Nej till Copyswedes nya avgift
1:a April införs en avgift på externa lagringsmedia som USB-minnen och externa hårddiskar.
För upp till 80GB 1,25kr/GB. Mellan 80 till 250GB 150kr och över 250GB 200kr
Det medför att en 1000GB extern hårddisk som idag kostar från 400kr kommer att öka till 600kr. Dvs priset ökar med 50%
Det finns en namninsamling mot denna avgift, skriv på den!
Nej till Copyswedes avgift på externa lagringsmedia
Sprid länken vidare på olika forum, Facebook, Bloggar och liknande.
Låt oss visa Egyptisk vrede mot denna avgift 
Mission Accomplished! 
/L
Mission Accomplished här med! 

//Johan
Suck vad irriterande.
Musikbranschen har slagit all time high-försäljningsrekord tre år i rad. CD-försäljningen minskar, men musikförsäljningen i stort ökar. Vilka köper mest? De som piratkopierar.
Kriget mot kunderna är i full gång. Det märks ju inte minst på de mass-stämningar som de nu håller på med och som drar in enorma summor.
Att skivbranschen har något intresse av att stoppa piratkopiering är blaj. De tjänar för mycket pengar på pirater för det.
Mvh // Johan
Vilka undersöknignar visar att de som piratkopierar köper mest?
De som utgår från sunt förnuft, skulle jag säga. Den som lyssnar på mycket musik köper också musik. Många i min bekantskapskrets har slutat lyssna och letar därför inte musik på nätet, följaktligen köper de heller inget. De har alla gamla AC/DC-skivor de behöver.
De av mina vänner som aktivt letar efter ny musik på nätet är också de som handlar.
Själv laddar jag inte ner, men jag köper på rekommendation, eller efter provlyssning hos de vänner som tidigare laddat ner och köpt. Så även mitt köpande baseras på att någon piratladdar.
Jag handlar också en hel del i andra hand och då kan man kosta på sig att handla okänt. Ska det till att handla CD-skivor till nypris då bör jag ha hört dem först.
Detta är också en affärsmodell som är gängse i flera andra branscher. Köper man en stereopryl i en seriös affär får man först låna hem den och pröva. Köpen man en bil får man provköra osv. Prövar man musik, blir man jagad. Mycket märkligt.
Om man bara är ute efter mainstream så finns dock Spotify eller vad det heter. Har hört att det ska vara bra, men för den som är ute efter lite udda blir det till att piratkopiera. Något jag ägnade en stor del av min ungdom till. Någon som minns de blandband som gick runt bekantskapskretsen.
Nu har jag samlat på mig något tusental LP-skivor och antaligen flera CD-skivor så även om jag i protest slutar handla musik har jag så att det räcker. Men jag kan nog inte sluta.
mvh/gurin
Man brukar få provlyssna på skivor i den seriösa skivaffären, så det argumentet faller ju rätt platt då.
Det enda jag kan hålla med om här är om man vill ha tag i något udda, exempelvis skivor som inte längre finns att få tag på. Det har jag själv råkat ut för några gånger, men dessa skivor, eller ens låtar från dem, har jag inte hittat någon annanstans heller, vare sig på nätet eller någon annanstans.
Ska dock erkänna att jag själv sällan köper skivor och jag laddar inte ner heller, har väl bara i storleksordningen kanske 200 cd eller så och har inte köpt någon alls de senaste åren. Mitt intresse ligger mer i leka musiker och producent själv istället, för husbehov mest. Har ju flyttat ifrån alla musik-polare tyvärr, så några framträdanden blir det inte heller numera. Tråkigt men sant.
De flesta av de skivor jag köpt har jag dessutom inte köpt i någon skivaffär eftersom de inte finns att få tag på i Sverige, då jag tydligen är en av de få i detta land som lyssnar på den typen av musik.
Men inte heller det faktum att det du säger stämmer på mig är något bevis på att piratnissar köper fler skivor; det behövs betydligt större underlag än ”du, jag och våra respektive polare och bekanta” för att man ska kunna påstå en sådan sak med trovärdighet, och något nedvärderande pladdrande om ”sunt förnuft” och liknande ändrar inte detta ett jävla smack.
påskrivet då

