Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 7598 ggr
coom
2011-02-09 21:15
0

HJÄLP!!!!!!!!!!

Efter jag hade skrivit klart på open office råkade jag trycka på "spara" istället för "spara som" och nu hittar jag inte det jag hade skrivit, jag kan hitta det under senaste dokument, men när jag klickar på det står det att dokumentet inte finns och att det är en temporär fil och att den inte finns. Finns det något sätt man kan hitta dokumentet igen??? Skulle vara väldigt tacksam för hjälp!!!

[Beavis]
2011-02-09 21:48
0

Hej börja med att söka på hårddisken efter filen. "filnamn.doc" den borde ligga i C: i Mina dokument om du har windows.

guraknugen
2011-02-09 22:25
0

Om du använde OpenOffice.org Writer och inte pillat i några inställningar borde filen heta något i stil med ”Namnlös 1.odt”. Bara att söka igenom lämplig mapp (med undermappar) efter en fil med ett sådant namn.

Annars kan du söka efter alla filer som slutar med ”.odt” och sedan kolla vilken som har senast datum.

Men jag finner det ändå märkligt att det blev som det blev, för när jag själv inte namngivit ett dokumenht och sedan klickar på ”Spara”, så kommer ändå ”Spara som…”-dialogen upp så att jag kan välja ett namn. Klickar jag bara på ”Spara” (eller om det står ”OK” på knappen), så brukar filen heta något i stil med det jag skrev ovan.

Ett trick kan vara att starta OpenOffice.org Writer igen, skriva lite och sedan klicka ”Spara som…”. Då lär du ju se var den vill spara någonstans och då bör du också se den fil du nyss inte hittade, annars vet jag inte riktigt hur du lyckats få till det…

Zepp
2011-02-09 23:20
0

Kolla inställningarna för standardmappar i programet.

Väljer du inget hamnar det där.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Beavis]
2011-02-10 21:02
0

#2 just ja så var det :-) .odt

guraknugen
2011-02-10 21:19
0

#4: Om inte användaren valt ett annat format som standard, förstås.

[Beavis]
2011-02-10 21:23
0

Jo precis, men jag glömde vad writer hade för "fil ändelse" .odt .doc .nåt annat

Hittade en modifierad version av ms office igen så kör inte OO just nu.

guraknugen
2011-02-11 13:13
0

Det är rätt viktigt (fast kanske inte i just detta sammanhanget, i och för sig) att komma ihåg att .odt inte är OpenOffice.org Writers format (eller Suns eller Oracles heller). När formatet togs fram utgick man visserligen i viss mån efter OpenOffice.org Writers gamla format .sxw, men det var ganska många intressenter inblandade. OpenOffice.org Writer använder formatet, men det gör många andra liknande program också, exempelvis Abiword.

ODT står förresten för Open Document Text eller liknande och ingår i ODF-familjen (Open Document Format), eller hur manska uttrycka det.

coom
2011-02-11 13:53
0

men tror det blev som det blev eftersom jag hade hämtat dokumentet från hotmail och sen forsatte skriva och då när jag bara tryckte på "spara" så tror jag det sparades som en temporär fil och inte på datorn som det nog hade gjort om jag hade sparat på "spara som" och jag vet inte om man kan hitta en temporär fil igen…

Zepp
2011-02-11 14:19
0

Har du kollat standardsökvägarna??

Kaj
2011-02-11 14:53
0

Om du vet ung vilken tid det var då du gjorde spara så kan du söka igenom hela systemet och ange datum filter på tiden då du tror du sparade.
Då bör du få upp alla filer på det datumet och se ifall det kan vara någon av dessa.

Om du har Win så skall du kunna skriva följande i sökrutan för att få upp alla filer från igår och idag

senaständrad:2011-02-10 .. 2011-02-11

senaständrad:2011-02-11 (ger bara filer idag)

Jalking
2011-02-12 00:43
0

Det går väl att söka på text i dokumentet med windows? Borde gå att hitta även i en tempfil då, tror jag.

guraknugen
2011-02-12 17:59
0

#11: Tror inte Windows kan söka på text i en ODF-fil (exempelvis .odt). En ODF är ju en ZIP-fil som innehåller diverse XML-filer med mera, så helt omöjligt är det ju inte, men det känns lite osannolikt. Då måste man nog installera något särskilt stöd för ODF först av tredje part, gissar jag.

Zepp
2011-02-12 18:47
0

Varför inte göra det lätt för sig och kolla standardsökvägarna i Open office eller i windows tempmappar??

Man kan tydligen krångla till allt in absurdum!

guraknugen
2011-02-12 19:41
0

Jag tror att det har föreslagits redan. Ingen idé att föreslå något som redan föreslagits, eller hur?

Zepp
2011-02-12 19:55
0

Om budskapet inte har nått ända fram kan det tjäna på att upprepas!

Iallafall finns det inte på angivna ställen så finns det inte på datorn, så vitt man inte drabbats av hastig och total minnesförlust, då filerna bara kan hamna där som angivits.. det sker altså ingen slumpvis fördelning av filer på disken.