad kalkyl förut. Inte mer avancerad på formel fronten, utan mer avancerad som i att kalkylen innehöll fler ting, som bla lite som hör till viktväktar points och steg som tillhör ett träningsprogram m.m. Men jag kände att det blev för mycket. Det skapade bara press faktiskt, så jag har valt att göra denna kalkyl så enkel som möjligt. Men du kan alltid komplitera med en kolumn för kroppsfett själv, om du vill det. :)

#38 Ja det kan jag ju anta att det stämmer, i och med att du är den som säger det. Jag hade inte skrivit obeservationen i inlägg #27, om jag inte hade trott att det funkade så.

Jag har inte sagt att det inte är möjligt att välja decimalseparator i mitt OS. Det går säkert, men jag har inte tänkt på att justera det. - Och hade ingen aning om att det skulle göra någon skillnad i Excel.

Kaj
2011-02-07 11:39
0

För att ladda upp en fil på iFokus så pröva med att zippa filen för detta format gpår bra att ladda upp. Om du har win 7 så kan du högerklicka på filen och välja sänd till komprimerad mapp. Tror även det funkar under Win XP SP3

Om du inte har den funktionen kan du ladda hem gratis programmet 7-zip där kan du zippa filen.

Ett annat trick är även att helt enkelt byta filändelse på filen från xlsx till zip och sedan ladda upp den på iFokus. Be sedan användare som laddar ner den byta tillbaka från zip till xlsx igen.

OBS! för att se filändelser måste du först slå på detta i utforskaren. Gå till utforksaren och tryck på Alt tangenten så att verktygsmenyn syns. Gå till Verktyg och välj Mapp alternativ. Klicka på fliken visning och välj att bocka ur Dölj filnamnstilläg för kända filtyper.