De som drabbas i första ledet av avgiften är så klart importörerna som får betala den. Vi som använder hårddiskar har ju ingen orsak att köpa "externa" hårddiskar. Det är ju billigare att sätta ihop en egen med ett kabinett och valfri hårddisk, och då vet man ju vad som finns inuti, vilket man knappast vet när man köper till exempel en La Cie, som är ett märke för ett företag som inte gör hårddiskar. Har man satt ihop den själv så vet man ju också vilken del som är hårddisken, och kan enkelt placera den på något annat ställe om gränssnittet i kabinettet säger upp sig. I det här forumet har det flera gånger kommit frågor där folk tror att den där lilla fyrkantiga asken är en hårddisk, när hårddisken i själva verket är en del som finns inuti.
Det är enkelt att sätta ihop sin externa hårddisk själv, och det är mycket billigt om man använder något av de billigaste kabinetten. Om man vill ha hårddisken naken i en docka går det också, och även om hårddiskdockor är lite dyrare, så kan man använda flera lösa hårddiskar till backupp på ett mycket enkelt sätt. Bara plugga in disken i dockningsstationen, kopiera över allting, och plocka ur den och placera den på säkert ställe.
Och eftersom avgiften/skatten betalas på ett ställe där vi inte har chansen att vägra, så är det i första hand importörerna som bör ta strid i frågan. Jag har visserligen skrivit på, men det är inte mycket för mig att bråka om. Jag slipper avgiften, för jag köper ingen extern hårddisk. Jag köper bara kabinett och lösa hårddiskar och en NAS, som inte heller är avgiftsbelagd.
Jag använder inte externa hårddiskar. däremot tycker jag att usb-minnen är bra och vill gärna behålla dem billiga därför skrev även jag på.
#4: Här har du lite mer info.
Mvh // Johan
#10: Det var ju i alla fall lite mer kött på benen, men en sak som slår mig är att de pratar om att det säljs mer nu är tidigare, men man räknar i ”enheter” (units). Dessa enheter verkar kunna vara lite vad som helst, om jag inte missuppfattade texten helt, vilket jag i och för sig kan ha gjort, men som jag fattade det var det lite flummigt vad en enhet är. De nämnder exempelvis ”both albums and singles”. Om man nu laddar ner en låt och betalar för den, vad är det då? En halv singel=en halv enhet? Om man lyssnar på en låt med Spotify, har man då köpt (eller kanske rent av hyrt) en enhet? I så fall är det ju en väldigt billig enhet, vad jag förstått…
Så rent spontant känns det inte som att siffrorna säger så mycket. Och jag ser fortfarande ingen klar koppling till frågan om de som piratkopierar köper mer musik än andra. Visst kan det vara så, men jag har inte sett så mycket annat än allmänt tyckande i den frågan, än så länge.
Ska se om jag kan hitta det med. Det finns.
Mvh // Johan
Jag måste ha missat något? Alltså varför lägga avgifter på usb minnen och externa hd för att stävja piratkopiering ocnh nedladdning? det är väll isf cd/dvd skivor och mp3 spelare som borde avgiftbeläggas? Eller e jag mossig nu??.

Skälet som har angivits för att ta ut avgift på USB-minnen och hårddiskar är att det säljs färre inspelningsbara CD och DVD än tidigare, så att Copyswede har fått in mindre pengar. Man lägger då avgift på nya media för att öka intäkterna.
Det är inte för att de används för piratkopiering. Avgiften tas enligt Copyswede ut för den helt lagliga kopiering som vi alltid har haft rätt att göra. Så att vi inte använder våra hårddiskar till material som berörs av Copyswedes verksamhet har inte ett skvatt med avgiften att göra. Copyswede tar ut avgiften för att de kan, och det är på samma sätt som i fallet TV-avgift en skatt, och det är importörer och tillverkare som avkrävs skatten. Vi kan inte vägra att betala den, eftersom det inte är vi som betalar.
När man gör sin egen externa hårddisk med ett kabinett och en lös hårddisk smiter man inte undan skatten, eftersom de delarna inte omfattas av skatten. Den gäller bara externa lagringsmedia som säljs för det ändamålet. Det är alltså helt lagligt att köpa den externa hårddisken i lösa delar och sätta ihop utan att betala någon avgift till Copyswede.

Jag lade in en artikel på Foto i Fokus som visar hur enkelt man på lagligt sätt kringgår den nya avgiften genom att sätta ihop sin egen externa hårddisk.
Nice :-)
/L
Avgiftshöjningarna skjuts nu fram till den 1 juni.
/L
Kan man inte köpa sina USB-minnen från utlandet t.ex. via Ebay och på så sätt slippa ge pengar till…
…mafian?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Det lär nog bli så - tills EU m.fl. gör det olagligt. 
/L
Mja, man får köra hårt, tullen hittar som bekant inte allt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland