Allt i Ett Verktyg
För att snabba upp er dator så vill jag rekommendera Glary Utilities
Om ni aldrig hört talas om detta så kan ni gå in på deras Hemsida
Det är en av de mest populära verktyg som erbjuder olika tjänster så som,
Optimera, rena och snabba upp din dator;
Enkelt och användarvänligt gränssnitt;
Skyddar din integritet och säkerhet;
Blockera spyware och adware,
Kör snabbt och effektivt.
Blockera spionprogram, trojaner, adware, etc.
Tömmer privata surfingsspår .
Bra support
Och mycket mer.
Det är gratis och finns på svenska.
Bifogar en skärmdump.
jag instämmer helt Glarys är ett riktigt bra verktyg 
och tack för påminnelsen ska passa på o köra programmet nu
Har du sett att man kan få gratis Licens oxå nu ?
MichaelE,
Man behöver inte lägga ut pengar för att få en fullversion här heller. Fick min gratis 
#4 oftast när man får en version som tidigare kostat gratis så brukar de vara bättre än gratisversionerna.
CCleaner är annars ett mycket bra verktyg.
#5,
ccleaner behövs inte om man har detta verktyg ![]()
Hm… undrar varför den bara verkar finnas för Windows…

Främsta finnessen med CCleaner är att det körs automatisk när du startar datorn så att den alltid är nystädad.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
guraknugen,
För det är de vanligaste operativsystem på marknaden.
Zepp,
Att ha datorn nystädad när man startar upp kan man oxå låta detta program göra.
#9: Det är ju sant att Windows är vanligast, men knappast orsaken. Jag har ju aldrig haft någon Mac, så jag kan ju bara yttra mig om GNU/Linux (de oliak BSD-varianterna har jag inte kört någon längre tid heller) och då blir ju ett antal av programmets funktioner ganska onödiga. Exempelvis finns inget register i GNU/Linux och även det mesta av det som återstår skulle bli att försöka fixa problem som inte finns. Men visst skulle man kunna se nyttan av att fixa genvägar och rensa lite i största allmänhet, men det är ju inte så att det direkt är någon brist på programvara som fixar sådana triviala saker. Hittar man inget lämpligt program, om man exempelvis letar dåligt, rafsar man nog ihop ett bash-skript på några minuter som fixar i alla fall de enklaste sakerna.
Vad gäller skärmbilden i #0 så får man väl hoppas att det inte var den som översatte programmet till svenska som skrivit själva programmet… Här haglar det av obegripligheter. Är det ens svenska? Det är särskrivningar så att ögonen drar sig tillbaka och gömmer sig mellan hjärnhalvorna och obegripliga översättningar som inte ens är översättningar, utan någon slags försvenskning av engelska ord. Sedan när ingår ordet ”startupp” i svenska språket och varför envisas man med att ha inledande versal i alla ord i rubrikerna, som om det vore låttitlar på engelska?
Jag utgår från att programmet antingen är maskinöversatt, eller att de lyckats hitta någon stackars ordblind analfabet som hade lite för mycket tid över och alltför svårt för att tacka nej. Detta var nog bland det värsta jag sett, och ändå har man sett en hel del på senare år…
Höjdarna i sammanhanget måste ju vara ”Fixa Startupp Poster” och ”Ta Bort Användnings Inställningar” (eller hur sjutton det nu är tänkt att det ska utläsas).
Så angående ”det är gratis och finns på svenska”: Nja, gratis kanske, men knappast svenska. Förhoppningsvis är det kanske inte så svårt att göra sin egen översättning, vad vet jag?
Men det finns tyvärr gott om program med dålig översättning. Jag håller just nu på att förfasa mig över den svenska översättningen av Audacity och jag har redan börjat att försöka rätt till eländet, men det är ganska mycket jobb då nästan var och varannan mening är felaktig. Det kryllar exempelvis av meningar som börjar på engelska och avslutas på svenska samt meningar som inte är översatta alls, men nu var det kanske inte Audacity jag skulle skriva om här…
#9 Fel, för att korta ned vad guraknuger säger, det är pga att Windows innehåller så många fel samt att det drar på sig så många fel med tiden att man måste skaffa program som rättar till dessa fel eftersom Windows själv kan inte göra det.
Nej windows innehåller inte en massa fel och drar inte på sig det heller så sluta med sånt trams, testa det först innan ni öppnar munnen.
#12: Vad bra, då behövs ju inte programmet.
#10: Attans, hittade stavfel i mitt eget inlägg…! 
#13, Nej det BEHÖVER man inte men det är jävligt bra att ha oavsett vilket operativsystem man än kör.
Lite overkill om man kör GNU/Linux i alla fall, då flera av funktionerna totalt saknar relevans. Exempelvis finns det ju ingen anledning att fixa ett register om det inte finns något sådant i systemet. Skadlig programvara finns ju till GNU/Linux, men majoriteten (allt?) är skrivet enbart för att visa att det är möjligt och inget som cirkulerar runt okontrollerat.
