Någon som kan Mono? (programmering)
Jag håller på att bygga ett program i C# och vill gärna kunna publicera det programmet (deploy) till Linux och Mac.
Jag har börjat använda Mono Developer men fastnar vid ett problem, hur skapar man programfilerna som kan köras på Linux eller Mac?
Mina alternativ för att skapa ett program till andra plattformar är Java och QT C++. Java, som alla vet, kräver att man har Java installerat på datorn samt att jag kan inte det språket direkt (bara litegrann). När det kommer till QT så har jag hittat massor med information om hur man skapar program till andra plattformar men det är så #! krångligt och tidskrävande.
Är det någon här som kan något om Mono och som skulle kunna hjälpa mig?
Kan tyvärr inte mer om mono än att jag vet ungefär vad det är, men hittade en som ställt ungefär samma fråga här.
Här är ett litet utdrag:
”Mono by default compiles to an intermediate bytecode, which is then run on a virtual machine. This byte-code is portable but is not native machine code.”
”Pretty much all .NET platforms, both Microsoft (including desktop, compact framework, and microframework) and third-party (such as mono) compile everything first to a common intermediate language which is portable, then just-in-time compile during execution to native code. Some have no JIT and simply interpret the IL directly.
Native code is obviously non-portable.
Does that help?”
Som sagt, ”does that help”…?
Nope, hur "deployar" man? I QT finns det hur många guider som helst men #! vad tungt det ämnet är. Bara QT är besvärligt att koda i.