Installering?
Jag kanske ligger några år "back". Men jag undrar hur MSN fungerar?
Har hört att det behöver installeras på datorn?
Åter igen, min vanliga fråga, hur säkert är det?
Kan personer spåra vem man är, som men facebook, där står väl typ vilken stad man bor i och rubbet?
Jag är helt ute på is med detta, så jag vill veta lite hur det funkar. Ofta vill folk ta saker över just MSN för att det ska vara smidigt. Är det verkligen det?
Ja, det kan man, eller ja, man kan se ens IP. I vanliga chattmeddelanden går trafiken via USA, men vid webcam eller vid filöverföring är det direktförbindelse mellan datorerna, vilket innebär att både du och den andre kan se vilken den andres IP är.
Vad är det du egentligen sysslar med som ska vara så anonymt? Scam?
Okej. Då är det ingen "fejkad" IP. (Om man har trådlöst så skiftar den ju varge dag om jag fattat det rätt).
Så chatt utan webcam är anonyma, eller utan IP? Först när det är webcam eller filer som ska transporteras så visas IP då? Har jag förstått det rätt?
Nej, den skiftar inte varje dag om du har trådlöst. Mitt har inte bytts på ett halvår. Det beror helt och hållet på din ISP.
Och ja, anonymt för motparten, inte för microsoft.
#3 Okej. Ja för motparten menade jag. ;)
Okej, men är det lättanvänt? Är det så smidigt som alla säger?
Inte nu längre. Föredrar emesene även om det är buggigare.
#5 Okej, på vilket sätt? Vad är emesene? Vad är skillnaden?
En fråga till, kan man logga in med ett annat e-mailkonto än hotmail/live?
Exempelvis Gmail? Eller måste man skapa ett nytt e-mailkonto? (Syftar på MSN)
MSN är väl egentligen bara själva nätverket (MicroSoft Network). Det kan man ju använda sig av med en mängd olika program, exempelvis Pidgin, Empathy, MSN Messenger (som det hette förr), aMSN och så vidare.
Är det så smidigt att skicka filer via MSN? Kanske det, men min erfarenhet är att det är ganska segt och därmed osmidigt. Detta är min genomgående erfarenhet av det sedan ett stort antal år tillbaka, och under den tiden har jag använt MSN Messenger (i olika versioner av Windows) och andra program (i olika versioner av Ubuntu). Det har alltid slutat med att jag valt något bättre sätt att skicka filerna på.
Numera kan man ju maila hyfsat stora filer jämfört med för bara några år sedan, annars kan man altid ladda upp dem till olika ställen och sedan skicka en länk dit. Det är ju smidigt för en själv, för då behöver man ju bara ladda upp filen en enda gång, sedan kan man ju skicka länken till sina femtioelva polare som då kan ladda ner filen utan att det segar ner något för dig.
#8 Flera jag träffat har velat diskutera saker över chattfunktionen, typ som möten, över msn. Är det dugligt åt det?

Numera heter det LIVE messenger!
http://explore.live.com/windows-live-essentials?os=winxp
Varför inte olika konton för olika användning, microsoft kan alltid spåra dig men inte mottagaren, de kommer som regel bara till din ISP, möjligtvis kan det spåras till ditt område.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#10 Olika konton? Hur menar du?
Det är ju mottagaren jag inte vill ska kunna spåra.

Man har olika hotmailkonton för att logga in på Live messenger, för olika ändamål.
#12 Okej. Smart.
En fundering till, när det är installerat (gratisvarianten) går det att avinstallera sedan?

Du menar LIVE Messenger.. ja vad jag kan se iallafall den ligger iallafall i läggtill/Ta bort.
#14 Menar det man måste ladda ner/installera till datorn.
Okej, tack för all hjälp! 

Jo det går att avinstalera, det gjorde jag själv, fick hem hela paketet med alla Liveprogramen och jag ville inte ha allt, så jag tog bort och instalerade bara det jag ville ha.
Menar detta: http://explore.live.com/windows-live-essentials?os=other
Går det att avinstallera, eller tar det typ ingen plats på datorn?

LIVE Essentiall är ett programpaket som innehåller flera program, man väljer själv vilka man vill ha på datorn, vanligast är just Messenger och Live Mail.
Man kan ta bort dessa senare, hela paketet tar en hel del plats.. har du dåligt med utrymme så instalera bara Messenger.
#18 Okej, tack så mycket för hjälpen. =)