Guraknugen "15,
90% av befolkningen kör windows, väljer man något annat får man skylla sig själv. Tyvärr är det mycket som redan är "overkill" när det kommer till Linux.
Men nu är det så att tråden handlar inte om operativsystem så jag föreslår att vi återgår till ämnet, det är upp till var och en att installera detta eller ej, jag REKOMMENDERAR det enbart.
#16: Skylla oss själva? Jag tycker av någon märklig anledning att det är bra att jag inte behöver installera en massa onödigheter i datorn, då den fungerar klockrent utan, i motsats till Windows som jag fick dras med i 13 år innan jag kom på att det kanske var bättre att slänga ut skiten istället för att bara beklaga mig hela tiden. Sagt och gjort, och det är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv, även om man räknar allt som inte har med datorer att göra.
Så jag skyller varken mig själv eller på andra, jag är enbart lycklig och känner mig dessutom väldigt effektiv med mera.
guraknugen "17,
Som jag nämnde tidigare, dessa och många andra program är inte nödvändiga men det är inte onödigt att ha dom heller.
Beklagar att du tröttnade på windows men smaken är ju som baken och tur är väl det.
#18: Hm… och här har jag gått omkring i hela livet och trott att ”onödigt” betyder ”inte nödvändigt”… Där ser man vad fel man kan ha.
#12 ojoj, jag har såna program just pga att göra datorn mer effektiv. Varför? För att det är Windows.
Varken Mac eller Linux/Unix har sådana program och det finns även en annan anledning som att det enbart finns till Windows. Adware och annat skräp finns enbart till windows (Mac har haft ett virus-attack på typ 30 år).
När det kommer till att windows innehåller fel så behöver jag bara fråga dig en enkel fråga, har din dator någonsin slutat fungera? (a.k.a hängt sig) Det händer ENBART Windows. Mac gör det aldrig (nåja, jag har lyckats men det beror på hur man använder Mac) och speciellt inte Linux/Unix.
Jag kör både Windows 7 och Linux Ubuntu 10.04 LTS och det systemet som fungerar bäst är Ubuntu - eftersom den inte drar på sig en massa fel hela tiden.
Ni har precis samma åsikt som de som ingår i en sekt, haha, allt annat är bara skit i er värld. Men det är ingen som tvingar er till nånting, bli inte så upprörda haha.
Och du Michael, ska göra dig besviken på din fråga, Nej min dator har aldrig hängt sig.![]()

Felet med Windows består främst i att det tillåter användarna att göra lite vad som helst.. dvs främsta problemet är ERROR 50.. dvs problemet sitter 50 centimeter framför skärmen.
På företag och liknande ställen är dessa problem som regel eliminerade då de flesta datorer sätts upp av Administratörer, och att de är låsta av administratören.
De företag som tillåter användarna att göra lite vad som helst med sina datorer får oxå anställa en hel stab med tekniker för att lösa alla problem som användana ställer till med.
Som administratör på ett litet företag blir man om inte annat förvånad av vad folk kan hitta på, undrar hur det går till på större företag, där man inte kan administrera lika lätt?
#21 då har du haft tur. Men det finns en anledning till varför Linux/Unix distributionerna samt Mac OSX blir allt populärare och det är pga Windows medfödda problem som har existerat sedan dess barndom.
Frågan är bara hur länga Windows klarar av att dominera på marknaden då andra operativsystem (som nya Google Chrome OS och WebOS) är säkrare och stabilare än just Windows. Detta är också ren fakta.

Molnbaserade operativsystem kan säkert ha sin tillämpning på företag och enklare samanhang för privatanvändare där programvaran är instalerad i olika hårvaror typ TV och sådant.
Annars så är väl tunna klienter ett avslutat kaptitel för de flesta tillämpningar där man vill ha en fullt ut användbar dator som man kan göra vad man vill med?
För det första, Om det vore sanning i det ni antyder så skulle inte 90% köra med windows och för det andra så handlar inte min tråd om operativsystem och för det tredje, vill ni fortsätta prata om det så starta en egen tråd, håll er till ämnet eller låt det vara. Var snälla och respektera det.
#25 kort datahistoria - Windows är ett påtvingat format för att 90 procent av alla datorer som säljs har Windows, sedan används det också just pga det är lättanvänt och lätt att skapa program till och i gengäld tyvärr virus.
Förlåt om tråden lämnade sitt ämne men det har mycket väl med saken att göra, vi försöker bara förklara varför sådana program existerar för just windows.
Har dock inte testat det programmet då jag är nöjd med den jag länkade.
@AlltIEtt,
med tanke på diitt användarnamn verkar du representera det här företaget som gjort programmet och när du bevisar i den här tråden att du inte har en susning om vad du pratar om blir det bara negativ effekt av ditt reklamförsök. Jag skulle personligen inte köpa något av någon som verkar så oseriös som du. Sen skulle jag aldrig köpa något av ett företag som rekryterar småflickor till att sprida reklam om dem. Hoppas för er skull att både du och företaget tänker om.
"26, försöker bara förklara varför sådana program existerar för just windows", detta citat har inte med trådens ämne att göra, så det är inget som ska diskuteras här.
"27, Jag har mer susning än vissa av er försöker intala mig om, dessutom är jag ingen "småflicka", att du anser mig oseriös får stå för dig och mitt nick har överhuvudtaget ingenting med programmet i ts att göra, ta reda på fakta innan du uttalar dig.
Återigen, Håll er till ämnet.
#28 återigen, du skrev i #9 att sådana program finns enbart pga 90% använder windows medan jag föröker förklara för dig att det är inte därför programmet existerar. Det finns för att det finns/uppstår fel i windows som windows själv inte klarar av att reda ut - som register som är trasiga eller ogiltiga.

När vi ändå kör Off Topic.. lite mer nutidshistoria.. Windows är störst för att det är ett komplett operativsystem. för de flesta och för de flesta miljöer.. till ett hyfsat pris.
Tex Mac är varken sämre eller bättre.. men betydligt dyrare för samma prestanda.. mer begränsat dessutom vad gäller program och möjligheter att självadministrera.
Linux/olika freeware är ofta enkla stabila operativsystem som kräver betydligt mer kunskap hos användaren.. oftast mest nördar/fantaster som använder det.
I framtiden kommer säkert fler molnbaserade applikationer ofta då antagligen inbyggda i vanliga vardagsapparater typ TV, så man kan surfa, maila och hålla koll på sociala nätverk osv.
Sen så är det sällan problem på operativsystemen.. utan på användarna som inte vet hur de skall använda detta utan problem.
"29,
Och jag försöker förklara att man inte måste ha en massa program för att windows ska fungera korrekt, det är ni själva som tror det, det finns inga register som är trasiga eller ogiltiga heller.
Som sagt, om det funnits någon sanningsenlighet i det ni påstår skulle inte 90% av befolkningen ha ork och tid med windows pågrund av (som ni påstår) alla program man varit tvugna att ha för att få det fungera felfritt. Det är ett fritt val precis som allt annat och återigen så har inte tråden med saken att göra och vill ni diskutera detta vidare kan ni starta en egen tråd. Kan ni nu respektera det ?
"Zepp 30,
Ja det är du, så var då snäll och sluta nu.
#31 ändå gör du "reklam" för ett…
Nu tänker jag lämna tråden så du får ditt sagt om programmet.
#31: Nja, kanske 90% av alla som använder WIndows känner över huvud taget inte till att det finns något annat. MacOS känner ju många till i och för sig, men det brukar ju som sagt vara dyrare eftersom du måste köpa en ny burk också, för man får väl inte installera MacOS på en PC, även om det är tekniskt möjligt? Kanske ändå inget gemene man känner till. Har du köpt en PC är det nästan 100% sannolikt att det redan är WIndows på den. Att installera något annat på den, även om det skulle vara en annan Windowsversion, är nog ganska avskräckande för de flesta normalanvändare.
Sedan är det ganska svårt att bryta en så stark trend. Man använder Windows för att alla kompisar har det och man vill inte chansa på att installera något annat som kanske är inkompatibelt i någon aspekt, om man är osäker, och det är man oftast. Inte ens alternativet att köpa en dator med någon GNU/Linux-distribution färdiginstallerad och klar lockar av samma anledning. Man kanske är beroende av Photoshop eller något speciellt videoredigeringsprogram och orkar inte lära sig något annat, även om alternativ finns, och så vidare.
Det är helt enkelt en cirkel som är svår att komma ur. Själv har jag tagit mig ur den genom att först noga studera förutsättningarna. Vad kommer att fungera som innan och vilka vanor måste jag ändra på?
Därför, som jag ser det, är det fortfarande förmodligen över 90% av alla datoranvändare som använder Windows. Själv skiter jag fullständigt i vad folk använder för operativsystem, men det vore trevligt om andelen GNU/Linux-användare ökar några %-enheter till åtminstone, så att fler hårdvarutillverkare orkar bry sig om att skriva drivrutiner för GNU/Linux (alternativt att de skriver operativsystems-oberoende drivrutiner). Det är nämligen en av de större nackdelarna med att använda ett operativsystem som bara en liten andel av alla användare använder, oavsett om operativsystemet ifråga heter GNU/Linux, OpenBSD eller BeOS (exempelvis).
Själv låter jag bli Windows för att det är så inkompatibelt med allt jag använder. Dock verkar det vara väldigt kompatibelt med alla cleaner-program som finns. :) Det bästa för att kunna snacka med datorer i alla miljöer är utan tvekan *NIX, därför ett enkelt val.